رایحه ظهور

نگاهي به دوران طلائي پس از ظهور - قسمت اول

فرجام جهان در اكثر مكاتب الهي و حتي غيرالهي بسيار درخشان و مطلوب تصوير مي شود ، بيشترين و دقيق ترين اخبار از آينده بشريت و جهان توسط روايات شريف مي باشد كه جهاني پر از صفا و مهرباني و معنويت و عبوديت را پس از ظهور آخرين حجت حق(ع) بر روي زمين به تصوير مي كشد ، اين دوران طلائي بشريت آنچنان درخشان است كه به حق مي توان آن را بهشت روي زمين ناميد ، حتي نگاهي گذرا به اين دوران طلائي قلبها را به شوق آورده و بالهاي آرزوي انسانها را براي نفس كشيدن در آن عصر نوراني مي گستراند ، ما تلاش كرده ايم در مقاله اي دو قسمتي كه از منابع و مراكز معتبر تهيه شده است نگاهي گذرا داشته باشيم به مختصات آن عصر درخشان وعده داده شده ، اميد آنكه بزودي با ظهور آخرين منجي بشريت اين دوران آسماني هرچه زودتر آغاز گردد.

» ابتدای نظرات (735)

نگاهي به دوران طلائي پس از ظهور - قسمت اول


تا آن جا که در حافظه تاریخ به یادمانده است هیچ گاه انسان از اندیشه و رویای بهتر زیستن فارغ نبوده و همیشه نگاهش برای یافتن آینده ای بهتر در سایه عدل و مساوات و امنیت کامل دوردست هار ا نظاره می کند . اين رؤيا، در زندگانى انسان به گونه هاى مختلفى تبلور يافته و بارزترين نمونه از آن را در انديشه مدينه فاضله مى يابيم

انسان با توجه به طبع جستجوگرش، همواره به سرانجام دنيا مى انديشيده است. همه اديان الهى و بيشتر مكاتب بشرى درباره پايان تاريخ اظهار نظركرده اند . در همه پيشگويى هاى مربوط به آخرالزمان، خبرهاى نگران كننده اى وجود دارد، ولى اغلب بر اين امر اتفاق نظر دارند كه پايان كار بشر، روشن و اميدواركننده است. در متون زرتشتى به صراحت از دوره طلايى بشر در پايان جهان ياد شده كه پس از آشوبها و بلاهای بسیار ,با ظهور سوشيانس آخرین منجى آن دوران طلایی بشر محقق خواهد شد. در اديان ابراهيمى، بيش از آيين ها و مكاتب ديگر بر دوره طلايى بشر در پايان تاريخ، تاكيد گردیده و در عهد عتيق، برقرارى سعادت و عدالت در سراسر جهان پيش بينى شده كه به وسيله "ماشيح " محقق مى شود. در عهد جديد نيز به اين مطلب پرداخته شده و در مكاشفه يوحنا نيز به برقرارى صلح وآرامش جهان در پايان آن اشاره شده است. ديدگاه قرآن نيز درباره سرانجام بشر، خوش بينانه بوده و در آن، پايان دنيا را روشن و سعادت آميز میداند.

البته عده ای به اشتباه اعتقاد دارند که ظهور همان قیامت است و پس از آن زندگی نخواهد بود

در پاسخ بايد گفت كه قيامت غير از ظهور است.

امام خامنه ای مد ظله در این باره فرمودند: «بعضي خيال مي كنند حضرت كه آمدند، آخر دنياست! نه، تازه شروع دنيا و شروع تاريخ بشريت است، حركت تاريخي انسان آن وقت است، آنوقت است كه استعدادهاي انسان ظهور خواهد كرد. هنوز اين دانشي كه بشر تا امروز پيدا كرده، در مقابل استعدادهايي كه خدا در وجود بشر گذاشته صفر است. اگر حضرت آمدند و دنيا پر از عدل و داد شد ولي آن هنگام، آخر عمر باشد و منتظر صور اسرافيل باشيم اين كه كار نشد، بشر، چند هزار سال با اين زحمت كار كند، بعد حضرت بيايند و دنيا را پر از عدل و داد كنند و بعد هم دنيا تمام شود. وقت ظهور حضرت، دنيا تازه شروع مي شود با آمدن حضرت اول زندگي بشر، اول تاريخ و اول رشد و تعالي بشري به صورت كلان است.

انتظار، سال سوم، شماره هشتم و نهم، تابستان و پاييز 1382، فصلنامه علمي تخصصي ويژه امام مهدي(عج) صفحات 9 و 10.


جهان نفس تازه می كند


انسانها همیشه در آرزوی رسیدن به جامعه ای هستند كه در آن، آسایش، رفاه، امنیت و خواسته های معقول وجود داشته و به آسانی به آن برسند، عدالت و برابری نیز خواسته آرمانی دیگر انسانهاست. در نگرش قرآن، آفرینش و كیهان برای انسان و تأمین نیازهای مادی و معنوی اوست، از این روی عظمت انسان وقتی روشن می شود كه عظمت هستی شناخته شود. وقتی این رویكرد و نگرش در قرآن نسبت به انسان وجود دارد، باید هدفی مهم وغایتی بزرگ برای او در پیش روی باشد. بعثت انبیای الهی را نیز می توان از عظمت انسان و اهمیت وجودی او شمرد كه خداوند او را بزرگ داشته و تكریم نموده و رسولانی از جانب خود برای آشنایی با زندگی درست و راه راست در خدمت انسان قرار داده است. این انگیزه نیز از غایتی بزرگ برای انسان خبر می دهد. از این روی، انسان با تأمل در این امور، به تأمل در هدفی بزرگ می رسد كه آینده او را تعیین می كند.

دانشمندان بزرگ برای رسیدن انسان به بستر حركت به سوی تعالی و جامعه ای ایده آل برنامه و طرحهای علمی آرمانی ترتیب داده اند تا انسان ضمن رسیدن به نیازهای «ادنی» به نیازهای «اعلی» متوجه و متمركز شود. افلاطون نقشه «اتوپیا» برای انسانیت طرح می كند. ابونصر فارابی از «مدینه فاضله» سخن می گوید، توماس از «شهر آفتاب» می گوید، «مور» به «بهشت زمینی» نوید می دهد، ماركس جامعه بی طبقه را برای آینده تاریخ پیش بینی می كند. رویكرد نخبگان بشری به سوی جامعه آرمانی و رسیدن به آن بوده و برای رسیدن به آن طرحهای فراوانی ارائه داده اند. بنابراین انسان در هستی مقام و منزلتی دارد و رسیدن به غایت عالی برای او مهم است، این خود نكته ای مهم است كه انسانها در كنار نیازهای مادی، به یك ضرورت توجه خاص دارند و آن هدفمندی تاریخ است. هر كس بر اساس جهان بینی خود هدفی برای تاریخ پیش بینی می کند. پیامبران الهی از آن غایت سخن گفته اند و برای تحقق آن كوشیده و در این راه ایثار و جهاد نموده اند. پیشوایان راستین ما نیز از آن سخن گفته اند و از آینده پیش روی انسان و شرایط آن خبر داده اند، اما همواره موانعی برای رسیدن انسان به این مرحله از معرفت وجود داشته، در این راستا سؤالهایی مطرح می شود. جوامع انسانی به سوی تشكیل جامعه ای بزرگ در حركتند كه آرمانهای مشترك و بزرگ داشته باشد؟ جهت حركت و رویكرد جامعه جهانی به كدام سوی رهبری می شود؟ توصیف جامعه ای كه فراروی بشر است، چگونه است؟ آیا جامعه ای كه شیعه در عصر ظهور در انتظار آن است، همان جامعه آرمانی تمام انسانهاست؟ خلاصه اینكه جامعه مهدوی چگونه جامعه ای است و چه مشخصاتی دارد كه میتواند جامعه آرمانی مشترك بین انسانها باشد

؛ انسان قرنهاست در حسرت ایجاد امنیت در جهان است، سلاحهای آتشین و بمبهای اتم علاوه بر خاك و خون كشیدن انسانها، موجودات دیگر را نیز به آتش خشم و هوی و هوس می سوزاند و نظام هستی را به هم می زند، در روزگاری كه جنایتهای استعمارگران و امپریالیسم و صهیونیسم، انسانیت را به ستوه آورده و از زندگی نا امید كرده و یأس را بر زندگی انسانها حاكم نموده است، انسان عصر حاضر چشم انتظار نجات بخش آسمانی است، چنانكه پیش از برانگیخته شدن انبیای الهی، در چنین انتظاری به سر می برد. . دین اسلام ایدئولوژی و جهان بینی استواری برای رهایی انسان از سرابهای مهلك ارائه داده و از منجی بزرگی سخن گفته كه فراتر از اندیشه های زمینی  است. شیعه جامعه ای آرمانی را برای رهایی از زنگارها و زنجیرهای اسارت قابل تحقق و تجلی می داند كه با ندای فطرتهای پاك سازگار است و به تشكیل جامعه مهدوی منجر خواهد شد.

 

 

سالهاست که از شروع غیبت حضرت ولی عصر ارواحنافداه می گذرد و چه بسیار منتظران دلسوخته ای که حسرت به دل ماندند و آرزوی ظهور مولا را با خویشتن به زیر خاک بردند،چه بسیارند آنان که هم اکنون بی صبرانه، پایان شب سیاه غیبت و ظهور خورشید امامت را به انتظار نشسته اند. درست است که پیشوایان معصوم علیه السلام از تعیین وقت برای ظهور نهی کرده اند ، اما از سوی دیگر همواره روح امید و انتظار را در میان شیعیان و پیروان خویش زنده نگاه داشته اند.

با مرور روایات در می یابیم که فتنه ها و آزمایش های عصر ظهور سخت و پیچیده خواهد بود و این خود هشداری است برای همگان که پیوند معنوی و ارتباط قلبی خویش را با امام عصر علیه السلام مستحکم ساخته و با توسل به ائمه ی اطهار علیهم السلام به ویژه ساخت مقدس امام زمان علیه السلام ثبات قدم ، یقین کامل، معرفت ، بصیرت و ملکه ی فرقان برای شناخت حق و باطل را از این بزرگواران طلب کنند تا مبادا خدای ناکرده در گیرو دار رویدادهای پیش از ظهور و دوران ظهور اسیر فتنه ها و فتنه گران شده یا به وادی شک و حیرت بیفتند

 

بسياري از مردم خصوصاً شيعيان خاندان عصمت و طهارت عليهم‌السلام كه با ديدگاني اشكبار از درد هجران و دلي خونبار از طول انتظار چشم به راه ظهور منجي عالم بشريت، امام عصر حضرت بقية‌الله روحي فداه مي‌باشند، بسيار علاقه‌مند هستند كه بدانند چهره‌ي جهان هستي در دوران پرشكوه دولت حق و وضع زندگي در ايام ظهور منتقم خون ستمديدگان و حامي مستضعفان حضرت صاحب‌الزمان عليه‌السلام چگونه خواهد بود؟!

 

حقیقتا جامعه مهدوی چه ویژگیهایی را داراست که این چنین همگان از ابتدای خلقت تا کنون آرزوی تشکیل چنین جامعه ای را داشته اند و تلاشهای انبیاء الهی هم در راستای ایجاد چنین جامعه ای بوده است

 

در راس جامعه مهدوی پیشوا و امامی  خواهد بود که

وجه اللّه است و مظهر جمال وجلال خداست

باب اللّه است و دروازه همه معارف الهى

نور اللّه است و  نور خاموشى ناپذير خداو  ظاهر كننده همه معارف و حقايق توحيدى

علم الهدى است و نشان مسیر حقیقت  و پرجم هدایت

عين الحيوة است و منبع حیات حقیقی

العدل المشتهر و ناشر العدل است و عدالت مشهور و تحقق بخش عدالت موعودو برپا دارنده عدالت

السيف الشاهر است و شمشیر از نیام برآمده در اقامه عدل و داد

ربيع الأنام و نضرة الأيّام است و سرفصل شکوفایی انسان و سرّ سرسبزی دوباره تاریخ

محيى المؤمنين  و معزّ المؤمنين است و احياگر مؤمنان و حياتبخش دلهاى اهل ايمان و عزت بخش مومنان

منجى المستضعفين است و  نجات دهنده مستضعفان و رهایی بخش استضعاف کشیدگان

معدن العلوم النبويّه است و گنجينه دانشهاى پيامبرى و خزانه معارف نبوى.

المدّخّر لتجديد الفرائض و السنن است و ذخيره شده براى تجديد واجبات و سنن الهى.

المؤمّل لاِحياء الكتاب وحدوده است و  اميد براى زنده ساختن دوباره قرآن و حدود آن.

مؤلف شمل الصلاح و الرضااست و الفت دهنده دلها بر اساس رضايت و درستكارى

بقيّة اللّه باقيمانده خدا در زمين و ذخیرةالله ذخیره ی خدا بر روی زمین است

وعداللّه الّذى ضمنه است و وعده ضمانت شده خداو پيمان تخلّف ناپذير الهى


. حكومتي كه در راس آن رهبري مانند حضرت مهدي عليه السلام با صفاتی بارز قرار دارد كه درهاي دانش به روي او گشوده است، طبعا از نظر علمي پيشرفت شگفت انگيزي خواهد داشت. در حكومت آن حضرت با اجراي برنامه هاي آسماني آن چنان انسان ها از نظر شخصيت پرورش مي يابند كه گويي آنان غير از انسان هايي هستند كه در گذشته زندگي مي كرده اند.

اقتصاد جامعه شكوفا گشته و فقر و تنگدستي رخت برمی بندد. آباداني همه جا به چشم مي خورد و بازرگاني رونقي شايان توجه مي يابد و كشاورزي بر اثر فراواني باران رونق مي يابد. در روايت است كه خداوند براي او(مهدي عج) بركت را از آسمان فرو مي فرستد.

معنويت نه با علم، نه با سياست، نه با آزادى، نه با عرصه‌هاى ديگر، هيچ منافاتى ندارد؛ بلكه معنويت روح همه‌ى اينهاست. ميتوان با معنويت قله‌هاى علم را صاحب شد و فتح كرد؛ يعنى معنويت هم وجود داشته باشد، علم هم وجود داشته باشد. دنيا در آن صورت، دنياى انسانى خواهد شد؛ دنيائى خواهد شد كه شايسته‌ى زندگى انسان است. دنياى امروز، دنياى جنگلى است. دنيائى كه در آن علم همراه باشد با معنويت، تمدن همراه باشد با معنويت، ثروت همراه باشد با معنويت، اين دنيا دنياى انسانى خواهد بود. البته نمونه‌ى كامل اين دنيا در دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه (ارواحنا فداه) اتفاق خواهد افتاد و از آنجا - من اين را اينجا عرض بكنم - دنيا شروع خواهد شد.

امام خامنه ای مدظله

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10664

علامه کورانی در وصف دوران پس از ظهور در کتاب عصر ظهورصفحه 327 چنین  می نویسد:

اگر مأموريت آن حضرت فقط برچيدن ظلم و زنده كردن دوباره اسلام و برپايى تمدن عادلانه الهى و پرتو افشانى آن بر جهان باشد كافى است ، اما علاوه بر آن ،تكامل شگرف زندگى بشر از نظر مادى نيز با مراحل گذشته ، هر چند مترقى وپيشرفته باشد قابل مقايسه نخواهد بود .

