رایحه ظهور

بررسی یکی از علام ظهور : آتشی از مشرق یا یکی از پنج صیحه(بخش اول)

  

  در روایات عصر ظهور به علائم زیادی اشاره شده است که از جمله آنها زلزله، سیل، آتشفشان، انفجار در دریاها ( تسونامی) ، بیماریها، و علائمی در آسمان مثل ظاهر شدن کف دست نورانی و ظاهر شدن سر و سینه در خورشید و ظاهر شدن ستاره دنباله دار و سقوط شهاب سنگی عظیم بر روی زمین. کسوف در غیر وقت معتاد و غیره که نشان می دهد  نوعی بی نظمی در طبیعت در این دوره به وجود می آید. همچنین در روایت به سرمای شدید و بارانهای فراوان نیز اشاره شده است.

در این مقاله به بررسی روایاتی که مربوط به زبانه کشیدن آتشی از مشرق به مدت سه تا هفت روز است می پردازیم .

 

 

» افزودن نظر جدید

 

  

در روایات عصر ظهور به علائم زیادی اشاره شده است که از جمله آنها زلزله، سیل، آتشفشان، انفجار در دریاها ( تسونامی) ، بیماریها، و علائمی در آسمان مثل ظاهر شدن کف دست نورانی و ظاهر شدن سر و سینه در خورشید و ظاهر شدن ستاره دنباله دار و سقوط شهاب سنگی عظیم بر روی زمین. کسوف در غیر وقت معتاد و غیره که نشان می دهد  نوعی بی نظمی در طبیعت در این دوره به وجود می آید. همچنین در روایت به سرمای شدید و بارانهای فراوان نیز اشاره شده است.

در این مقاله به بررسی روایاتی که مربوط به زبانه کشیدن آتشی از مشرق به مدت سه تا هفت روز است می پردازیم .

چند ندا در قبل از ظهور شنیده می شود؟

آیا ندا یا صیحه همان آتش مشرق است؟

آیا این آتش صدا دارد؟

آیا آتش مشرق با زلزله های شدید ارتباط دارد؟

آیا آتش مشرق موجب تسونامی می شود؟

آیا آتش مشرق با خسف ( فرو رفتن زمین) رابطه دارد؟

آیا آتش مشرق موجب سرخی آسمان و ایجاد اشکال متنوع در آسمان می شود؟

آیا آتش مشرق موجب کسوف و تیره شدن خورشید می شود؟

آیا آتش مشرق موجب سرمای هوا و قحطی و گرسنگی و بیماریهای اپیدمی می شود؟

از همه مهمتر وظیفه ما هنگام دیدن آتشی در مشرق چیست؟

برای پاسخگویی به سئوالات فوق ابتدا روایات مربوط به این واقعه را بررسی می کنیم:

امام‌ صادق‌(ع‌) با بشارت‌ ظهور مهدي‌(ع‌) در اين‌باره‌ فرمودند: مهدي‌ را به‌ شما بشارت‌ مي‌دهم‌ كه‌ پس‌ از پديد آمدن‌ اختلافات‌ در ميان‌ امتم‌ و زلزله‌هاي‌ بسيار ظهور خواهد كرد. (محمدالساده‌، شش‌ ماه‌ پاياني‌، ترجمه‌ محمود مطهري‌نيا، ص‌64)

همچنين‌ در جاي‌ ديگر فرموده‌اند: از نشانه‌هاي‌ قيام‌ آن‌ حضرت‌ اين‌ است‌ كه‌ در سالي‌ پر از زلزله‌ و سرما اتفاق‌ مي‌افتد. (محمدالساده‌، شش‌ ماه‌ پاياني‌، ترجمه‌ محمود مطهري‌نيا، ص‌64)

از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نقل مى كنند كه فرمودند:

"اذا راءيتم نارا من المشرق شبه الهردى العظيم تطلع ثلاثة ايام او سبعة فتوقعوا فرج آل محمد صلى الله عليه و آله ان شاء الله عزوجل ان الله عزيز حكيم ".