اين تحول عميق و سريع ، بسترى براى راهيابى به ژرفاى هستى و دستيابى به اسرار آسمان ها و ساكنان آن ايجاد مىكند و اين موضوع مقدمه اى خواهد بود براى كشف بزرگترين رازهاى عالم يعنى گشودن درهاى علوم غيب و باخبر شدن از وقايع جهان پر رمز و راز آخرت .

اکنون ویژگی ها و خصوصیات حکومت حضرت مهدی (عج) که تاریخ بشری به سوی آن پیش می رود و همه چشم انتظار آن دوران  هستند را به طور اجمال ذکر می کنیم.  رهبری این حکومت جهانی با حجت ابن الحسن المهدی ارواحنا له الفداء خواهد بود. وقتی آن حضرت ظهور کرد حکومتش که تجسم آرمان های دیرینه بشریت مظلوم است، ویژگی هائی خواهد داشت که برخی از آنها بدین قرار است

 

1- دولت جهانی

حکومت او یک حکومت جهانی است و شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت و او وارث روی زمین و حاکم علی الاطلاق خواهد بود.

در این دوران که جهان به سوی سقوط و تباهی پیش می رود و درهای امید برای نجات بسته شده و سازمان های جهانی کار آیی لازم را ندارند لزوم حکومت جهانی بر اساس عدالت و آزادی احساس می شود مردم به دنبال منجی می گردند که آنها را از این وضعیت نجات دهد. توجه به جامعه جهانی در حال حاضر نیز ریشه در همین احساس نیاز دارد احساس نیاز به پیشوایی عادل و رهبری الهی و آسمانی که با فدرتی بی بدیل سراسر زمین را از لوث ستمگران پاک گرداند و حکومتی جهانی بر اساس فطرت انسانی و عدالت را ایجاد نماید.

2-دولت عدالت

به راستی که در قیام قائم هیج ویژگی به اندازه عدالت و مساوات برجستگی نداشته و روشن نشده است روایات بسیاری در خصوص عدالت گستری آن حضرت آمده که نشان می دهد دامنه عدالت حضرت تا اقصی نقاط عالم و زوایای ناپیدای جامعه گسترده خواهد بود

 

3-دولت کریمه

از بارز ترین ویژگیهای حکومت حضرت مهدی عج دولت کریمه است .آرمانشهری حقیقی که با امید به مدد و رحمت الهی و پس از تحقق وعده ی الهی مبنی بر وراثت و امامت صالحان  و مستضعفان و ظهور حکومت عدل مهدی عج شکل خواهد گرفت

 

4-دولت صالحان

از روزی که قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند تا امروز هیچگاه زمین از ظلم ظالمان تهی نبوده و زمین همواره شاهد اه و ناله مظلومان تحت ظلم بوده است . شاید در نگاه نخست چنین به نظر آید که برچیدن بساط ظالمان امری غیر ممکن است چون تا کنون چنین بوده که هرگاه نسلی از ظالمان و مستکبران نابود شدند نسلی دیگر جانشینشان شده اند. اما حکمت و مقدر خداوند بر آن قرار گرفته که بر ظلم ظالمان هم پایانی باشد چه پایانی!

 

5-دولت مستضعفان

ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین سوره قصص -2

خداوند در قرآن وعده داده است که مستضعفان را وارثان زمین خواهد کرد

امام باقر ع و امام صادق ع تحقق این وعده الهی را به زمان ظهور حضرت مهدی تعبیر کرده اند

 

6-دولت امنیت

در دوران قبل از ظهور و هنگامه ی ظهور آن حضرت شرایط ناامنی و فساد و ظلم بر جهان چیره گشته و در هر جای دنیا فریاد مظلومان خسته از ظلم و ستم به گوش می رسد  همانگونه که در حال حاضر نیز شاهد ظلمها و ناامنیها در سراسر جهان هستیم در فلسطین , بحرین ,عربستان,در کشورهای به اصطلاح متمدن غربی امنیت رخت بربسته است و روزی نیست که اخباری از ظلم و تجاوز و تعدی به انسانهای بی گناه و مظلوم را در رسانه ها نبینیم.

در حکومت حضرت مهدی عج با برنامه ریزی دقیق در مدتی کوتاه امنیت در همه ی زمینه ها به جوامع بر میگردد و مردم در سایه امنیت واقعی زندگی خواهند کرد امنیتی که تا کنون بشریت به خود ندیده است.

 

7-دولت رفاه

مدینه فاضله اسلامی مدینه رفاه و آسایش همگانی است رفاه و تنعم به شکلی که دیگر نیازمند و صاحب حاجتی در جامعه یافت نشود و دلیل مهم این امر توزیع عادلانه ثروت ها و منابع است

 

8-آخرین دولت

اخرین دولت به این معناست که هم آخرین و مترقی ترین حکومت و زمامداری است و هم به این معنا که پس از آن دولت دیگری حاکمیت نمی یابد و تا قیامت ادامه خواهد داشت.

 

اکنون به بررسی هر یک از ویژگیهای حکومت مهدوی  می پردازیم


1- دولت جهانی

در این دوران که جهان به سوی سقوط و تباهی پیش می رود و درهای امید برای نجات بسته شده و سازمان های جهانی کارآیی لازم را ندارند لزوم حکومت جهانی بر اساس عدالت و آزادی احساس می شود مردم به دنبال منجی می گردند که ناجی آنها از این وضعیت باشد  توجه به جامعه جهانی در حال حاضر نیز ریشه در همین احساس نیاز دارد احساس نیاز به پیشوایی عادل و رهبری الهی و آسمانی که با فدرتی بی بدیل سراسر زمین را از لوث ستمگران پاک گرداند و حکومتی جهانی بر اساس فطرت انسانی و عدالت را ایجاد نماید.

 

 

 

تمام پیامبران الهی به دنبال محقق کردن هدفی واحد بودند و آن هدایت مردم و حاکم کردن دین حق است و این همان هدفی است که همه ی دسته ها و گروه ها را زیر پرچم مهدی منتظر روحی فداه جمع میکند

هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون

او همان کسی است که رسولش را با هدایت و دین ارسال کرد تا علی رغم مشرکان آن را بر تمام ادیان حاکم گرداند    سوره توبه 33

امام موسی بن جعفر(ع) در ذیل این آیه  فرمودند: هنگام قیام مهدی عج است که اسلام را بر تمام ادیان حاکم می گرداند      منتخب الاثر ج2 ص 35

وجود نجات‌ بخشي‌ كه‌ بشريت‌ را به‌ سوي‌ آسايش‌ و رهايي‌ و ايجاد جامعه‌ جهاني‌ متكي‌ بر عدالت‌ و آزادي‌ و حقيقت‌ سوق‌ دهد، در تمام‌ كتب‌ و صحف‌ آسماني‌ و مذاهب‌ گوناگون‌ خبري‌ متواتر است‌. اين‌ مطلب‌ صرفاً يك‌ خطابة‌ مذهبي‌ يا شعاري‌ ديني‌ نيست‌ بلكه‌ حقيقتي‌ است‌ كه‌ از واقعيت‌ نشأت‌ گرفته‌ و در اعماق‌ انديشه‌ و ضمير وجود انسان‌ نهفته‌ است‌. هر انسان‌ صاحب‌ دردي‌ كه‌ ناراحتي‌ و فشار و ترس‌ و ناامني‌ را چشيده‌ باشد به‌ آن‌ ايمان‌ دارد. هر عقل‌ و انديشه‌اي‌ به‌ راحتي‌ مي‌فهمد كه‌ بناي‌ جهان‌ بر عدالت‌ و توازن‌ است‌ نه‌ ظلم‌ و هرج‌ و مرج‌ و هرگونه‌ هرج‌ و مرجي‌ ساخته‌ دست‌ بشر است‌ و اگر عدالت‌ بر جهان‌ حاكم‌ نشود آنگاه‌ عدالت‌ الهي‌ امري‌ لغو، عبث‌ و بيهوده‌ محسوب‌ مي‌گردد. در حالي‌ كه‌ عدالت‌ هدف‌ همه اديان‌ و رسالت‌ دين‌ اسلام‌ است‌ كه‌ مخاطبش‌ همه بشريت‌ بوده‌ است‌ و توان‌ بالايي‌ در ايجاد وحدت‌ جهاني‌ دارد كه‌ نقطة‌ شروعش‌، برادري‌، صلح‌، گذشت‌، چشم‌پوشي‌ و وحدت‌ است‌

اسلام‌ ديني‌ جهاني‌ است‌ كه‌ قوام‌ بخش‌ بناي‌ جامعه‌ بشري‌ است‌ چنان‌ كه‌ خداوند به‌ پيامبرش‌ خطاب‌ كرده‌:
و ما أرسلناك‌ إّلا رحمة‌ للعالمين‌  تو را مايه‌ رحمت‌ براي‌ جهانيان‌ فرستاديم‌.     سوره‌ انبياء(31) آيه‌ 107


و ما أرسلناك‌ إّلا كافّة‌ للنّاس‌ تو را بر همة‌ مردم‌ فرستاديم‌.     سوره‌ سباء(34) آيه‌ 28


اين‌ ديني‌ كه‌ روزي‌ جهان‌ را از سردرگمي‌ جهالت‌ و ظلمات‌ حيرت‌ نجات‌ داد روزي‌ دوباره‌ با عزت‌ و به‌ اذن‌ خداوند ـ تبارك‌ و تعالي‌ ـ براي‌ نجات‌ و خلاصي‌ بشريت‌ و سروري‌ مسلمانان‌ باز خواهد گشت‌ كه‌ قرآن‌ كريم‌ بدان‌ چنين‌ بشارت‌ داده‌ است‌:
و نريد أن‌ نمنّ علي‌ الّذين‌ استضعفوا في‌الارض‌ و نجعلهم‌ أئمّة‌ و نجعلهم‌ الوارثين‌
ارادة‌ ما بر اين‌ تعلق‌ گرفته‌ كه‌ محرومان‌ زمين‌ را امام‌ و وارثين‌ زمين‌ گردانيم‌.    سوره‌ قصص‌(38) آيه‌ 5

خداوند تعالي‌ در قرآن‌ كريم‌ مي‌فرمايد:
هوالذي‌ أرسل‌ رسوله‌ بالهدي‌ و دين‌ الحق‌ ليظهره‌ علي‌الدين‌ كلّه‌ و لوكره‌ المشركون‌. سوره‌ توبه‌(9) آيه‌ 33
او همان‌ كسي‌ است‌ كه‌ رسولش‌ را با هدايت‌ و دين‌ حق‌ ارسال‌ كرد تا علي‌رغم‌ ميل‌ مشركان‌ آن‌ را بر تمام‌ اديان‌ حاكم‌ گرداند.


امام‌ هفتم‌(ع‌) ذيل‌ اين‌ آيه‌ فرمودند:
يظهره‌ علي‌ جميع‌ الاديان‌ عند قيام‌ القائم‌(ع‌).
هنگام‌ قيام‌ مهدي‌(ع‌) است‌ كه‌ اسلام‌ را بر تمامي‌ اديان‌ حاكم‌ مي‌گرداند
.  الكافي‌، كتاب‌ الحجة‌، ج‌ 1، ص‌ 432، ح‌ 91 به‌ نقل‌ از: منتخب‌الاثر، ج‌ 2، ص‌ 35

از برنامه های امام مهدی (ع) تشکیل حکومت فراگیر جهانی است، و اداره همه اجتماعات از یک نقطه و با یک سیاست و برنامه. در آن دوران و به دست امام بزرگ انسان، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده انسانی تحقق می پذیرد، و آرزوی دیرینه همه پیامبران و امامان و مصلحان و انسان دوستان برآورده می گردد.

پیامبر اکرم (ص) فرمود:
... و الذی بعثنی بالحق نبیا لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی ... و تشرق الارض بنوره و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب
... سوگند به آنکه مرا به حق به پیامبری برانگیخت اگر از دنیا جز یک روز نماند، آن روز را خداوند می گستراند تا فرزندم مهدی قیام کند. پهنه زمین به نور او روشن گردد و حکومت او شرق و غرب گیتی را فرا گیرد

کمال الدین 1/280

در اولین گام برای ایجاد حکومت جهانی ایمان آوردن پیروان ادیان دیگر به حضرت مهدی عج و گرد آمدن زیر پرچم حاکمیت ایشان می باشد و در ثانى حقيقت همه اديان، دعوت جوامع وملت هاى بشرى به همبستگى و اتحاد زير پرچم ايمان به خدايى واحد بوده است، و ارزش ها و باورها و مسلمات مشتركى كه رفتار و منش انسانى را در تمام جهان مستحكم كند . به همين جهت است كه تمام اديان، توقع و انتظار ظهور مهدى (ع) را دارند، و آن زمان كه ظهور كند با علائم و نشانه هايى كه به راحتى شك را از آن ها برطرف مى كند به شخص او ايمان مى آورند. آرى، به همراه او عيسى بن مريم (ع)، خروج مى كند و پشت سر حضرتش نماز مى خواند.

از امام باقر(ع) نقل شده است: وقتى حضرت مهدى (ع) قيام كند، پرچم رسول خدا، انگشتر سليمان و سنگ و عصاى موسى را ظاهرمى كند. غيبة نعمانى ص 238 به نقل از موعود نامه

در روایت دیگری از امام محمد باقر ع نقل شده : وقتی که ده هزار نفر نزد او جمع می شوند هیچ یهودی و مسیحی و هرکه غیر خدا را می پرستد باقی نمی ماند جز آن که به او ایمان می آورد و تصدیقش میکند و یگانه امت امت اسلامی می شود

نور الابصار باب 2 ص 155 به نقل از: امام مهدى (ع)از ولادت تا ظهور ترجمه دکتر فريدونى 587.

حضرت مهدى (ع) در خلال ارتباطات جهانى وتوانايى و قدرتش بر يكى كردن روش ها و منش ها در تمام نقاط جهان، جهانى كردن خويش را به ظهور مى رساند. حضرت صادق (ع) در مورد نداى آسمانى فرمودند: هر قومى به زبان خويش آن صدا و ندا را مى شنود

بحار الانوار ج 52 ص 205.

و اين در حالى است كه زبان، يكى از مشكل ترين و جدى ترين موانع و سدها در مسير ارتباطات بشرى است كه ازگفت وگوها و ايجاد ارتباطات متقابل ممانعت به عمل آورده و آن ها را به جدايى و تفرقه و گوشه نشينى سوق مي دهد اما حضرت مهدی عج با هر قومی با زبان خودشان سخن خواهد گفت.

جهان بشرى كه از بحران ها ضربه هاى فراوان خورده است در مسير جهانى شدن به سمت مخالف تحقق سعادت بشرى سير مى كند، حال آن كه بشريت آرزويش عدالت است كه از درد فراقش هماره به خود پيچيده است. درخت صبر و تحمل بشريت در اين راستا آن زمان كه آن امام منتظر، پرچم عدالتش را بر سر ظلم وستم مى كوبد به گل خواهد نشست.

پس از تحقق عدالت، امنيت گسترش مى يابد، جرم و خلاف كارى ها پنهان و ناپيدا مى گردد. امام باقر(ع) درباره امنيت و امان در زمان حضرت مهدى (ع) مى فرمايند: پيرزنى ضعيف و ناتوان از شرق به سمت غرب جهان مى رود و احدى او را اذيت و آزار نمى كند. ينابيع الموده ص 423.

با از بين بردن مرزها و حدود جغرافيايى، حكومت جهانى حضرت مهدى (ع) تكامل مى يابد. و موانعى كه به دست خود بشر ساخته شده برداشته مى شود و او به منتهاى آرزو وخواسته اش كه آزادى در عمل و تحريك زندگى و حياتش مى باشد، مى رسد. زمين است كه وطن هر انسان در عصر حضرت مهدى (ع) مى شود. امام صادق (ع) فرمودند: مؤمن در زمان قائم، چنان مى شود كه شخصى كه در شرق است برادرش را در غرب مى بيند و او هم همين طور. امام مهدى (ع) از ولادت تا ظهور ص 53 6 به نقل از: حق اليقين.

جامعه بشرى به وحدت واقعى كه جنگ ها، نابسامانى ها، بحران ها و مشكلات را ريشه كن سازد، دست نخواهد يافت مگر اين كه به مسائل اساسى و عوامل واقعى كه جمعيت بشرى را مى تواند جمع كند، نظر بيفكند. و شكى نيست كه مسائل مادى جز عاملى براى ايجاد اختلاف و جنگ و بهره كشى از همديگر نيست. در حالى كه عقل و فطرت عواملی هستندكه بشريت را به اصل خويش هدايت مى كنند و رسيدن به حقيقت وجودى جز با يك رهبرى واقعى همانند تكامل عقلى و بازگشت به فطرت و تبرى جستن از موانع كشنده ناشى از خودپرستى ممكن نيست كه آن هم عصر عدالت، آزادى، امنيت و سعادت يعنى عصر امام منتظر حضرت مهدى (ع) است

نشريه موعود شماره 33 ص 49

امام باقر (عليه السلام) در تفسير اين آيه از قرآن كريم: «و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و يكون الدّين للّه» مى فرمايد:

تأويل اين آيه هنوز نيامده است. پس زمانى كه تأويل آن فرا رسد، آنقدر از مشركين كشته مىشوند تا بقيّه، خداى عزّوجلّ را به آيين توحيد پرستش نمايند و هيچ آثارى از شرك باقى نماند، و اين امر در قيام قائم ما، تحقق خواهد يافت.

امام صادق (عليه السلام) نيز فرمود: «اذا قام القائم لايبقى أرض اِلاّ نودى فيها شهادة أن لا اِله اِلاّ اللّه و أنّ محمداً رسول اللّه».

«زمانى كه حضرت قائم قيام كند، هيچ سرزمينى نمى ماند مگر اينكه نداى شهادتين ـ لا اِله اِلاّ اللّه و محمد رسول اللّه ـ در آن طنين اندازد

جهان روزی را در پیش دارد که در آن روز تمام کشورها به یک کشور واحد بدل میشود مرزهای جغرافیایی برداشته شده و حکومت جهانی بر اساس عدالت و آزادی تشکیل میگردد و یک دین و یک رهبر بر جهان حکومت می کند.و آن دین اسلام خواهد بود به رهبری و امامت حضرت صاحب الامر عج و در این هنگام است که حکومت جهانی حضرت مهدی کامل می شود

 

پس از تحقق عدالت امنیت گسترش یافته  و با از بین رفتن مرزها و حدود جغرافیای جکومت جهانی حضرت مهدی عج کامل می شود

پیامبر، صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌ فرمود:

سوگند به‌ آن‌ کس‌ که‌ مرا مژده‌آور راستین‌ قرار داد، اگر از عمر جهان‌، جز یک‌ روز نماند، خداوند همان‌ یک‌ روز را بس‌ دراز دامن‌ کند، تا فرزندم‌ مهدی‌ خروج‌ نماید. پس‌ از خروج‌ او، عیسای‌ روح‌ الله‌ فرود آید، و در پشت‌ سر وی‌ نماز گزارد. آنگاه‌ زمین‌ با فروغ‌ پروردگار خویش‌ روشن‌ شود و حکومت‌ مهدی‌ به‌ شرق‌ و غرب‌ گیتی‌ برسد.

و سرانجام آینده ای روشن و درخشان در پیش است که فساد و بی عدالتی در آن ریشه کن خواهد شد و در سرتاسر جهان پرچم توحید و یکتا پرستی به اهتزاز در خواهد آمد و دنیا پر از عدل و داد خواهد شد.

 

2- دولت عدالت

شاید شیرین ترین میوه انقلاب عالم گیر امام مهدی(عج) عدالت باشد؛ آن هم عدالتی كه مانند سرما و گرما تا اعماق خانه ها نفوذ می‌كند.

اهمیت حكومت مهدوی آنگاه وضوح مییابد كه جهان در آستانه ظهور، مورد مطالعه وبررسی قرار گیرد. در یك نگاه كلی، حضرت مهدی(ع) جهانی را با عدالت آشتی میدهدكه پر از جور و ظلم شده است: «ملئت ظلماً و جوراً». امتلاء حاكی از این است كه ظلم به حد نهایت خود رسیده و همین اوج و فوران، نقطه هزیمت و شكست خواهد شد. در جهان قبل از ظهور شاهد ظلم در عرصه امور دینی و مذهبی – استبداد حکومتها – ظلم در حوزه اخلاق و امنیت و اقتصاد و .. هستیم .

 

حضرت مهدی عج می آید تا عدل را در همه ی زمینه ها فراگیر کند

به راستی، عدالت مهدوی چگونه است و از نظر جغرافیایی، چه محدودهای را شامل میشود؟ آیا فاصله طبقاتی بین افراد را از میان برمیدارد؟ آیا به رفع اختلاف فاحش بین فقیر و غنی می انجامد؟

عدالت گستری اصلی ترین رسالت قیام و انقلاب مهدی (ع) است. آثار عدالت مهدوی محدود به عرصه ی حاضر نخواهد بود. بلكه در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی آشكار خواهد شد و این تفسیر «یملاء الله به الارض قسط و عدلاَ» است ره آورد قیام آن حضرت این است كه هم فرد را در روابط گوناگون خود میسازد و هم جامعه را در بخشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و قضائی سامان می بخشد.

عدالت،اساسی‌ترین، استوارترین، بنیادی‌ترین و شامل‌ترین عنوان در مبانی سیاسی امام مهدی(ع) است. از این منظر، عدالت مهدوی تنها با عدالت علوی قابل مقایسه است. نام مقدس امام علی(ع) چنان با عدالت در آمیخته كه علی(ع) عدالت را تداعی می‌كند و عدالت علی را. همو که قران ناطق بود


عدالت‌ ورزی و حاكم كردن عدالت، اگر چه مورد پذیرش همگان است، با وجود این، مورد تأكید شدید قرآنی نیز قرار گرفته است.

أُمِرْتُلِأَعْدِلَ بَیْنَكُمُ( (شوری/ 15)

وَ إذَا حَكَمْتُم بَینَ النَّاسِ أنتَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ( (نساء / 58)

إنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِوَالإحْسَانِ (نحل / 90)

یا ایها الّذینَ ءامنُوا كُونُوا قَوَّامینللهِ شُهَدآءَ بِالْقِسْطِ وَلایَجْرِمَنّكُمْ شَنَئَانُ قَوْمٍ عَلَیألاتَعْدِلُوا اُِعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی( (مائده / 8)

یایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا كُونُوا قوَّامِینَ َ بِالْقِسْطِشُهَدَآءَ للهِ وَلَوْ عَلی أَنفُسِكُمْ(نساء / 135).

عدالت هدف رسالت انبیاء است

قرآن كریم در بیان اهداف ارسال پیامبران(ع)، قیام به قسط و گسترش عدالت درمیان مردمان را هدف اصلی آنان بیان كرده است:
(لَقَدْ أَرْسَلْنَارُسُلَنَا بِالبْبَیِّنَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَبَ وَالْمیزانَلِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَْأسُشَدِید‏ٌ وَ مَنَافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللهُ مَن یَنصُرَهُ، وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إنَّ اللهَ قَویُّ عَزِیزٌ) (حدید / 25).

 

 

وقتی سخن از عدالت مطرح می شود، ذهنها بیشتر به سوی عدالت قضایی یا اقتصادی میرود. به گمان افراد، مقصود از عدالت آن است كه در محاكم قضایی به حق داوری شود و حق هر صاحب حقی به او داده شود. نیز، در عرصه اقتصاد، همه افراد جامعه از مواهب مادی بهره مند باشند و در این عرصه، ستمی بر افراد نرود. حال آنكه براساس آنچه در معنی عدالت گذشت، عدالت به معنی آن است كه در همه عرصه ها حق و انصاف رعایت گردد. به همین دلیل، جامعه ای را جامعه عادل می‌دانیم كه در همه حوزه های فردی و اجتماعی آن، عدالت حاكم باشد. بنابراین هم در روابط فردی و هم در روابط اجتماعی، عدالت باید خود را نشان دهد. همچنین در حوزه های گوناگون اجتماع، مثل سیاست، فرهنگ، اقتصاد نیز باید عدالت حكم‌فرما باشد.


اینكه در روایات اسلامی، امام مهدی(ع)به عنوان پركننده زمین از عدالت معرفی شده است، میتواند به همین معنی باشدكه او عدالت را در همه عرصه های فردی و اجتماعی جاری خواهد ساخت. در واقع، ارزشهای دینی و آمال و آرزوهای انبیا و اولیا در پرتو عدالت مهدوی به اجرا در آمده و عالم‌گیر خواهد شد.

آخرین حجت الهی، عصاره تمام انبیا و اولیا است و وجود بی مثال او چشمه همه خوبیها و زیبایی هاست. اما در صدها روایت، سخن از عدالت گستری او مطرح شده و از آن بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی كامل عدالت یاد گردیده است.

رسول اللّه(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «المهدى من ولدى، تكون له غيبة. ادا ظهر يملأ الأرض قسطاً وعدلا كما ملئت ظلماً و جوراً.»

«مهدى(عليه السلام) از فرزندان من است. او را غيبتى هست. زمانى كه ظهور كند، زمين را از قسط و عدل پر سازد چنانكه از ظلم و جور پر شده باشد».

(در حکومت مهدوی )فتنه انگیزیها پاك شود و حكومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین، افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاكم شود وكاخهای ستم و كنگره های بیداد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیا علیهم صلوات الله و حامیان اولیاء (ع) بوده، تحقق یابد و بركات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افكن، شكسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتوافكن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمانهای دروغین حقوق بشر از دنیا برچیده شوند و امید است كه خداوند متعال آن روز فرخنده را به ظهور این مولود فرخنده هر چه زودتر فرا رساند و خورشید هدایت و امامت را طالع فرماید صحیفه نور، ج15، ص 22

 

(حضرت مهدی عج )آن كسی است كه به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد كرد نه آن هم این عدالتی كه مردم عادی می فهمند ـ كه فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد ـ بلكه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا كند؛ انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا كرده است. اگر در عقاید، یك انحرافاتی و كجی هایی باشد، برگرداندن آن عقاید كج به یك عقیده صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود  (عج) كه خداوند ذخیره كرده است او را، از باب اینكه هیچ كس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود (عج) بوده است كه تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد و آن چیزی كه انبیا موفق نشدند به آن، با اینكه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارك و تعالی ایشان را ذخیره كرده است كه همان معنایی كه همه انبیا آرزو داشتند، لكن موانع، اسباب این شد كه نتوانستند اجرا بكنند و همه اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند كه اجرا بكنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود. اینكه این بزرگوار را طول عمر داده، خدای تبارك و تعالی، برای یك هم چو معنایی، ما از آن میفهمیم كه در بشر كسی نبوده است دیگر، قابل یك هم چو معنایی نبوده است. و بعد از انبیا كه آنها هم بودند، لكن موفق نشدند، كسی بعد از انبیا و اولیای بزرگ، پدران حضرت موعود  (عج)، كسی نبوده است كه بعد از این، اگر مهدی موعود (عج) هم مثل سایر اولیا به جوار رحمت حق میرفتند، دیگر در بشر، كسی نبوده است كه این اجرای عدالت را بكند. نمی توانسته و این، یك موجودی است كه ذخیره شده است برای یك همچو مطلبی. صحیفه نور، ج 12، صص 207ـ209

در كتاب مكیال المكارم ص 118. آمده است:

عدل آشكارترین صفات نیك امام است. برای همین (آن بزرگوار) در دعای شب‌های ماه رمضان «عدل» نامیده شده است؛ « اللهم و صلّ علی ولی امرك القائم المؤمّل والعدل المنتظر؛ خداوندا، به ولی امر خود كه قیام‌كننده آرمانی و عدل مورد انتظار است درود فرست».

در زیارت صاحب الامر میخوانیم : السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر. سلام بر قیام كننده مورد انتظار و عدالت آشكار

بنابراین عدالت گستری مهمترین رسالت آن سفیر موعود است و دیگر ارزشها در همین بستر و جریان زنده خواهد شد. آری، دوران او، روزگار پر شدن زمین و زمان از عدل و داد است.

به راستی که در قیام قائم هیج ویژگی به اندازه عدالت و مساوات برجستگی نداشته و روشن نشده است روایات بسیاری در خصوص عدالت گستری آن حضرت وارد شده است دامنه عدالت حضرت تا اقصی نقاط عالم و زوایای ناپیدای جامعه گسترده خواهد بود خداوند آن چنان بر برپایی عدل و قسط تاکید دارد که اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد آنرا چنان طولانی خواهد کرد تا عدالت گستر حقیقی از راه برسد و در سایه این عدالت هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی نماند حقوق زایل شده انسانها باز گردد و زمینه استثمار انسانها بکلی برچیده شود ، کارگزاران ظلم و بیداد بازخواست شوند قاضیان و حاکمان کج رفتار عزل شوند و زمین از هرنوع خیانت و نادرستی پاک گردد عدالت چنان حاکم می شود که مردم آرزو میکنند ای کاش مردگان شان در بین زندگان بودند و از عدالت بهره مند می شدند

خداوند به وسیله ظهور مهدی (عج) زمین را پر از قسط  و عدل  می سازد همانگونه که از ظلم وستم پر شده باشد بحار ج 51 ص 54

واژه قسط بیشتر در امور اقتصادی و توزیع اموال بر اساس عدالت اجتماعی میان افراد بکار می رود و در مقابل جور است  اما عدل معنای عام دارد و شامل عدالت در تمام ابعاد از فرهنگ و سیاست و عقاید و ... و در مقابل ظلم است

 

در جامعه مهدوی که در راس آن امام عادل قرار دارد عدالت در همه ی جوانب زندگی فردی و اجتماعی وجود خواهد داشت

مهدی (عج) كه مظهر عدالت الهی است، مردم را چنان به قرآن و سنت پیامبر میخواند و تعالیم آن دو را در میان جامعه نشر میدهد كه انسانها به تزكیه الهی و معرفت خدایی دست مییابند و آن هدفی كه در آیات قرآن برای رسالت انبیا مطرح شد كه یعلمهم الكتاب والحكمه و یزكیهم تحقق می یابد و عملی می شود.