هرگاه ديديد كه آتشى عظيم از جانب مشرق روشن شد و عمر آن سه روز يا هفت روز ادامه پيدا كرد، منتظر فرج آل محمد باشيد (ظهور امام عصر روحى له الفداء)، البته اگر خداوند حكيم و مقتدر بخواهد. 

آتشى از آسمان:

در بعضى از روايات اسلامى به آتش زرد و سرخ فامى اشاره شده كه از مقدمات ظهور حضرت مهدى (عج) است . از امام صادق (عليه السلام) روايت ‏شده كه فرمود:

 وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گرديد كه در بعضى شب‌ها بالا مى‏آيد، در آن هنگام گشايش كار مردم پديد مى‏ آيد و اين آتش اندكى قبل از ظهور قائم خواهد بود. (بحارالانوار، ج‏52، ص 240)

 و از امام باقر (عليه السلام) روايت ‏شده كه فرمود:

وقتى از جانب مشرق آتشى بزرگ و سرخ فام مشاهده نموديد كه سه يا هفت روز بالا مى ‏آيد . در آن هنگام به خواست‏ خدا منتظر فرج آل محمد (صلي الله عليه و آله) باشيد و خدا عزيز و حكيم است. (بحارالانوار، ج‏52، ص‏230)

در نسخه خطى ابن حماد از ابن معدان نقل شده است كه گفت:

وقتى در ماه رمضان ستونى از آتش از جانب شرق در آسمان مشاهده نموديد تا مى ‏توانيد مواد غذايى و خوراك تهيه نماييد كه آن سال قحطى خواهد بود. (عصر ظهور، ص‏297)

در انجيل لوقا نيز از آتشى شبيه آنچه در روايات اسلامى آمده به عنوان نشانه‏اى از ظهور ياد شده است:

در آن زمان، دنيا مانند زمان لوط خواهد بود كه مردم غرق كارهاى روزانه‏شان بودند، مى‏خوردند و مى‏نوشيدند و خريد و فروش مى‏كردند، مى‏كاشتند و مى‏ساختند تا صبح روزى كه لوط از شهر سدوم بيرون آمد و آتش گوگرد از آسمان باريد و همه چيز را از بين برد. بلى به هنگام بازگشت من، اوضاع دنيا به همين صورت خواهد بود. ( لوقا، 17: 28 و 29 و 30)

 

آتشی عظیم در آسمان

الف - ” هنگامي كه نشانه اي بزرگ در آسمان ديده شود و آن آتشي عظيم است كه از سوي مشرق زمين پديد آيد و شب هايي بدرخشد، فرج مردم در آن زمان است كه اين نشانه در پيش قدم ظهور قائم (عج) و به فاصله اندك مي باشد .“

ب ـ ” عمودي از آتش در طرف مشرق آسمان پديد مي آيد كه همه مردم روي زمين آنرا مي بينند. هر كس آن زمان را درك كند براي خانواده اش مواد غذايي يك ساله را تأمين كند.“  ( روزگار رهایی)

به نقل از كتاب جهان در سيطره صاحب الزّمان:در روز سي ام ژوئن1908 اهالي قسمتي از سيبريه شاهد منظره بديعي شدند و گلوله اي آتشين را ديدند كه در آسمان با سرعتي شگفت انگيز سير مي كند ، بلافاصله پس از آن صداي هراس انگيزي به گوش رسيد وبادي گرم وآتشناك وزيد ، آسمان از تفّ اين آتش چندان روشن شد كه چشم را مي زد و اين روشني تا چندين شب دوام يافت و در سرتاسر سيبريه و حتي در اروپا قابل ديدن بود...»

نکته قابل توجه اینکه در احادیث ، ظاهرا صحبت از دو آتش است ، یکی که از زمین زبانه می کشد و سه تا هفت روز ادامه دارد  و دیگری  شهاب سنگی عظیم که از آسمان فرو می افتد و هر دو اینها در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد.

روایات دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که به دود غلیظی اشاره می کند که آسمان را فرا می گیرد وموجب ترس و وحشت می شود. احتمال می رود این روایت هم مربوط به نزدیکی قیامت و هم مرتبط با قبل از ظهور باشد زیرا در باره آتش عظیم قبل از ظهور نیز باید موضوع دود یا خاکستر آن را که تا مدتها در فضا منتشر می شود را در نظر گرفت.