در سایه عدالت مهدوی، امر به معروف و نهی از منكر زنده می شود و مهدی(ع) و یاوران او پیشرو مردم در این فریضه الهی خواهند بود و به دلیل زنده شدن این ارزش قرآنی، همه ارزشها و فضیلت‌ها جان میگیرد با رشد تربیت و تكامل عقل، كینه ها به محبت و دوستی تبدیل می شود و روابط اجتماعی براساس انسان دوستی شكل میگیرد.

 

در نتیجه، اخلاق نیكو در جامعه بشری گسترش می یابد.
همچنین در سایه حكومت عدل مهدی (عج)، خداوند بی نیازی را در دل مردمان قرار میدهد و حرص و آزمندی از وجود انسانها رخت می بندد و عدالت در ابعاد مختلف اعم از فردی و اجتماعی ,فرهنگی , اقتصادی و رعایت مساوات و عدالت در قضاوت و .. حاکم خواهد شد

پیامبر (ص) در وصف روزگار مهدی (ع) فرمود:

«و یجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه».

« خداوند بی نیازی و غنا را در دلهای این امت پدید آورد». بحارالانوار، ج 51، ص 84.

حرص و آز ریشه بسیاری از تجاوزها و ستمهای مالی و غیرمالی است. عدالت مهدوی درعرصه تربیت، انسانها را از این رذیلت پاك ساخته و به گوهر غنا و بی نیازی می آراید و بدین‌سان راه را برای بسیاری از خوبیها و صفات نیك می گشاید.
بنابراین عدالت مهدوی در عرصه روابط فرد با دیگران، ضامن اخلاق و ارزشهای اخلاقی است و این از مهمترین و ارزشمندترین آثار عدالت است.


امام‌ باقر، علیه‌السلام‌:

مهدی‌، میان‌ مردم‌ ـ در تقسیم‌ اموال‌ ـ به‌ مساوات‌ رفتار می‌کند، به‌ طوری‌ که‌ دیگر نیازمند و محتاجی‌ یافت‌ نمی‌شود.

دردنیای امروز، اجتماع و روابط اجتماعی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. وقتی از اجتماع سخن گفته می شود، عرصه های گوناگونی در نظر است كه باید در همه آنها برنامه ای سالم برای تعامل اجتماعی تدوین گردد. بشر در طول قرون گذشته، در حوزه های گوناگون اجتماع؛ مانند سیاست، حكومت و فرهنگ به ویژه اقتصاد، شاهد نابسامانی و آشفتگی و بی عدالتی بوده است و همواره در پی راهی بوده تا به این بخشها سازمان و نظامی عادلانه ببخشد؛ ولی تقریباً هیچ‌گاه و در هیچ ملت و دولتی توفیق چندانی حاصل نشده است؛ اگرچه بعضی از شهرها و یا دولتها با تلاش فراوان به سهمی از عدالت در بعضی از عرصه ها دسته یافته باشند.

امام صادق(ع) می فرماید:

انالله لم یترك شیئا من صنوف الاموال الاّ و قد قسّمه و اعطی كل ذی حق حقهالخاصه والعامه والفقراء والمساكین و كل صنف من صنوف الناس فقال: لو عدلفی الناس لاستغنوا... . كافی، ج 1، ص 542
خداوند همه ثروتها (از انواع منابع درآمد) را میان مردم تقسیم كرده است و به هر كس حقش را داده است، كارگزاران و توده مردم و بینوایان و تهی‌دستان و هر گروهی از گروه‌های مردم. سپس امام فرمود: اگر عدالت برقرار شده بود، همه مردم بی نیاز شده بودند


با این توصیف، همگان در انتظارند كه مهدی موعود(ع) و عدالت منتظر از راه برسد و همه حوزه های اجتماع را به عدالت و دادگری هدایت كند و به معنی واقعی كلمه، عدالت را جهانی كند. این امیدی بجا و آرزویی بحق است كه براساس برنامه های دولت امام مهدی (عج) قابل دسترسی است.

 

پیامبر اكرم (ص) می فرماید:
ابشركم بالمهدی یبعث فی امتی... یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض یقسم المال صحاحاً. فقال له رجل: و ما صحا حاً؟ قال: السویه بین الناس بحارالانوار، ج 51، ص 81
به مهدی بشارتتان میدهم. او در میان امت من برانگیخته می شود... ساكنان آسمان وزمین از او خشنود خواهند بود. او اموال را به درستی تقسیم می كند. مردی پرسید: مقصود چیست؟ فرمود: به شكل مساوی میان مردم تقسیم می كند.

و نیز از آن بزرگوار روایت شده است:
«... و یسوّی بین الناس حتی لاتری محتاجاً الی الزكوه.» بحار ج 52، ص 390
او [امام مهدی (عج)] میان مردم به مساوات رفتار می كند تا آنجا كه نیازمند زكات دیده نشود.
و از امام صادق(ع) روایت شده است كه فرمودند:
انقائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربها... و یطلب الرجل منكم من یصله بمال هو یأخذ منه زكاته فلایجد احداً یقبل منه ذلك و استغنی الناس بما رزقهم الله من فضله. بحار، ج 52، ص 337.

هنگام قیام قائم ما، زمین با نور خدایی روشن گردد و... شما به جست و جوی اشخاصی بر می‌آیید كه مال یا زكات بگیرند و كسی را نمی یابید كه از شما بپذیرد و مردمان همه به فضل الهی بی نیاز گردند.

ازروایات استفاده می شود كه امام مهدی (عج) در قضاوت مانند جد بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) عمل می كند و بر گرفتن بی كم و كاست حقوق مردم اصرار دارد؛ حتی اگر حق كسی زیر دندان دیگری باشد، از زیر دندان آن غاصب بیرون كشیده و به صاحب حق باز می گرداند. منتخب الاثر، ج 2، ص 332. (به نقل از عقدالدرر، ص 36)

در زمان حكومت آن دادگستر جهان، چنان عدالت مهدوی همگانی میگردد كه مردگان آرزو می‌كنند كه به زندگی بازگردند و از بركات عدالت او بهره مند شوند. منتخب الاثر ، ص 65، ح 367.

 


این دقت و گستردگی عدالت به دلیل آن است كه سیستم قضایی امام مهدی (ع)، دستگاهی بسیار گسترده و مجهز و برخوردار از ابزارهای فرا طبیعی است. در سیستم قضایی اسلام قضاوت بر اساس بینات و شواهد بوده است و از رسول خدا (ص) روایت شده كه فرمود:
«من در میان شما بر پایه سوگندها و بینه ها قضاوت مینمایم». كافی، ج 7، ص 414.

ره آورد این‌گونه داوری عدالت ظاهری است؛ ولی در روایات مربوط به دوران حاكمیت مهدی(عج) آمده است كه آن حضرت به شیوه حضرت داوود(ع) قضاوت می كند كه او براساس الهامات الهی و علم لدنی داوری میكرد و نه بر پایه شاهد و گواه.

امام صادق (ع) فرمود:
دنیا به پایان نخواهد رسید تا آنكه مردی از خاندان من ظهور نماید. وی به شیوه داوود (ع) حكم خواهد نمود؛ بینه نخواهد خواست و به هر كس حقش را اعطا خواهد نمود. بحارالانوار، ج 52، ص 338.

و در روایتی دیگر فرمود:
زمانیكه قائم آل محمد (ص) قیام كند، در میان مردم به مانند داوود(ع) حكم خواهدنمود و به بینه نیازی نخواهد داشت؛ چرا كه خدای تعالی امور را به وی الهام می‌فرماید. وی بر پایه دانش خود داوری می كند و هر قوم را به آنچه مخفی و پنهان نموده اند آگاه سازد. بحارالانوار، ج 52، ص 339

در روایات آمده است :

هنگامی که قائم قیام میکند به حکم داوود (ع) حکومت و داوری خواهد کرد و دلیل نخواهد خواست

وسائل الشیعه ج 18 ص 168 – کافی ج 1 ص 397

امام صادق (ع) مى فرمايند: چون قائم آل محمد(ع) فرمانروا شود، در ميان مردم به حكم حضرت داود(ع) داورى مى كند و نيازى به شاهد و گواه نخواهد داشت. در هر موردى، خداوند حكم واقعى را به او الهام مى كند و او بر اساس علم خود قضاوت مى نمايد.

ارشاد مفيد ص 344 بحار الانوار ج 052 ص 9 1 3 و 339.

حكم داودى اين گونه است كه داور به علم خودداورى كند و مطالبه شاهد نكند و هنگامى كه به داور از طرف خداوند چنين علم قطعى داده شود و مصونيت او از لغزش، از طرف خداوند بيمه شود، هيچ مانعى ندارد و جاى شگفت نيست زيرا امام باقر(ع) فرمايند: خداى تبارك و تعالى برتر والاتر از آن است كه اطاعت بنده اى را بر همگان واجب كند، ولى چيزى از دانش هاى زمين و آسمان ها را از او پوشيده بدارد.

اصول كافى ج ا ص 262.


ره آورد چنین داوری عدالت واقعی است و حتی اگر مظلومی نتواند برای اثبات حق خود به شاهد و گواهی دست یابد، به سبب این‌گونه قضاوت، به حق خود خواهد رسید.

البته لازم به ذکر است که منظور از حکم داوود قطعا شریعت او نیست چون با ظهور دین اسلام تمام شرایع و قوانین قبل از اسلام پایان یافتند بلکه منظور این است که همانگونه که داوود نبی (ع) بر اساس آگاهی و دانش خویش به حقایق و واقعیت ها داوری میکرد و به ظاهر امور یا اسناد و مدارک ساختگی تکیه نمی کرد امام مهدی عج نیز در مسائل و داوری ها بر اساس آگاهی  و دانش خویش به حقایق و واقعیت ها داوری میکند

مرکز قضاوت حضرت

در روايات، مركز قضاوت حضرت مهدى (ع)، مسجد اعظم كوفه ذكر شده است

1.بحارا لانوار ج 53، ص 11 الزام الناصب ص 7 1 2 ينا بيع الموده ج3 ص66

 

نویدجهانی سرشار از عدالت، مهم‌ترین وعده‌ای است كه درباره حكومت مهدوی بیان شده است. عدالت روح جامعه است و فراگیری عدالت و سرشاری و سرریزی آن در جامعه بهترین و مهم‌ترین دلیل برای انتظار ظهور است.

ما منتظران مقدم مباركش، مكلف هستیم تا با تمام توان كوشش كنیم تا قانون عدل ا لهی را در این كشور ولی عصر  (عج) حاكم كنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازی بپرهیزیم و رضای خداوند متعال را در نظر بگیریم. صحیفه نور، ج 15، ص 22


این كشوری كه كشور ائمه هدی و كشور صاحب الزمان (عج) است، باید كشوری باشد كه تا ظهور موعود ایشان به استقلال خویش ادامه بدهد، قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار قرار بدهد كه عالم را انشاءالله به عدل و داد بكشد و از این جورهایی كه بر مستضعفان میگذرد، جلوگیری كند.

صحیفه نور، ج 14، ص 195.

راز و رمز موفّقيت آن حضرت در پياده كردن حكومت عدل در پهنه زندگي بشر این است که  در نظام امامت كه عهده ‏دار اجراي حقّ و عدالت است، شخص امام كه در رأس آن قرار دارد نمونه والگوي اعلا و نمايش عملي و تجسّم ظهور تمام برنامه‏ هاي اسلامي و تعليمات آن و نسخه سعادت‏ بخش جامعه بشري است. در اين نظام، هم قوانيني كه اساس عمل است به عدل، حقّ و برقراري توازن و تعادل نظر دارد، و هم حاكم و نظام حكومت و قوه مجريه‏اي كه اجراي اين قوانين را بر عهده دارد از طريق عدل منحرف نمي‏شود.

عامل ديگر براي موفّقيت حضرت مهدي(عج) در گسترش عدل در جامعه، تكامل عقول بشر در آن عصر است. كساني با عدل وداد درگيرند كه عقلشان كامل نيست و وقتي مردم از لحاظ عقل ضعيف باشند زير بار حكومت عدل نمي‏روند؛ زيرا طبق احاديث، عدل از جنود عقل به شمار مي‏ آيد و جور از جنود و لشكريان جهل.   كافي، ج 1، كتاب العقل والجهل، ح 14.

 

لذا در روايتي از امام باقر(ع) مي‏خوانيم: "إذا قام قآئمنا وضع اللَّه يده علي رؤوس العباد، فجمع بها عقولهم وكملت بها أحلامهم"؛ "هنگامي كه قائم ما قيام كند خداوند دستش را بر سر بندگانش مي‏گذارد و بدين وسيله عقول آنها كامل و افكارشان را پرورش مي‏دهد."    بحارالأنوار، ج 52، ص 328. و اصول كافي، ج 1 / كتاب العقل و الجهل، ح P 21}

 

بنابراين، عصر حضرت مهدي(عج) به جهت تكامل عقولشان و نيز عظمت نظام امامت، به سرعت تمام، پذيراي حكومت عدل  آن حضرت خواهند بود.

 

سپیده دم عدل الهی برای جامعه بشری با خروج و قیام فرزند محمد (ص)، حضرت مهدی(عج) زیبا میگردد و بشریت با انتظار چنین روزی بزرگ و خجسته در دریای پرتلاطم امیدی بزرگ و شایسته, بحران های ستم ستیزی و ستم زدائی را پشت سرگذاشته و مقدمات لازم برای رشد واقعی و احراز شایستگی چنین آرمانی بزرگ در تلاشی خستگی ناپذیررا بدست می آورد و دوران های ظلمت را به سوی آینده نورانی و پر فروغ میشكافد تا غنچه عدل مهدوی آنطور كه شایسته اوست بشكفد و جهان بشریت باعدل الهی آراسته گردد.

مهدویت مساوی عدالت خواهی وعدالت خواهی فراگیر و جهان شمول به جز در سایه حكومت امام مهدی (عج) فرزند دلبند فاطمه(س) تحقق نخواهد پذیرفت.
و از اینجا به فلسفه وجودی یك جمله نغز دیگر میرسیم كه:

جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار مهدی است

 

3- دولت کریمه

از روایات چنین بر می آید که در روزگار قبل از ظهور توجیه ها تاویل ها تحریف ها و انحرافات بسیاری در باورهای دین به وجود آمده و  ساخته های ذهنی مدعیان به عنوان باورهای دینی رواج می یابد در این دوران احکامی از قران و اسلام بر طبق میل مردم تاویل و تفسیر شده و بسیاری از احکام و حدود اسلامی فراموش می شود

امام صادق ع:آنچه قائم ما از مردم نادان می بیند به مراتب بیش از چیزی است که پیامبر از مردم جاهلیت دید زیرا زمانی که پیامبر مبعوث شد مردم سنگ ها و تخته های تراشیده شده را می پرستیدند ولی قائم ما زمانی ظهور میکند که همه مردم کتاب خدا را تاویل می کنند و بر آن استدلال می کنند و بر اساس آن با آن حضرت به نبرد بر می خیزند روزگار رهایی

وقتی حضرت ظهور کرد بدعت ها را باطل میکند  انحرافات و تحریفهایی که در دین بوجود آمده تصحیح شده ,احکام فراموش شده دین آشکار و احیا می شود شرح احکام واقعی و فهم درست از دین متناسب با فرهنگ زمان گسترش خواهد یافت از حرکتهای مهم امام زدودن ذهن ها از رسوبات فکری گذشته و بازسازی فکر دینی و نهایتا احیای دوباره تعالیم اسلام راستین خواهد بود

راوی میگوید خدمت امام صادق ع عرض کردم : سیره و رفتار مهدی عج چیست ؟ فرمود : همان کاری را که رسول خدا ص انجام داد مهدی عج هم انجام می دهد بدعت های موجود را خراب میکند چنانچه رسول خدا هم اساس جاهلیت را منهدم نمود آنگاه اسلام را از نو بنا میکند بحار ج 52 ص 352

بنابراین  در زمان حکومت حضرت سنتهای پیامبر اکرم ص احیا خواهد شد

امام على علیه‌السلام فرمود: «آنچه از کتاب و سنت مرده است، زنده مى‌کند». (نهج البلاغه، خطبه 138)

«در دولت مهدى عجل‌ اللّه‌ تعالى‌ فرجه‌ الشریف ربا از بین مى‌رود» . (منتخب‌الاثر، ص474)

 

اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمه تعز به الاسلام و اهله و تذل به الانفاق و اهله دعای افتتاح

از بارز ترین ویژگیهای حکومت حضرت مهدی عج دولت کریمه است . آرمانشهری حقیقی که با امید به مدد و رحمت الهی و پس از تحقق وعده ی الهی مبنی بر وراثت و امامت صالحان و مستضعفان و ظهور حکومت عدل مهدی عج شکل خواهد گرفت و تمام افراد در آن از حقوق یکسان و عدالت اجتماعی برخوردار خواهند بود و در پرتو آن، توحید و ایمان در سراسر کره خاکی حکومت خواهد کرد

 

از این رو خصوصیت اصلی دولت کریمه امام عصر کریمه تعز به الاسلام و اهله و تذل به الانفاق و اهله است یعنی با قرار گرفتن امام عادل در راس حکومت عدل و امامت جهانی زیر مجموعه های این امام همام نیز عادل خواهند بود و اهل واقعی اسلام اند و اسلام و مبانی اسلامی با او جهانگیر شده (تعز به الاسلام و اهله) و ستمگران و ظالمان و منافقان را به ذلت خواهد نشاند و انتقام خونهای به ناحق ریخته را خواهد گرفت ( تذل به النفاق و اهله)

"كرامت" يك ارزش اخلاقي است و دولت كريمه، دولتي است كه بر آن، اين ارزش اخلاقي، حاكم است. كرامت به معناي"بزرگواري" است. و بزرگواري، مفهومي برتر و والا‌تر از "قانون مندي" و حتّي "عدالت مداري" دارد، وقتي رسول خدا مكه را فتح كرد و بر دشمنان خود چيره گرديد، آنان منتظر بودند تا مجازات كينه توزي‌هاي خود را تحمل كنند، و البته كيفر آن‌ها حتي مقابله به مثل، برخلاف قاعده "عدالت" نبود، ولي رسول خدا "قدرت" و "كرامت" را به هم آميخت و آنان را مورد عفو قرار داد و فرمود همان جمله يوسف را تكرار مي‌كنم: "لا تثريب عليكم اليوم يغفر‌الله لكم" (الكافي، ج4، ص225)

دولت كريمه با كرامت دولتمردان تحقق پيدا مي‌كند، دولتمرداني كريم النفس كه از اخلاق بزرگوارانه برخوردار بوده و از خرده گيري بر ديگران مبرّي باشند، درصدد برخوردهاي تلافي جويانه نبوده و به جاي اصرار براي "استيفاي" حقّ خود، بر "اغماض" از حقّ خود اصرار داشته باشند. اگر بزرگواري حاكم اسلامي، مانند مالك اشتر باشد كه در برابر دشنام عكس العملي از خود نشان نمي‌دهد و به مسجد مي‌رود تا براي دشنام دهنده دعا كند، شايسته "مدال كرامت" است، ولي اگر حكمراني در چنين موقعيتي به فكر شناخت مخالفان خود و قطع زبان آن‌ها و ساقط كردنشان از حيثيت و اعتبار باشد، "دولت رذيلت" بايد ناميده شود، واگر با مخالفان در حد قانون برخورد كند، "دولت عدالت" است.

بايد دانست كه باز هم بين يك دولت "قانونمند" تا دولت "كريمه" فاصله زياد است، اين فاصله را مي‌توان با مطالعه عهدنامه مالك اشتر تشخيص داد، شگفت آور است در اين دستور العمل حكومتي بجاي آن که امير المؤمنين بر حقوق قانوني و فقهي، تاکید كند و مالك را به رعايت موازين شرعي (قانونی)توصيه نمايد، مالك را به "حكومت‌داري اخلاقي" که باز از شریعت اخذ شده راهنمايي مي‌كند، و چيز‌هايي را از او مي‌خواهد كه كمتر در رساله‌اي فقهي، ديده مي‌شود.

(در توضیح موازین شرعی و موازین اخلاقی میتوان برای نمونه به مسئله قصاص اشاره کرد که هرچند بر اساس موازین شرعی قصاص حق مسلم کسی است که حقی ازاو ضایع شده است اما اخلاقا به گذشت و عفو هم رهنمود گشته است)

آن موارد را نمي‌توان در اينجا فهرست كرد و توضيح داد، ولي مي‌توان به برخي از آن‌ها اشاره كرد، تا خوانندگان شرح آن را مطالعه كنند:


ـ واشعر قلبك الرحمة بالرعية و المحبّة لهم و اللطف لهم

ـ اعطهم من عفوك مثل الذي تحب ان يعطيك‌الله من عفوه.

ـ ولاتقولن اني آمر مطاع فان ذلك ادغال في القلب.

ـ وليكن ابعد رعيتك منك اطلبهم لمعايب الناس.

ـ فافسح في امالهم و واصل في حسن الثناء عليهم.

ـ و ان ظنت الرعية بك حيفاً فاصحر لهم بعذرك.

ـ اياك و المن علي رعيتك باحسانك.


چون ريشه كرامت انسان، "عقل و شعور" اوست، لذا دولت كريمه، دولتي است كه "عقلانيت" را شكوفا مي‌كند، به "عقل و خرد" بها مي‌دهد، فضاي انديشه و تدبير عقلاني را گسترش مي‌دهد، بر اساس عقل، تصميم گيري مي‌كند و بر اساس عقل اقدام مي‌كند. امام زمان عليه‌السلام دست خود را بر سر‌ها مي‌گذارد تا عقل‌ها، به پويايي واداشته شود و خردها رشد پيدا كند: "وضع يده علي رؤوس العباد فجمع به عقولهم" روشن است كه رشد عقل در شهروندان، لوازم دشواري براي حاكمان دارد، زيرا به ناچار بايد به پرسش‌ها و سؤالات تن دهند، و تقاضاي تبعيت كوركورانه را كنار بگذارند.

چون دولت مهدوي،كرامت محور است، لذا بر مبناي كرامت شهروندان اداره مي‌شود، و اين كرامت اقتضا مي‌كند كه شهروندان با ميل و رغبت در اداره جامعه حضور پيدا مي‌كنند، در اين دولت ابهت دروغين معاندان و مستكبران در هم شكسته مي‌شود، و به جاي آن حكومتي نه بر مبناي زور و فشار، بلكه مبتني بر كرامت انسان‌ها، بنا نهاده مي‌شود. امام زمان پس از حذف مستكبران قدرت خود را در ميان مردم، با صلح و صفا گسترش مي‌دهد، و پير وجوان، با شيفتگي و علاقه از او پيروي مي‌كنند:

"يملك بلادالمسلمين بأمان و يصفو له الزمان ويطيعه الشيوخ و الفتيان

مشكلات مادي، فقر و محروميت، به كرامت انسان آسيب مي‌رساند، پس در دولت كريمه، شرايط اقتصادي به گونه‌اي است كه شهروندان به راحتي نيازهايشان تأمين مي‌شود، بلكه بالاتر، دولت امكاناتي براي زندگي توأم با رفاه براي همگان فراهم مي‌كند. دوران صدقه خوري توأم با سرافكندگي به پايان مي‌رسد و شهر به شهر بايد گشت تا بتوان "نيازمندي" پيدا كرد! "ولا يجد الرجل منكم يومئذ موضعاً لصدقته"


وقتي دولت "كريمه" شد و "بزرگواري" را در ميان مردم ترويج كرد، قهراً "رقابت ها" از بين مي‌رود و "رفاقت" جاي آن را مي‌گيرد، عداوت بين شهروندان ودر ميان گروه‌هاي مختلف، جاي خود را به صفا و صميميت مي‌دهد، ، افق آن دولت چنان است كه رسول خدا، وعده فرمود: "بنا يؤلف‌الله قلوبهم بعد عداوة الفتنه... و بنا يصبحون بعد عداوة الفتنه اخواناً". در آن زمان بساط شكوه وشكايت به پايان رسيده و چون دولت، كريمه است، زبان دولتمردان با شهد ادب شيرين است و رفتار بزرگوارانه شان از بوي تعفن كينه پاك است.

در دولت كريمه، كيفر و مجازات هم براي متخلفان وجود دارد ولي هرگز حتي به يك نفر، يك سيلي بي‌جا نمي‌زنند و يك شلاق ظالمانه نمي‌نوازند: "لايقرع احداً في ولايته بسوط الا في حدّ"، درآنجا، مجازات هم توأم با كرامت است مثلاً اگر بناست شخصي اعدام شود، اوّل بدهكاري هايشان را مي‌پردازند، و سپس خانواده‌اش را تأمين مي‌كنند: "و لا يقتل قتيل الاقضي عنه دينه و الحق عيا له في العطاء"

كريمه بودن دولت مهدوي، موجب آن مي‌شود كه طوق رقيت و بردگي از گردن انسان‌ها باز شود، زيرا در آرمان شهري كه همه انسان‌ها با كرامت و بزرگواري زندگي مي‌كنند، تقسيم آنان به مالك و مملوك، آقا و بنده، ذي شرافت و بي‌شرافت، عالي رتبه و داني مرتبه، وجود ندارد و هيچ كس در يوغ ديگري قرار نگرفته، شخصيت درجه دو به حساب نمي‌آيد لذا در آن روز كه امام حكومت كريمانه برقرار مي‌كند و انسان‌ها را آزاد مي‌نمايد: "يخرج ذل الرق من اعناقكم".


ـ آري اميد به دولت مهدوي، اميد به دولت عدالت است ولي عدالت كف اين دولت، و سقف آن كرامت است.


اللهمّ انّا نرغب اليك في دولة كريمة.تعز به الاسلام و اهله وتذل به النفاق و اهله.


4- دولت صالحان


پاکسازی زمین از ستم و ستمکاران و تجلی آثار دین

از روزی که قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند تا امروز هیچگاه زمین از ظلم ظالمان تهی نبوده و زمین همواره شاهد آه و ناله مظلومان تحت ظلم بوده است و شاید در نگاه نخست چنین به نظر آید که برچیدن بساط ظالمان امری غیر ممکن است چون تا کنون چنین بوده که هرگاه نسلی از ظالمان و مستکبران نابود شدند نسلی دیگر جانشین شان شده اند. اما حکمت و مقدر خداوند بر آن قرار گرفته که بر ظلم ظالمان هم پایانی باشد چه پایانی!

 

از امير مؤمنان ( عليه السلام ) منقول است كه فرمود :

" خداوند ، ناگاه بوسيله مردى از ما اهل بيت گشايشى( براى مسلمانان ) بوجود آورد ، پدرم فداى آن فرزند بهترين كنيزان باد . . . هم اوست كه ( دشمنان ) در مدت هشت ماه بجز شمشير و كشتار از او چيزى دريافت نخواهند كرد "

شرح نهج البلاغه : 2 / 178 .

در حديثى ديگر از امام باقر ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود :

" شباهت داشتن مهدى ( عليه السلام ) به جدش رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) در قيام و ظهور او با شمشير و كشتن دشمنان خدا و رسول و نابودى ستمگران و طاغوت هاست ، او با شمشير و ايجاد ترس در دل دشمنان حمايت شود . لشكريان او به هر مأموريتى اعزام شوند پيروز بازگردند . "

بحارالانوار جلد 51 ص 218



براستی ضرورت این کار در چیست؟

در حقیقت برای پاکسازی جامعه جهانی از وجود گردن کشان و سرکشان ستم پیشه چنین امری ضروری به نظر میرسد و بدون آن هیچ گاه بساط ظلم و ستم برچیده نشده و عدالت حقیقی حاکم  نخواهد شد. در اصل وجود ستمگران و ظالمان همانند غده ای سرطانی است که برای نجات بشریت چاره ای جز ریشه کنی آن وجود ندارد هرچند اینکار ناخوشایند و دشوار باشد

ضمن این که باید توجه داشت حضرت با علم لدنی و دانش و آگاهی خاصی که نسبت به باطن اشخاص دارند و در پرتو نور الهی, ستمکاران واقعی را که امکان هدایتشان نیست از بین می برند

رشد تربیت انسانی

تکامل تربیت و بلوغ روحی انسان نیز از جمله برنامه های مهم قیام امام مهدی (ع) است. برنامه های امام همه در این ارتباط است و به این هدف نظر دارد. روشن است که جزء اصلی در تشکیل اجتماع صالح انسانی، خود انسان است. انسان محور اصلی برنامه ریزیها، قوانین، علوم و دیگر مسائل جامعه بشری است. اصلاحات و تحولات و انقلابها، نخست باید از دوران انسان آغاز گردد، و در حوزه وجودی او صورت گیرد، و سپس به برون جامعه سرایت کند. اقتصاد، سیاست، جنگ، صلح، اخلاق، ضد اخلاق، ارزشها، و ضد ارزشها، خوشبختی، بدبختی، ایثار، خودخواهی، مهرورزی، نظم، بی نظمی و ... همه و همه به انسان باز می گردد. بهترین برنامه ها و آموزشها، باید به دست انسانهای شایسته اجرا شود و گرنه سودی نمی بخشد و تحولی نمی آفریند. بهترین قوانین، بهترین مجریان را می طلبد. از این رو، ساختن انسان و پرورش و رشد انسانیت انسان و تربیت اصولی افراد انسانی، مقدمه اصلی تشکیل هر نظام صالح و انسانی است. و همین همواره هدف نخستین مصلحان واقع گرا و انسان شناس است.


امام مهدی (ع)، از این نقطه زیربنایی آغاز می کند، تا برنامه های دیگر او به شایستگی انجام یابد، و زمینه ها و شرایط و عوامل اصلی صلاح، شایستگی، بسامانی، رفاه، عدالت، دادگری، قانون شناسی، تعهد پذیری، مهرورزی، محبت، ایثار و فداکاری در سطح جامعه ها پدیدار گردد.