شیخ مفید در كتاب "ارشاد" می فرماید:روایاتی بما رسیده است كه متضمن ذكر علامات امام زمان و ظهور قائم است ،و مشتمل بر حوادثی است كه پیش از آمدنش واقع می شود و هم آیات و علائمی خواهد بود از جمله:خروج سفیانی، كشته شدن سید حسنی و نزاع بنی عباس بر سر سلطنت دنیوی و گرفتن قرص آفتاب در نیمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن ماه  ،در "بیدا"زمین فرو می رود و یك فرو رفتگی در زمین مغرب و دیگری در مشرق پدید می آید .آفتاب از ظهر تا عصر از حركت می ایستد و آفتاب از سمت مغرب طلوع می كند و مردی پاك دل با هفتاد مرد صالح در بیرون كوفه به قتل می رسند.و كشته شدن مردی هاشمی در بین ركن و مقام و خراب شدن دیوار مسجد كوفه و آمدن پرچمهای سیاه از خراسان و خروج مرد یمنی و قیام مردی از اهل مغرب در مصر و تصرف شهر شامات توسط وی و فرود آمدن لشكر ترك در جزیره و رومیان در رمله و طلوع ستاره ای از شرق كه مانند ماه می درخشد، آنگاه گرفته شود و كمانی به طوریكه دو سر آن می خواهد به هم برسد و سرخی در آسمان پدید آید و در اطراف آسمان پخش گردد و آتشی دراز در مشرق نمایان می شود و سه روز یا هفت روز در هوا می ماند ... و صدایی از آسمان می آید به طوریكه تمام ساكنان زمین هر كس با زبان خود آنرا می شنود. و یك صورت و سینه برای مردم در نور آفتاب آشكار می شود . آنگاه این علائم با آمدن بیست و چهار باران ختم می شود.سپس زمینهای مرده زنده و سر سبز شده، بركات آن آشكار می گردد و تمام بدبختیها از پیروان حق یعنی شیعیان مهدی (عج) بر طرف می شود. در آن هنگام متوجه می شوند كه او از مكه ظهور می كند و برای یاری او به مكه می روند.

چنانكه در اخبار آمده است.سپس شیخ مفید می گوید: پاره ای از این وقایع حتمی است كه باید واقع شود و پاره ای مشروط به شرایطی است. (بر گرفته از كتاب "مهدی موعود"،علامه مجلسی،ترجمه علی دوانی،ص)

 

آخرالزمان از دیدگاه شیعیان:

در جایی دیگر آمده: صدای آسمانی در ماه رمضان (احتمالاً صحرگاه بیست و سوم). که صدای جبرئیل و در حمایت از اهل بیت پیامبر می‌باشد. به صورتی که هر انسانی در هر کجای زمین که باشد صدا را خواهد شنید و معنی آن را به زبان خود خواهد فهمید. (احتمالاً در همان روز صدایی دیگر شنیده خواهد شد که این بار از طرف شیطان و در حمایت از سفیانی خواهد بود که باعث به شک افتادن مردم خواهد شد. گرفتن خورشید در نیمه ماه رمضان، برخلاف عادت و نظم فلکی و  گرفتن ماه در آخر آن ماه، برخلاف عادت . فرو رفتن زمین بیداء بین مکّه و مدینه. فرو رفتن زمین در نقطه‌ای از مشرق و مغرب . توقّف خورشید، هنگام اوّل ظهر تا وسط وقت عصر. طلوع ستاره درخشان در سمت مشرق که همچون ماه می‌درخشد سپس دو جانب آن خم گردد که نزدیک شود که آن دو جانب به همدیگر متّصل شوند. پدید آمدن سرخی در آسمان که در فضا پراکنده گردد. آتشی در طول مشرق، آشکار شود و سه روز یا هفت روز در آسمانی باقی بماند.  کم شدن اموال و انسان‌ها و محصول کشاورزی. ندای (غیرعادی) از آسمان بر همه جهان به طوری که هرکسی در هر زبانی باشد آن ندا را به زبان خودش می‌شنود. در کل ۵ صدا از آسمان شنیده خواهد شده که فقط مورد چهارم (که در ماه رمضان است)صد در صد و حتمی می‌باشد صدای اول در ماه رجب و به این شکل خواهد بود: ندای‌ اول‌: ألا لعنة‌ الله علی‌ القوم‌ الظالمین‌؛ بدانید لعنت‌ خدا شامل‌ حال‌ جمعیت‌ ظالم‌ و ستمکار می‌شود. ندای‌ دوم‌: یا معاشرالمؤمنین‌ أزفة‌ الآزفة‌؛ ای‌ گروه‌ مؤمنان‌! قیامت‌ (ظهور) نزدیک‌ شده‌ است‌. ندای‌ سوم‌ (که همراه با بدن‌ آشکار و نمایانی‌ است): ألا إن‌ الله بعث‌ مهدی‌ آل‌ محمد(ص‌) للقضاء علی‌الظالمین‌؛ بدانید که‌ خداوند مهدی‌ آل‌ محمد(ص‌) را برای‌ اجرای‌ قضای‌ خود بر ستمکاران‌ برانگیخت‌ و فرستاد.صدای چهارم که در ماه رمضان (احتمالاً سحرگاه ۲۳ است) و از طرف جبرئیل خواهد بود. در حمایت از اهل بیت شهادت خواهد داد. و صدای پنجم که از طرف شیطان است (احتمالاً هنگام غروب ۲۳ ) به طرف‌داری از سفیانی خواهد بود.  پیدایش صورت و سینه انسان در قرص خورشید. که همه او را خواهند شناخت. (بعضی می‌گویند این تصویر مربوط به علی (ع) و بعضی می‌گویند مربوط به عیسی (ع) است. در پایان همه، ۲۴ بار، باران پی در پی می‌آید و زمین خشک را پس از مرگش، زنده و سبز و خرّم می‌کند و به دنبال آن برکتهای زمین بروز می‌نماید و در دسترس قرار می‌گیرد. (این مورد احتمالاً بعد از ظهور اتفاق خواهد افتاد

.منبع:سایت ویکی پدیا:علامه حلی:نگاهی بر زندگی دوازده امام. ترجمهٔ محمد محمدی اشتهاردی پانویس:بحارالانوار ج ۵۳ ص ۴۲، الرجعه ص۳۴ ، الزام الناصب ص

 

شاید آتشفشان عظیم و یا آتشی که از مشرق سه تا هفت روز زبانه می کشد، یکی از پنج صیحه باشد که پیشتر ذکر شد و در بالا ذکر شده است.اما این صیحه چگونه توصیف شده و چقدر شدید است و چه تبعاتی دارد و وظیفه ما در هنگام شنیدن این صیحه چیست؟

ابن مسعود نقل کرده است:

پیامبر (صلی­ الله­ علیه­ وآله) فرمود: هر گاه در ماه رمضان صدای بلندی باشد... گفتیم: ای رسول خدا، صدای بلند چیست؟ فرمود: صدای شدید فرو افتادن چیزی است در ماه رمضان، در شب جمعه ای ، در سالی پر از زلزله ها که خوابیده را بیدار می کند، ایستاده را می نشاند و دختران جوان را از سراپرده هایشان بیرون می آورد. بنا بر این، هرگاه نماز صبح روز جمعه را خواندید، داخل خانه­ هایتان شوید، درها و روزنه ها را ببندید، خود را بپوشانید و گوشهایتان را بگیرید. هر گاه آن بانگ بلند را احساس کردید، برای خدا به سجده در افتید و بگویید:«سُبحان القدّوس، سُبحان القدّوس، ربّنا القدّوس». زیرا هر کس چنین کند، نجات می یابد و هر کس چنین نکند، نابود می شود الفتن، ص ۱۳۶، جزء ۳، ح ۶۱۹ .