امام علی (ع):
... لو قد قام قائمنا لذهبت الشحناء من قلوب العباد...
... چون قائم ما قیام کند، کینه ها از دلها بیرون رود.
.. منتخب الاثر 474

پیامبر اکرم (ص) درباره انسانهای رستاخیز ظهور به این مضمون می فرماید که «روح و روان مردم تربیت می شود، و چشم باطن سیر می شود، و به لطف الهی حس بی نیازی در انسانها پدید می آید»، برای توجه دادن به همین جهت اصلی است در آن انقلاب. و همین است که آن انقلاب مانند دیگر انقلابها عقیم و نافرجام نمی گردد، زیرا که دردها را به صورتی اصولی درمان می کند، و خاستگاه ها و سرچشمه های اصلی فساد و صلاح را نیک می شناسد، و برای اصلاح آنها درست و دقیق اقدام می کند.
امام علی (ع):
...و اعلموا انکم ان اتبعتم طالع المشرق سلک بکم منهاج الرسول، فتداویتم من العمی و الصمم الیکم ... 
... بدانید اگر شما از انقلابگر مشرق پیروی کنید، او شما را به راه و روش پیامبر راهنمایی می کند، و از بیماری کوری و کری و گنگی نجات می دهد.
بحار 51/123

امام باقر (ع):
اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد ... و اکمل به اخلاقهم

هنگامی که قائم رستاخیز کند، خداوند قوای فکری مردمان را تمرکز دهد.. و اخلاق آنان را تکامل بخشد. بحار 52/336

به هنگام رستاخیز قائم، آنچه هست دوستی و یگانگی است، تا آنجا که هر کس، هر چه نیاز دارد، از جیب آن دیگری برمیدارد بدون هیچ ممانعتی. و این، حد بسیار متعالی تکامل اخلاق اجتماعی و تربیت آدمی است، که از محدوده خواستهای شخصی و بستگیهای مادی بگذرد. و روابط به چنین تعادل و توازنی برسد، و محبت و دوستی معیار در روابط اجتماعی گردد، و این روش ارزشمند در سطح اجتماع گسترش یابد.

همچنین در حکومت صالحان  مردم به گونه بی سابقه ای به معنویت روی می آورند و در همه جا آوای اسلام طنین انداز است به تعبیر برخی روایات اسلام در هر خانه و چادری رخنه میکند همانطور که سرما و گرما در آن نفوذ می کند در چنین شرایطی استقبال و پذیرش مردم به مظاهر و شعارهای دینی بی سابقه خواهد بود و استقبال مردم از آموزش قرآن، نماز جماعت و نماز جمعه چشمگیر خواهد بود بطوری که مساجد کنونی و حتی مساجدی که در آینده ساخته خواهد شد برطرف کننده نیاز آنان نیست   کافی ج 4 ص 427     غیبة طوسی ص295    بحار ج 52 ص 364

استقبال به حدی خواهد بود که در یک مسجد دوازده بار نماز جماعت خوانده می شود   کافی ج4ص427

امام صادق ع می فرماید : خانه های کوفه به رودخانه کربلا و حیره متصل میشود به گونه ای که فرد نمازگزار روز جمعه برای شرکت در نماز جمعه سوار بر مرکبی تیز رو می شود ولی بدان نمی رسد

غیبة طوسی ص 295

در روایاتی از زدوده شدن کینه های بندگان، اصلاح منحرفان و فاسدان، از بین رفتن حرص و طمع، پدیدار شدن بی نیازی در انسانها و بالاخره رشد معنویت، سخن به میان آمده است

رسول خدا ص فرمود: خداوند مهدی عج را می فرستد و به وسیله آن عظمت را به دین باز می گرداند ...در آن روزگار کسی بر کره خاکی نیست جز آن که ذکر لا اله الا الله بر زبان دارد عیون اخبار الرضا ص 65

در حكومتى كه امام مهدى ارواحنا له الفداء رهبرى آن را به عهده دارد، كارگزاران و مسئولان حكومت نيز بايد از بزرگان و نيكان امت باشند. روايات، تركيب دولت امام مهدى ارواحنا له الفداء را از پيامبران، جانشينان آنان، تقوا پيشگان و صالحان روزگار و امت هاى پيشين و از سران و بزرگان اصحاب پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم بيان مى كند كه نام برخى از آنان بدين گونه است: حضرت عيسى علیه السلام هفت نفر از اصحاب كهف، يوشع وصي، موسى علیه السلام مؤمن آل فرعون، سلمان فارسى، ابودجانه انصارى، مالك اشتر نخعى و قبيله همدان.

از حضرت عيسى(ع) در روايات با واژه ‏هاى گوناگونى مانند وزير، جانشين، فرمانده و مسؤول در حكومت ياد شده است. عيسى(ع) به حضرت مهدى(عج) مى‏ گويد: همانا من به عنوان وزير فرستاده شده ‏ام؛ نه‏ امير و فرمانروا.  حضرت عيسى(ع) وزير حضرت قائم و پرده دار و جانشين آن حضرت است.

بحار الانوار ج 52 ص 346 عقدالدرر ص 97 مجمع البيان ج 2 ص 489.

 

....................................................

منابع:

مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت – جهان پس از ظهور

http://www.al-shia.org/html/far

ویژگیهای جامعه مهدوی

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=496353

اسامی و القاب حضرت مهدی عج

http://www.jamkaran.info/page_view.aspx?id=86

باشگاه جهانی خادمین اهل بیت ع  - رفع شبهات

http://ahlulbaytclub.com/ArticleDetail.aspx?ArdID=1030

پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان  - جهان پس از ظهور چگونه خواهد بود

http://www.erfan.ir/32087

آثار فردی و اجتماعی عدالت مهدوی

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=488662

عدالت مهدوی در اندیشه امام خمینی

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=488671

عدالت جهانی، نماد سیاست مهدوی

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=488667

جهان در عصر ظهور

http://www.jamkaran.info/Page_View.aspx?id=92

حکومت جهانی حضرت مهدی ع  - ماهنامه موعود – شماره 33

http://old.mouood.org/content/view/553/3/1/1/

مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت- حاکمیت فراگیر جهانی

http://www.montazar.net/montazar-far/selecttextbook.php?ic=14333

رشد تربیت انسانی – حکومت صالحان

http://www.montazar.net/montazar-far/selecttextbook.php?ic=14338

کتاب موعود نامه نوشته مجتبی تونه ای

کتاب شمیم ظهور نوشته دکتر علی هراتیان

کتاب عصر ظهور نوشته علامه کورانی

موعود شناسی و پاسخ به شبهات  - علی اصغر رضوانی – انتشارات مسجد مقدس جمکران

عصر زندگی (پژوهشی در انقلاب جهانی مهدی «عج» و چگونگی آینده انسان و اسلام) – نوشته محمود حکیمی

http://www.montazar.net/montazar-far/selectbook.php?subid=29

چشم اندازی به حکومت امام مهدی علیه السلام – نجم الدین طبسی-  بخش سوم : حکومت

http://www.montazar.net/montazar-far/selectbook.php?subid=1

http://www.montazar.net/montazar-far/selecttext.php?ic=520&subid=6

آخرین ویرایش در

دیدگاه‌ها   

0 #735 نقش ولایت 1390-10-27 22:17
سلام به شما فعالان فرهنگی محترم
به جهت افزایش بصیرت و بیداری، وبلاگ "نقش ولایت" افتتاح شد.

پنج مجموعه گلچین شده را جهت دانلود تقدیم می کنیم:

«1» مجموعه صوتی 28 قسمتی دوران بیداری
www.4shared.com/file/g39hVJbT/Bidari.html

«2» خبر دیدار مردم قم با مقام معظم رهبری
www.4shared.com/mp3/mCataToa/29_Entekhabat.html

«3» سخنرانی حجة الاسلام طائب درباره فتنه های پیش رو و فتنه 88
www.4shared.com/mp3/QS5syNoM/Haj_Agha_Taeb_9_Dey_1389.html

«4» سخنان مهم حاج منصور ارضی درباره فتنه 88 و فتنه های آینده در روز نهم دی ماه 1389 در مهدیه تهران
www.4shared.com/mp3/hBO8pH1d/Mahdieh_9_Dey_1389.html

«5» سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین حاج علیرضا پناهیان در اوج فتنه 88 و تشریح نحوه عملکرد جریان تحمیلگری
www.4shared.com/mp3/qzIWBIYw/Fetneh_88.html

امیدواریم این مجموعه را دانلود کرده و بشنوید و به دوستان و همکاران و همرزمان و همسنگران و خانواده تان هم پیشنهاد دهید.
التماس دعا
نقل قول کردن
+3 #734 یه بنده خدا 1390-06-25 22:53
به نقل از تاحالا توجه کردی؟:
امروز نگاه کن...

امروز عصر جمعه ورزشگاه آزادی را نگاه کن... و پای تلویزیون ها را...

نود هزار ورزشگاه آزادی...چند صد هزار پای تی وی؟

----------------------------------------------------------------------------------------------------

چه جالب..عصر جمعه...

... و امام زمان فقط و فقط منتظر 313 نفر است..


حالا فهمیدی چرا ظهور نمیکند؟
.


آی... دردم گرفت...
یا فاطمه زهرا، به حق سز بریده امام حسین خودت واسطه شو تا زمان ظهور آقا فرا برسه...
نقل قول کردن
+4 #733 u313.ir 1390-06-25 20:34
سلام دوستان
قسمت دوم مقاله منتشر شد

u313.ir/.../
@};-
نقل قول کردن
+5 #732 آمر به معروف ....... 1390-06-25 18:51
دوستان اشتباه منفی ندهید .

عکس فوق آنطور که از ظاهر پیداست مربوط به قوه قضاییه است و گویا دفتر کار ریاست محترم قوه قضاییه در آنجا واقع شده .

(عکس مزبور مربوط به دیدار اخیر سران قواست)


=============== =============== ========
نقل قول کردن
+2 #731 آمر به معروف ....... 1390-06-25 18:09
خوب به این عکس نگاه کنید :


حکم مجسمه سازی در اسلام چیست ؟

نظر امام خامنه ای نسبت به مجسمه های ایرانیانِ قبل از اسلام چیست ؟

اینجا کجاست ؟ و دفتر کدام مقام جمهوری اسلامی است ؟؟؟

ادامه تصاویر :
www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1404040

======================================

یادآوری :
رهبر انقلاب در جریان این بازدید و هنگام عبور از غرفه انتشارات "س" مجسمه‌های دو متری هخامنشی را دیدند که بعد از لحظاتی با لحنی جدی خطاب به وزیر ارشاد خواستار جمع‌آوری این مجسمه‌ها شدند و فرمودند در غیر این صورت برخورد می‌کنم.

بنا براین گزارش این مجسمه‌ها در ابتدای ورودی به سالن‌ ناشران خارجی قرار داده شده بود که طول آنها به دو متر نیز میرسید.

bombclub.cloob.com/club/post/show/topicid/2100239/%C2%BB+%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1+%D8%AC%D8%AF%DB%8C+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85+%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85+%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
نقل قول کردن
+7 #730 علی جعفری 1390-06-25 17:40
به نقل از سعاح:

خواب دیدی خیر نباشہ . . . برای قذافی ;)

من هم خواب دیدم ملک عبدالله عربستان کشته شده و اوباما و سارکوزی و دیوید کامرون لباس سیاه پوشیدند. =))
نقل قول کردن
+9 #729 عاشق ظهور 1390-06-25 17:10
برخورد نزدیک از نوع احمدی نژادی!
می خواستیم بیاییم توی محوطه فرودگاه و از نزدیک ببینیمتان اما راهمان ندادند، حتی نامه ام را هم نگرفتند و گفتند باید ببرم استانداری تا تحویل بگیرند، نگذاشتند کنار جاده هم بایستیم، با پسرخاله ام رفتیم کنار سیم خاردار محوطه فرودگاه تا از دور هم شده بتوانیم احمدی نژاد را ببینیم.
آقای رییس جمهور عزیز! سخت بود پیداکردنتان بین آنهمه آدم که داشتند به طرف هواپیما می رفتند، راستی اگر ناراحت نمی شوید باید بگویم اصلا شبیه عکستان که توی تلویزیون نشان می دهند نیستید.
تلویزیون همیشه آدم را شیک و مرتب نشان می دهد، اول پسرخاله ام بود که داد زد:آقای احمدی نژاد!. چندبار صدایتان کردیم.
من اول نفهمیدم چه شد، بعد یک مرتبه دیدم دارید می دوید به سمت ما و به طرف سیم خاردار می آیید.
چند نفر هم از همراهانتان پشت سر شما به طرف ما می دویدند، من فقط می توانستم اسمتان را بلند صدا بزنم، وقنی آمدید پشت سیم خاردار و با ما دست دادید نمی دانم چه گفتید! اصلا حالا یادم نمی آید سلام کردم یا نه.
باورکردنی نبود، رییس جمهور بخاطر ما دویده بود تا کنار سیم های خاردار و با ما دست داده بود! هیجان زیادی داشتم، اصلا یادم نبود نامه را بهتان بدهم، فقط نگاهتان می کردم که می خندید، ریشها و موی سرتان سپیدتر بود و پیرتر نشانتان می داد، تلویزیون اصلا آدمها را مثل خودشان نشان نمی دهد!
borjak.ir/fa/pages/?cid=3175
نقل قول کردن
+9 #728 عاشق ظهور 1390-06-25 17:01
ابطحی در پاسخ به این سوال که چرا برخی سایت های به ظاهر اصولگرا تلاش می کنند شایعه کنند که در سفرهای استانی، دولت با اعتراض مردم روبرو می شود، گفت: اینگونه اظهارات آب در هاون کوبیدن است، احمدی نژاد در دل مردم است و مقام معظم رهبری از احمدی نژاد حمایت کرده و می کنند.
borjak.ir/fa/pages/?cid=3181
نقل قول کردن
+5 #726 مدیریت 1390-06-25 16:44
با سلام آخرین اخبار

گام اردنی ها برای اخراج اشغالگران 928
تظاهرات مردم ترکیه ضد اسرائیل 927
آل سعود از اصلاحات سیاسی فراری است 926
استفاده عناصر قذافی از سپر انسانی 925
پیش‌روی انقلابیون به شهر بنی ولید + ویدیو 924
آماده باش نیروهای صالح در صنعا +ویدیو

در ashk4zohoor.ir
نقل قول کردن
+6 #725 عاشق ظهور 1390-06-25 16:18
کاش انتظار ما هم روزی رسد به پایان
این دیدگان ما هم بیند جمال جانان
کاش این جهان منور گردد به نور دلبر
غیبت رسد به آخر حضرت شود نمایان
کاش آید آن بهارم پایان انتظارم
بینم جمال یارم آن طلعت درخشان
کاش آید او ز غیبت آن چشمه سار رحمت
طاووس اهل جنت گردد عیان به دوران
کاش عاقبت رسد دوست دیدار او چه نیکوست
در شوق دیدن اوست تاب و تب فراوان
کاش این دل شکسته این قلب زار و خسته
بینم ز غصه رسته فارغ شده ز هجران
کاش عاقبت زمانی آید به مهربانی
این دیدگان جهانی بیند از او به سامان
کاش آید آن ظهورش آن نعمت حضورش
آن روشنای نورش تابد به ملک امکان
نقل قول کردن
+9 #724 م 1390-06-25 15:54
اینجا نمین است، شهر سلیمی نمین ، کاشف جریان انحرافی!

برادر عباس سلیمی نمین! اینهمه بالا رفتی پایین آمدی و با افتخار باد به غبغب انداختی که مثلا کاشف جریان انحرافی! هستی ، بیا همشهریانت منتظرند پاسخت را بدهند!






www.dolatema.com/view-242.html
نقل قول کردن
+14 #723 تاحالا توجه کردی؟ 1390-06-25 15:52
امروز نگاه کن...

امروز عصر جمعه ورزشگاه آزادی را نگاه کن... و پای تلویزیون ها را...