گفتنی است ، حادثۀ یادشده ، در روز جمعه نیمۀ رمضان  سال پیش از ظهور، تقریباً هنگام طلوع خورشید یا کمی پس از آن ، به وقت عربستان سعودی،رخ می دهد. البتّه چنین به نظر می­رسد، اقدامات احتیاطی­ ای که پیامبر اسلام(صلی­ الله­ علیه­ وآله) به آنها اشاره فرموده است، بیشتر متوجّه مردم مشرق زمین، خصوصاً خاورمیانه، می­شود.

ابو امامه نیز نقل کرده است:

رسول خدا (صلی­ الله­ علیه­ وآله) فرمود: ... هر گاه شب نیمۀ رمضان شب جمعه باشد، از آسمان صدایی خواهد بود که بر اثر آن٬ هفتاد هزار نفر بیهوش٬ هفتاد هزار نفر گنگ و هفتاد هزار دوشیزه پرده هاشان شکافته می شود! گفتند: ای رسول خدا، پس چه کسی سالم می ماند؟ فرمود: کسی که در خانه اش بماند و به سجده پناه بَرَد و بلند تکبیر بگوید(عقد الدرر٬ ص ۴۰ـ۱۳۹ ٬ ب ۴ ٬ ف ۳.).

شیخ مفید- دانشمند شیعی -  آورده است:

هر گاه ستاره ای سرخ را دیدی که آن را نمی شناسی و در مسیرحرکت ستارگان قرار ندارد و در آسمان از جایی به جایی دیگر می رود و مانند ستون است، در حالی که ستون نیست، پس بی گمان،چنین چیزی نشانۀ جنگ، بلاها، کشته شدن بزرگان، زیادی شرور و اندوه­ها و آشوب در میان مردم است(الاختصاص، ص ۱۶۲(

در کتاب اِلدِر اِدا که بر گرفته از اساطیر کهن ملّتهای شمال اروپاست، به سروده ای ارزشمند از بانویی خردمند بر می خوریم که بخشی از آن، چنین است:

خورشید به تیرگی می گراید و زمین در دریا غرق می شود،و ستارگان داغ از آسمان فرو می افتند،و آتش تا به آسمان زبانه می کشد...( سیری در اساطیر یونان و رم، ص ۴۳۳، کتاب هفتم.).

امام باقر (علیه­ السلام) فرمود:

پیش از این امر (ظهور قائم)، گرفتن ماه پنج روز مانده به پایان ماه رمضان و گرفتن خورشید در پانزدهمین روز آن رخ خواهد داد،و در این هنگام، محاسبه منجّمان بر هم می خورد(الغیبة، ص ۲۸۰، ب ۱۴، ح ۴۶. ).

 

امام باقر (علیه­ السلام) فرمود:

پیش از قیام قائم (علیه­ السلام) مردم به وسیلۀ آتشی که در آسمان آشکارمی شود و سرخی ­ای که آن را فرا می گیرد، از گناهانشان بازداشته می شوند. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۸۷

در روایتی دیگر از آن بزرگوار می خوانیم:

هر گاه از مشرق آتشی را دیدید که مانند پارچۀ  زعفرانی رنگ بزرگی است و

سه یا هفت روز طلوع می کند، منتظر گشایش آل محمد (علیه السلام) باشید،

اگر خدای عزیز و جلیل بخواهد. بی گمان، خداوند عزیز و حکیم است الغیبة، ص ۲۶۲، ب ۱۴ ، ح ۱۳.

امام مهدی (علیه السلام) به ابراهیم بن مهزیار می فرماید:

... سه [ روز ] سرخی ای در آسمان آشکار شود که در آن ستونهایی مانند ستونهای نقره ای وجود دارند که نورافشانی می کنند... بحار الأنوار، ج 52، ص 46-45 ، ح 32 .