نود هزار ورزشگاه آزادی...چند صد هزار پای تی وی؟

----------------------------------------------------------------------------------------------------

چه جالب..عصر جمعه...

... و امام زمان فقط و فقط منتظر 313 نفر است..


حالا فهمیدی چرا ظهور نمیکند؟
.
نقل قول کردن
+9 #722 م 1390-06-25 15:52
همه گویند که محمود تماما جگر است
رهبر ملت ما را به حقیقت پسر است
در هجوم حملات و صدمات دشمن
او چو سد است و به ملت سپر است



حاضرم تا آخرین قطره ، جان و آبروی خود را صرف ساختن ایران کنم
رییس جمهور با تاکید بر اهمیت پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و تلاش در جهت اصلاح ساختارهای معیوب در کشور، گفت: حاضرم تا آخرین قطره جان و آبروی خود را صرف ساختن ایران و تلاش برای اصلاح ساختارهای معیوب در کشور بکنم.
www.dolatema.com/.../


دكتر احمدي‌نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني با مردم اردبيل عنوان كرد:
استقبال مردمي از سفر هيات دولت، پشتوانه‌اي عظيم براي حضوري قدرتمند در سازمان ملل است
www.president.ir/fa/?ArtID=30179



رييس‌جمهور در جمع ايثارگران و منتخبين استان اردبيل:
تنها راه شكوفايي انسان قرار گرفتن در مسير حكومت امام عصر(عج) است
www.president.ir/fa/?ArtID=30177
نقل قول کردن
+4 #721 م 1390-06-25 15:17
نظرتون درباره ی این حرفا چیه؟
jaber-r.blogfa.com/post-14.aspx
نقل قول کردن
+5 #720 م 1390-06-25 15:12
به نقل از عاشق ظهور:
کلید خوردن پروژه "اثبات حقانیت" در آستانه انتخابات؛
گذشت ۱۰ روز از بازنشر نامه بدون سلام هاشمی در میان سکوت خبری مدعیان اصولگرایی

در شرایطی که سایت‌ها و روزنامه‌های مدعی اصولگرایی از قبیل کیهان، فارس، جهان، مشرق و... حتی سرفه جریان به اصطلاح انحرافی را به صورت گسترده مورد پوشش خبری قرار می‌دهند و کوچک‌ترین مسأله‌ای را به آن‌ها نسبت می‌دهند این سکوت ده روزه چه معنایی جز انحراف مدعیان اصولگرایی از ارزش‌های گفتمان سوم تیر دارد؟
www.absarnews.com/fa/pages/?cid=13343

توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ضروری است:

«اینکه ما بیائیم مسئله‌ى عقلانیت را مطرح کنیم و بگوئیم "بر سر عقل آمدن انقلاب"، این ما را به نتیجه نمی‌رساند. من یادم هست آن سالهاى اول انقلاب، از جمله‌ى حرفهائى که زده می‌شد، این بود که بایستى ما انقلاب را سر عقل بیاوریم! یعنى عقلانیت را به عنوان یک وسیله، بهانه قرار بدهند و از اصول و مبانى و پایه‌هاى اصلى صرف نظر کنند؛ این نباید انجام بگیرد. بر اساس این، باید دنبال پیشرفت‌ها گشت. ما امتحان کردیم، دیدیم که می‌شود اصول را حفظ کرد، به پیشرفت‌ها هم رسید. امروز کشور ما از لحاظ پیشرفت علمى، از لحاظ پیشرفت فناورى، از لحاظ آگاهى‌ها و پختگى‌هاى سیاسى، از لحاظ پیدا کردن راه و رسم‌هاى گوناگون در نهادهاى مختلف - نهادهاى اقتصادى و غیره - با اوائل انقلاب قابل مقایسه نیست؛ ما خیلى جلو رفتیم، خیلى پیشرفته‌تریم؛ در عین حال اصول را هم حفظ کردیم. اگر جائى از اصول کوتاه گذاشته باشیم، باید از آن توبه کنیم. از اصول نبایستى کم گذاشت. همچنین باید بدانیم نصرت الهى هم بسته‌ى به همین است که ما این مبانى و اصول را حفظ کنیم
نقل قول کردن
+9 #719 عاشق ظهور 1390-06-25 14:58
موشه دايان (پس از پیروزی در جنگ با اعراب در سال ۱۹۶۷) در هنگامى كه داخل بيت‏ المقدّس میشد فرياد زد: ما امروز انتقام خيبر را از مسلمانان گرفتيم.
www.alvadossadegh.com/fa/article/46-zionism-israel-qods/12059--4.html

ای منتقم حیدر کرار کجایی
ایکاش شود تا به جهان زود بیایی
نقل قول کردن
+8 #718 منتظر 1390-06-25 14:41
به نقل از خادم الرضا:

آقای منتظر سلام
یقیناٌ این شما نیستید که مشخص می کنید که احمدی نژاد در مسیر انقلاب هست یا نه ؟ ویا در آینده مسیر ایشان به کدام سمت خواهد رفت ...
حدو حدود خودمان را بدانیم و در پشت سر ولایت حرکت کنیم و اگر روزی مستقیماٌ در مقابل آقا ایستادند آنوقت تکلیف را ولایت مشخص می کنند...
ما منتظریم ببینیم که قوه قضائیه در موضوع اختلاس 3000 میلیارد تومانی چه کار می کند که مطمئن هستیم که حضرت آقا از این فساد دلشان به درد آمده و دلسوزان نظام را می رنجاند...
اگر تبعیداز ولایت در جان ما رسوخ کرده باشد یقیناٌ باید به قوه قضائیه که زیر نظر حضرت آقا قرار دارد تمکین نماییم و حکم آن برای هر کس و هر مقامی باشد را بپذیریم ...
امیدوارم عده ای ان قلت در نیاورند !! :-w :-?
والعاقبه للمتقین @};-


سلام بر شما

((به عقیده بنده هرچه به زمان ظهور نزدیکتر می شویم فتنه ها عمیق تر و پیچیده تر می شود.))

همانطور که می دانید فتنه نهروان عمیق ترین و پیچیده ترین فتنه زمان امیر المومنین بود.

همانطور که کوفیان با فتنه های مختلف در حکومت علی(ع) امتحان شدند و البته در بعضی از آنها نیز مردود شدند من مطمئنم که در این عصر نیز قطعا ما با فتنه ها در حال امتحان شدن هستیم.

حرف شما صحیح است باید منتظر ماند و نتیجه پرونده را دید اما به نظر من فتنه آخر فتنه خود احمدی نژاد و مشایی است و پیروزی در این امتحان ما را به سمت صاحبمان رهنمون خواهد نمود.
والعاقبه للمتقین
نقل قول کردن
+12 #717 عاشق ظهور 1390-06-25 14:05
کلید خوردن پروژه "اثبات حقانیت" در آستانه انتخابات؛
گذشت ۱۰ روز از بازنشر نامه بدون سلام هاشمی در میان سکوت خبری مدعیان اصولگرایی

در شرایطی که سایت‌ها و روزنامه‌های مدعی اصولگرایی از قبیل کیهان، فارس، جهان، مشرق و... حتی سرفه جریان به اصطلاح انحرافی را به صورت گسترده مورد پوشش خبری قرار می‌دهند و کوچک‌ترین مسأله‌ای را به آن‌ها نسبت می‌دهند این سکوت ده روزه چه معنایی جز انحراف مدعیان اصولگرایی از ارزش‌های گفتمان سوم تیر دارد؟
www.absarnews.com/fa/pages/?cid=13343
نقل قول کردن
+15 #716 عاشق ظهور 1390-06-25 14:03
شش ماه تمام (نه بلکه شش سال تمام) بر علیه دولت خدمتگذار تلاشها کردید و ناجوانمردانه انواع تهمتها و بی وجدانیها را انجام دادید
این شد نتیجه اش :


و مردم فهیم و غیور استان اردبیل چه زیبا جواب مغرضان نامرد و بی اخلاق و بی انصاف را دادند

حالا باز هم زور خودتان را بزنید تا باز هم شش ماه دیگه ملت عظیم و الهی ایران شعور و درک خود را به همه نشان خواهند داد و می بینید که چگونه خادمان واقعی خود را تشخیص خواهند داد.

دل به آن عده قلیل مخالف ندهید که اکثریت ملت ایران عاشق رئيس جمهور مردمی و در خط مستقیم ولایت هستند.

و چه ذلیل میشوند افراد کمی که خط خود را از مسیر ملت جدا میکنند یا منافقانه و حباب وارخود را در دریای جوشان ملت گم میکنند.
الیس بصبح القریب
نقل قول کردن
+12 #715 عاشق ظهور 1390-06-25 13:58
به نقل از عاشق ظهور:
هی پسر یادت باشه این مرد که عکسشو گرفتی بالای سرت خیلی جیگر داره!
www.president.ir/piri/media/mid/91306.jpg
www.dolatema.com/.../

نقل قول کردن
+9 #714 عاشق ظهور 1390-06-25 13:56
هی پسر یادت باشه این مرد که عکسشو گرفتی بالای سرت خیلی جیگر داره!
www.president.ir/piri/media/mid/91306.jpg
www.dolatema.com/.../
نقل قول کردن
-14 #713 سید موسی 1390-06-25 13:01
به نقل از خادم الرضا:

اگر جو جلسه غلب موافقان بوده ( که اینطور نیست ) باید این دوستان بر طبق نظر حضرت آقا که مصداق شناسی را کار جاهلانه می دانند ، بر یک کار جاهلانه صحت گذاشته اند .
برادرم نمی دانم چه اصراری داری !!!
وقتی حضرت آقا این سی دی را به ضرر امر مهدیت با سخنان شفاف و صریح شان اعلام نمودند خواهش می کنیم شما پای دیگران را به میان نیاورید...
باید عرض کنم خدمتتان ما باید بدانیم که عالم ربانی ( فرجعو الی روات احادیثنا) کیست و توصیه آنها به ما در عصر حاضر چیست که یقیناٌ صراط مستقیم را خواهیم شناخت ...
والعاقبه للمتقین @};-


سلام علیکم، اخوی برای کی داری میگی؟
اینا تحمل حرف حقو ندارن... از احمدی نژاد کورکورانه حمایت کن تا بهت مثبت بدن...
مجیز سی دی شون رو بگو تا مثبت بگیری...
از زلزله تو دوغوز آباد بگو و ربطش بده به خروج سفیانی...
یه وقت اسم 2.8 تریلیون تومن رو نیاریا...
یه وقت در مورد نمایش عکس زن مردم که شهید شدا نگیا...

اینا اهمیت نداره...
هر کی نظر مخالف اینا (نه هموشونا... بعضیاشون!!!) بده ولو حقم باشه مثبت نمیاره...

واقعا متأسفم...
نقل قول کردن
-1 #712 خادم الرضا 1390-06-25 12:48
به نقل از علیرضا:


حالا گیریم علی اصغر ما درس حوزوی نخونده و از چند و چون احادیث اطلاعی نداره ولی باید پرسید حجج اسلام پناهیان و قائم مقامی هم این درس ها رو پاس نکردند و جاهلند و دارند کار جاهلانه می کنند. در ضمن گفتند اگه ظهور در زمان ما باشه نگفتند که ظهور در زمان ماست.

چه در عصر ظهور باشیم که انشاء الله هستیم و چه نباشیم مصداق شناسی را آقا کار جاهلانه معرفی نموده اند ..
و در ضمن اگر سید خراسانی کسی دیگر باشد ارادت ما به آقا ذره ای کاسته نخواهد شد...
و ما سفارش به بزرگان شده ایم اگر حقیقتاٌ بدنبال راه درست هستیم برویم دنبال عالم ربانی و بزرگانی که در بصیرت و معرفت دینی در سطح بالاتری هستند ...
نقل قول کردن
+7 #711 سعاح 1390-06-25 12:47
به نقل از خادم الرضا:

اگر جو جلسه غلب موافقان بوده ( که اینطور نیست ) باید این دوستان بر طبق نظر حضرت آقا که مصداق شناسی را کار جاهلانه می دانند ، بر یک کار جاهلانه صحت گذاشته اند .
برادرم نمی دانم چه اصراری داری !!!
وقتی حضرت آقا این سی دی را به ضرر امر مهدیت با سخنان شفاف و صریح شان اعلام نمودند خواهش می کنیم شما پای دیگران را به میان نیاورید...
باید عرض کنم خدمتتان ما باید بدانیم که عالم ربانی ( فرجعو الی روات احادیثنا) کیست و توصیه آنها به ما در عصر حاضر چیست که یقیناٌ صراط مستقیم را خواهیم شناخت ...
والعاقبه للمتقین @};-


ببخشید متہجر درست است یا متحجر؟
نقل قول کردن
+11 #710 سعاح 1390-06-25 12:44
به نقل از ناشناس:
من امشب خواب دیدم قذافی دستگیر شد و در یه شهر بندری اعدام شد

خواب دیدی خیر نباشہ . . . برای قذافی ;)
نقل قول کردن
+17 #709 رايحه ظهور 1390-06-25 12:41
به نقل از خادم الرضا:

اگر جو جلسه غلب موافقان بوده ( که اینطور نیست ) باید این دوستان بر طبق نظر حضرت آقا که مصداق شناسی را کار جاهلانه می دانند ، بر یک کار جاهلانه صحت گذاشته اند .
برادرم نمی دانم چه اصراری داری !!!
وقتی حضرت آقا این سی دی را به ضرر امر مهدیت با سخنان شفاف و صریح شان اعلام نمودند خواهش می کنیم شما پای دیگران را به میان نیاورید...
باید عرض کنم خدمتتان ما باید بدانیم که عالم ربانی ( فرجعو الی روات احادیثنا) کیست و توصیه آنها به ما در عصر حاضر چیست که یقیناٌ صراط مستقیم را خواهیم شناخت ...
والعاقبه للمتقین @};-

دوست عزيز!!!!

آقا كجا فرمودن مصداق شناسي كار جاهلانه اي هستش ؟؟؟!!!!

آقا فرمودن مصداق شناسي كار سختي هست كار اهل فن هستش نه اينكه جاهلانه باشه

در فرمايشات آقا دقت كنيم تا ناخواسته مواضع آقا رو تحريف نكنيم
اگر ما كه دم از ولايت مي زنيم در روز روشن خواسته يا ناخواسته اينگونه فرمايشات آقا رو با تحريف تخريب كنيم از ديگران چه انتظار؟!

آقا به طور اختصاصي چيزي در مورد اين سي دي نفرمودن ، فرمودن كه كار جاهلانه به مهدويت ضرر مي زنه و همونطوري كه گفتم جو غالب جلسه متخصصان با متخصصين موافق سي دي بود ، اولين نتيجه اين ميشه كه كه اين سي دي كاري جاهلانه نبود.

ان شاالله فيلم اين جلسه كه منتشر بشه خيلي از حقايق روشن خواهد شد.
نقل قول کردن
+11 #708 علیرضا 1390-06-25 12:40
به نقل از خادم الرضا:

اگر جو جلسه غلب موافقان بوده ( که اینطور نیست ) باید این دوستان بر طبق نظر حضرت آقا که مصداق شناسی را کار جاهلانه می دانند ، بر یک کار جاهلانه صحت گذاشته اند .
برادرم نمی دانم چه اصراری داری !!!


حالا گیریم علی اصغر ما درس حوزوی نخونده و از چند و چون احادیث اطلاعی نداره ولی باید پرسید حجج اسلام پناهیان و قائم مقامی هم این درس ها رو پاس نکردند و جاهلند و دارند کار جاهلانه می کنند. در ضمن گفتند اگه ظهور در زمان ما باشه نگفتند که ظهور در زمان ماست.
نقل قول کردن
+13 #707 جانباز از اصفهان 1390-06-25 12:35
با سلام بر دوستان به نقل از رايحه ظهور:
يكي از دوستان مي گفت ، آقا فرموده اند :

بعضي وقتها از سنگيني و حساسيت وظيفه اي كه بر دوش دارم ، نيمه شب از خواب مي پرم.

هدايت كشتي انقلاب تا ظهور در طوفانهاي سهمگين حوادث بسيار دشوار است...
.
.
.

و اينگونه است كه معظم له بزرگترين و تنها دلبستگي خود را ياران خراساني خود بيان مي كنند كه او را در انجام اين رسالت عظيم ياري مي كنند.



دلبسته ياران خراساني خويشم!

و راز بزرگ اين شعر بزودي زود به لطف حق عملاً بر همه آشكار خواهد شد.



با سلام بر شما

و ما شمشیر بر پشت آویخته و با شمشیر بصیرت بر نادرستی های قبل ظهور می تازیم و چشمی بر کعبه داریم تا درخشش خوش ظهورش را غافل نشویم.
نقل قول کردن
-1 #706 خادم الرضا 1390-06-25 12:34
به نقل از منتظر:


چه شما بخواهی یا نخواهی غائله نهروان در حال بپا شدنه اولین نفری هم که این حرف رو مطرح کرد آقای پناهیان بود در سخنرانی فاطمیه امسال در بیت رهبری.

جمله معروف ایشون رو می تونی پیدا کنی که خطاب به بعضی ها!!! گفت:

عدالت بی ولایت منجر به ظهور خوارج می شود.



شما مطمئن باش بعد از دو فتنه 78 و 88 که خیلی به فتنه جمل و صفین شبیه بود این انقلاب ((قطعا)) فتنه نهروان را خواهد داشت.


((مطمئنا قبل از ظهور امام زمان غائله نهروان را خواهیم داشت.........

شما هم اگر هنوز فکر می کنی احمدی نژاد داره با این کارهاش به انقلاب خدمت می کنه. مطمئن باشید که قطعا جزو انصار خوارج در نهروان آینده خواهی بود.

آقای منتظر سلام
یقیناٌ این شما نیستید که مشخص می کنید که احمدی نژاد در مسیر انقلاب هست یا نه ؟ ویا در آینده مسیر ایشان به کدام سمت خواهد رفت ...
حدو حدود خودمان را بدانیم و در پشت سر ولایت حرکت کنیم و اگر روزی مستقیماٌ در مقابل آقا ایستادند آنوقت تکلیف را ولایت مشخص می کنند...
ما منتظریم ببینیم که قوه قضائیه در موضوع اختلاس 3000 میلیارد تومانی چه کار می کند که مطمئن هستیم که حضرت آقا از این فساد دلشان به درد آمده و دلسوزان نظام را می رنجاند...
اگر تبعیداز ولایت در جان ما رسوخ کرده باشد یقیناٌ باید به قوه قضائیه که زیر نظر حضرت آقا قرار دارد تمکین نماییم و حکم آن برای هر کس و هر مقامی باشد را بپذیریم ...
امیدوارم عده ای ان قلت در نیاورند !! :-w :-?
والعاقبه للمتقین @};-
نقل قول کردن
-14 #705 خادم الرضا 1390-06-25 12:23
به نقل از رايحه ظهور:
استاد پناهيان در جلسه 17 فروردين ، جلسه متخصصين مهدويت پيرامون سي دي ظهور بسيار نزديك است ، كه جو غالب با موافقان سي دي بود :


(استاد شجاعي ، استاد پناهيان ، استاد قائم مقامي و ...)

اگر ظهور در دوران فعلي رخ دهد ، اون سيدخراساني كه در روايات ميگن از ايران قيام مي كنه و در دست راستش نشانه اي داره ، جز مقام معظم رهبري چه كسي مي تونه باشه؟

در خانه اگر كس است يك حرف بس است.

اگر جو جلسه غلب موافقان بوده ( که اینطور نیست ) باید این دوستان بر طبق نظر حضرت آقا که مصداق شناسی را کار جاهلانه می دانند ، بر یک کار جاهلانه صحت گذاشته اند .
برادرم نمی دانم چه اصراری داری !!!
وقتی حضرت آقا این سی دی را به ضرر امر مهدیت با سخنان شفاف و صریح شان اعلام نمودند خواهش می کنیم شما پای دیگران را به میان نیاورید...
باید عرض کنم خدمتتان ما باید بدانیم که عالم ربانی ( فرجعو الی روات احادیثنا) کیست و توصیه آنها به ما در عصر حاضر چیست که یقیناٌ صراط مستقیم را خواهیم شناخت ...
والعاقبه للمتقین @};-
نقل قول کردن
+9 #704 علیرضا 1390-06-25 12:22
به نقل از رايحه ظهور:
استاد پناهيان در جلسه 17 فروردين ، جلسه متخصصين مهدويت پيرامون سي دي ظهور بسيار نزديك است ، كه جو غالب با موافقان سي دي بود :

(استاد شجاعي ، استاد پناهيان ، استاد قائم مقامي و ...)

اگر ظهور در دوران فعلي رخ دهد ، اون سيدخراساني كه در روايات ميگن از ايران قيام مي كنه و در دست راستش نشانه اي داره ، جز مقام معظم رهبري چه كسي مي تونه باشه؟

در خانه اگر كس است يك حرف بس است.


اگه محرمانه نیست به ما هم بده .
نقل قول کردن
+14 #703 سالار 1390-06-25 12:20
خیلی جالبه ،همه دشمنان دولت سعی دارن که بگن احمدی نژاد ولایت مدار نیست ولی خدا وکیلی یه نفر پیدا بشه لیست تخلفات از دستورات آقا را توسط مجلس و قوه قضاییه و هاشمی و دار و دستش و بقیه آقایانی که ادعای اصول گرایی و ولایت مداری دارند رو در بیاره بزاره کنار تخلفات دولت اونوقت ببینه چقدر اینا منافق و پررو هستن. واقعا خدا حق داره وقتی میخواد منافقین رو لعن کنه حتی از بسم الله الرحمن الرحیم هم صرف نظر میکنه از بس که منافق پست و بی مقدار هست.
نقل قول کردن
+16 #702 علیرضا 1390-06-25 12:12
به نقل از منتظر:
امام خامنه ای در تاريخ ۵/۵/۸۸ فرمودند: «اميرالمومنين(ع) از تاريکي شب استفاده کرد و از اردوگاه خوارج عبور کرد، ديد يکي دارد با صداي خوش مي‌خواند: «امن هو قانت‌ها آناءاليل» آيه قرآن را نصف شب دارد مي‌خواند، با صداي خيلي گرم و تکان‌دهنده‌اي - يک نفر کنار حضرت بود، گفت: يا‌اميرالمومنين! به به! خوش به حال اين کسي که دارد اين آيه را به اين قشنگي مي‌خواند، اي کاش من يک مويي در بدن او بودم؛ چون او به بهشت مي‌رود، حتما يقينا من هم با برکت او به بهشت مي‌روم. اين گذشت، جنگ نهروان شروع شد، بعد که دشمنان کشته و مغلوب شدند، اميرالمومنين(ع) آمد بالاي سر کشته‌هاي دشمن؛ همين‌طور عبور مي‌کرد و مي‌گفت بعضي‌ها را که به رو افتاده بودند، بلندشان کنيد؛ بلند مي‌کردند، حضرت با اينها حرف مي‌زد.آنها مرده بودند. اما مي‌خواست اصحاب بشنوند يکي را گفت بلند کنيد؛ بلند کردند به همان کسي که آن شب همراهش بود؛ فرمود: اين شخص را مي‌شناسي؟ گفت: نه! فرمود: اين همان کسي است که تو آرزو کردي يک مو از بدن او باشي، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک مي‌خواند.مشکل خوارج نهروان، سطحي‌نگري آنان بود. اين مشکل در صفين هم نمود پيدا کرد.


چه بسیارند این حضرات در عصر ما-آنان که از علی زمانه دم میزنند ولی دولتش را فلج کرده اند . تا فتنه ای خاموش نشده فتنه جدیدی راه می اندازند.

انشاالله با ظهور پر از شادی حضرت حجه بن الحسن "عجل الله ظهوره" نهروانیان زمانه به خاک مذلت بیافتند و مرز بین حق و باطل برای همه مشخص گردد.
نقل قول کردن
+9 #701 مدیریت 1390-06-25 11:44
با سلام آخرین اخبار

حضور اندیشمندان در کنفرانس بیداری اسلامي نشانه اعتماد به جمهوری اسلامی است 922
نخست وزير مصر: توافق كمپ ديويد قابل تغيير است 921
رژیم سعودی هرروزمنزوی ترمی شود 920
هشدار يديعوت: سونامي سياسي عليه اسرائيل 919
اردوغان حق دخالت در امور داخلي مصر را ندارد

در ashk4zohoor.ir

موفق و مهدوی باشید
نقل قول کردن
+6 #700 منتظر 1390-06-25 11:34
امام خامنه ای در تاريخ ۵/۵/۸۸ فرمودند: «اميرالمومنين(ع ) از تاريکي شب استفاده کرد و از اردوگاه خوارج عبور کرد، ديد يکي دارد با صداي خوش مي‌خواند: «امن هو قانت‌ها آناءاليل» آيه قرآن را نصف شب دارد مي‌خواند، با صداي خيلي گرم و تکان‌دهنده‌اي - يک نفر کنار حضرت بود، گفت: يا‌اميرالمومنين ! به به! خوش به حال اين کسي که دارد اين آيه را به اين قشنگي مي‌خواند، اي کاش من يک مويي در بدن او بودم؛ چون او به بهشت مي‌رود، حتما يقينا من هم با برکت او به بهشت مي‌روم. اين گذشت، جنگ نهروان شروع شد، بعد که دشمنان کشته و مغلوب شدند، اميرالمومنين(ع) آمد بالاي سر کشته‌هاي دشمن؛ همين‌طور عبور مي‌کرد و مي‌گفت بعضي‌ها را که به رو افتاده بودند، بلندشان کنيد؛ بلند مي‌کردند، حضرت با اينها حرف مي‌زد.آنها مرده بودند. اما مي‌خواست اصحاب بشنوند يکي را گفت بلند کنيد؛ بلند کردند به همان کسي که آن شب همراهش بود؛ فرمود: اين شخص را مي‌شناسي؟ گفت: نه! فرمود: اين همان کسي است که تو آرزو کردي يک مو از بدن او باشي، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک مي‌خواند.مشکل خوارج نهروان، سطحي‌نگري آنان بود. اين مشکل در صفين هم نمود پيدا کرد.
نقل قول کردن
-11 #699 منتظر 1390-06-25 11:28


سخنان مهم پناهيان در بیت رهبری در حضور احمدی نژاد

حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان با بيان اينكه عدالت بسيار شيرين است و در برخي روايات از آن به عنوان تسكيناً للقلوب ياد شده است، تأكيد كرد: با اين وجود عدالت‌زدگي منهاي ولايت كار را به جاهاي بسيار خطرناكي مي‌كشاند و خوارج نمونه بارز اين موضوع هستند.

وي با اشاره به جريان قتل فجيع عبدالله ابن خبّاب به دست خوارج گفت: عدالت‌زدگي بي‌ولايت گاهي كار انسان را به چنين جاهايي مي‌رساند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه انسان‌هاي خوب بايد بيش از ديگران مراقب خود باشند، گفت: گاهي همين خوبي‌ها سد راه انسان مي‌شود. در اول انقلاب نيز برخي مبارزين و انقلابيون وجود داشتند كه بعدها 180 درجه روش خود را تغيير دادند.

اين استاد حوزه و دانشگاه در پايان با بيان اينكه بايد از اين امتحانات
سخت كه علائم ظهور است سربلند بيرون بيايم، به محبت ويژه خداوند به بندگانش اشاره كرد و گفت كه خداوند قطعاً انسان‌ها را ياري مي‌كند.

www.rahrovaneyas.blogfa.com/post-20.aspx
نقل قول کردن
+20 #698 رايحه ظهور 1390-06-25 11:24
استاد پناهيان در جلسه 17 فروردين ، جلسه متخصصين مهدويت پيرامون سي دي ظهور بسيار نزديك است ، كه جو غالب با موافقان سي دي بود :


(استاد شجاعي ، استاد پناهيان ، استاد قائم مقامي و ...)

اگر ظهور در دوران فعلي رخ دهد ، اون سيدخراساني كه در روايات ميگن از ايران قيام مي كنه و در دست راستش نشانه اي داره ، جز مقام معظم رهبري چه كسي مي تونه باشه؟

در خانه اگر كس است يك حرف بس است.
نقل قول کردن
-12 #697 منتظر 1390-06-25 11:16
به نقل از !!!:


خدا اخر و عاقبت شما را به خاطر این تهمت هایی که به بچه های این سایت می زنید به خیر کنه!
راستی به فردای محشر اعتقادی دارید؟؟؟
شما اطمینان صد در صد دارید که ارباب ما مشایی است؟؟؟
از کجا اینقدر مطمئنید؟؟؟
میدونید خدا از حق الناس نمیگذره حتی به اندازه یک شاخه هیزم که از باری بر زمین افتاده باشه؟؟؟
خودتونو منتظر هم میدونید
کسی که اسمش رو گذاشته منتظر باید قبل از هر چیز اخلاق و منش یک منتظر واقعی را داشته باشه نه این که همینجور راه به راه به دیگر برادران مومن خودش تهمت بزنه!
خدا مارو و شما رو از فتنه های آخر الزمان در امان نگه داره
میدونید که بنا به فرمایش معصوم نگه داشتن دین در اخر الزمان مثل نگه داشتن اتش در کف دسته!
اللهم جعل عواقب امورنا خیرا


چه شما بخواهی یا نخواهی غائله نهروان در حال بپا شدنه اولین نفری هم که این حرف رو مطرح کرد آقای پناهیان بود در سخنرانی فاطمیه امسال در بیت رهبری.

جمله معروف ایشون رو می تونی پیدا کنی که خطاب به بعضی ها!!! گفت:

عدالت بی ولایت منجر به ظهور خوارج می شود.



شما مطمئن باش بعد از دو فتنه 78 و 88 که خیلی به فتنه جمل و صفین شبیه بود این انقلاب ((قطعا)) فتنه نهروان را خواهد داشت.


((مطمئنا قبل از ظهور امام زمان غائله نهروان را خواهیم داشت.........

شما هم اگر هنوز فکر می کنی احمدی نژاد داره با این کارهاش به انقلاب خدمت می کنه. مطمئن باشید که قطعا جزو انصار خوارج در نهروان آینده خواهی بود.
نقل قول کردن
+12 #696 مجید وبلاگ همسازی 1390-06-25 10:46
خدا حافظ .... خبرگزاری فارس ... خداحافظ
عنوان مطلب جدید وبلاگ همسازی در خصوص عدم پوشش تصویری سفر استانی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار


کلیه حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به گروه فرهنگی مبشران ظهور می باشد