خالد بن مَعدان می گوید:

بی گمان، به زودی نشانه­ای آشکار می شود.آن، ستونی از آتش است که از سوی مشرق طلوع می کند و همۀ اهل زمین آن را می بینند. هر کس آن را ببیند، باید برای خانواده­ اش خوراک یک سال را تهیّه کند. الفتن، ص ۱۳۶، جزء ۳، ح ۶۱۶

امام باقر (علیه السلام) فرمود:

هر گاه عبّاسی به خراسان رسد، گیسوی سختی‏آور در مشرق طلوع می‏کند.نخستین بار که طلوع کرد، برای نابودی قوم نوح بود، هنگامی که خدا غرقشان کرد. در زمان ابراهیم (علیه‏السّلام)، آن گاه که او را در آتش افکندند و زمانی که خداوند فرعون و همراهانش را نابود ساخت و هنگامی که یحیی پسر زکریّا کشته شد، طلوع کرد. پس هر گاه آن را دیدید، از شرّ فتنه‏ها به خدا پناه برید.طلوع این ستاره پس از گرفتن خورشید و ماه خواهد بود. سپس ]بنی‏ عبّاس[درنگ نمی‏کنند(دوام نمی آورند) [جز زمانی کوتاه]، تا آنکه اَبْقَع در مصر آشکار شود الفتن، ص 148، جزء ۳، ح 607

گفتنی است، مراد از «عبّاسی» آخرین رهبر از بنی عبّاسی است که در آخرالزمان به حکومت می رسند، و «ابقع» - گندمگون – کسی است که سفیانی با وی و یارانش می جنگد و آنان را نابود می کند.

کعب الأحبار گفته است:

... بی گمان قائم از فرزندان علی (علیه­ السلام) است...پس از غیبتش، با طلوع ستارۀ سرخ، خرابی زوراء که همان ری است، فرورفتن مُزَوَّرَه که همان بغداد است،خروج سفیانی و نبرد فرزندان عبّاس با جوانان ارمنستان و آذربایجان، ظاهر می شود... الغیبة، ص ۱۴۹، ب 10، ح ۴ 

 همچنین، در خبری دیگر از کعب الأحبار، می خوانیم :

نابودی بنی عبّاس هنگام آشکارشدن ستاره­ای در دل آسمان و صدای شدید فروافتادن چیزی از آسمان و شکافته ­شدنی است. همۀ اینها در ماه رمضان خواهد بود. سرخی میان پنجم تا بیستم رمضان است و صدای شدید فروافتادن چیزی از آسمان در نیمه تا بیستم ماه می باشد و شکافته­ شدن از بیستم تا بیست و چهارم خواهد بود. و ستاره­ای دیده می­شود که مانند ماه نورافشانی می کند و سپس چونان مار در هم می پیچد تا جایی که نزدیک است دو سر آن به هم برسند. و دو لرزش در شبِ پدیدآمدنِ دو فرورفتن خواهد بود، و ستاره ای که شهابی به وسیلۀ او پرتاب می شود و از آسمان فرو می افتد؛ با آن صدایی شدید است تا آنکه در مشرق می افتد و مردم از آن دچار بلایی سخت می شوند.

الفتن، ج ۱، ص۲۳۰، جزء ۳، ح ۶۴۳، مکتبة التوحید، قاهره، چاپ اوّل، ۱۴۱۲ هـ. ق

ابو بصیر می گوید: از امام باقر (علیه­ السلام) شنیدم... که فرمود:

ایستایی خورشید در حدّ فاصل بین زوالش تا وقت عصر است و آشکار شدن سینه و چهره ای در چشمه خورشید که صاحب آن با حَسَب و نَسَبَش شناخته می شود؛ و این، در زمان سفیانی است، و در این هنگام،  نابودی وی و گروهش فرا می رسد (الإرشاد، ج ۲ ، ص ۳۷۳.).

رسول خدا (صلی­ الله­ علیه­ وآله) می فرماید:

زمان ظهور فرا نخواهد رسید تا آنکه خورشید از مغرب خود طلوع کند. هر گاه چنین شود و مردم نیز آن را ببینند، همگی ایمان خواهند آورد. امّا این هنگام، زمانی است که ایمان­ آوردن هیچ کس برایش سودمند نخواهد بود.( لا اله الا الله و لا حول و لا قوة الا بالله)

( الإشاعة لأشراط الساعة، ص ۲۴۹، ب ۳.).

حذیفة بن یمان می گوید:

از رسول خدا (صلی­ الله­ علیه­ وآله)  پرسیدم: نشانۀ «طلوع خورشید  از مغربش» یعنی چه؟ فرمود: آن شب چنان دیرپا می شود که به اندازۀ دو شب طول می کشد (الإشاعة لأشراط الساعة، ص ۲۴۹، ب ۳ ).

نتیجه گیری از روایات:

5 صیحه یا ندا در قبل از ظهور شنیده می شود . در سالی پر از زلزله های شدید ،  دو حادثه عظیم در شرق در ماه رمضان قبل از ظهور اتفاق می افتد که یکی فوران آتشفشانی عظیم در ابتدای ماه مبارک رمضان در شرق و سپس سقوط شهاب سنگی عظیم از یک ستاره دنباله دار، در شرق ( برخی روایات در شام ) .بر اثر این دو واقعه خسفی ( فرو رفتن زمین) در شرق اتفاق می افتد ( یا بر اثر سقوط شهاب سنگ و یا فوران آتشفشان که در مبحث مربوط به آتشفشان "تامبورا" و "یلوستون" آن را بررسی خواهیم کرد) .  فوران آتشفشان و سقوط شهاب سنگ موجب دو صیحه عظیم و خوف شدید در شرق می شود و عده زیادی کشته می شوند . سپس کسوف خورشید در نیمه ماه مبارک و خسوف ماه در بیست و پنجم یا اواخر ماه مبارک واقع می گردد . در این سال صیحه حضرت جبرئیل امین در شب بیست و سوم ماه مبارک خواهد بود و در نزدیکی اذان صبح و خسف سوم همراه با صیحه ای در غرب اتفاق می افتد ( این حادثه ممکن است به دلیل آتشفشانی در "پرو" و یا "آمریکا" باشد که با توجه به نقشه های زمین شناسی و توضیحات مربوطه احتمال زیادی برای وقوع آن امکان دارد.همچنین احتمال زلزله شدید در غرب امریکا و سواحل کالیفورنیا نظیر زلزله 8.8 درجه ای اخیر در شیلی دور از ذهن نیست ). به هر حال پنجمین صیحه ، همان ندای شیطان است که از زمین ندا می کند و در اخر روز جمعه 23 ماه مبارک رمضان خواهد بود و عده زیادی را گمراه خواهد کرد.

پس از این، سرمای شدیدی و قحطی اتفاق خواهد افتاد و جنگهای متعددی آغاز خواهد شد. بر طبق روایت معصوم ، با دیدن آتش در مشرق می بایست ذخیره غذای کافی برای یک سال فراهم گردد. جنگ قرقیسیا نیز پس از رمضان این سال است و سقوط شهاب سنگ نشانه ای برای جنگ و خونریزی است که در روایات آمده و بعد از آن سفیانی به کوفه لشگر کشی می کند و آخرین حکومت عباسی در عراق پایان می یابد. طبق روایات زلزله ری و بغداد نیز پس از طلوع ستاره درخشان ( دنباله دار) خواهد بود . و نیز زلزله شام و ظهور ابقع در مصر خروج سفیانی و جنگهای سفیانی که از این زمان آغاز خواهد شد.

اما بر اساس روایت ائمه معصومین ما در هنگام صیحه چه کار باید بکنیم:

از آنجایی که در روایات دو واقعه در شرق اتفاق می افتد که یکی ظهور ستاره دنباله دار و سقوط جزئی از آن در مشرق است و دیگری آتشفشان عظیم که با ستونی از آتش در شرق از آن یاد شده . در خصوص عبور ستاره دنباله دار در روایت آمده که به داخل خانه ها رفته و درها را محکم و خود را بپوشانید و گوش خود را بگیرید و سجده کنید و ذکر خدا را بجا آورید.تنها کسانی که این کار را بکنند نجات می یابند. اگر کسی در این زمان در بیرون از منزل باشد هلاک می شود. این مطلب به تفصیل در پست جداگانه ای با نام "ستاره طارق " بررسی خواهد شد. اما در باره آتشفشان آمده که با دیدن این آتش برای یک سال خود مواد غذایی تهیه کنید زیرا پس از این قحطی خواهد شد.

 ادامه دارد ...

 

 

آخرین ویرایش در

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار


کلیه حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به گروه فرهنگی مبشران ظهور می باشد