رایحه ظهور

Switch to desktop عضویت Login

نگاهی به خروج یمانی و فاصله زمانی آن تا ظهور

توصیف پرچم یمانی، به عنوان پرچم هدایت تر (اهدی الرایات)، به این معنا نیست که یمانی، معصوم است و دارای مقام عصمت می باشد. و نیز الزاما به معنای این نیست که وی هدایت یافته ترین شخص (اهدی الناس)، نیز باشد. هر چند وی، عبد صالح خدا و از معتمدین حضرت مهدی(عج) می باشد
» ابتدای نظرات (3356)

آیا "یمانی " نشانه حتمی ظهور است؟ / فاصله بین قیام یمانی و ظهور امام مهدی

 

تاکید بر وقوع و حتمیت پنج علامت قبل از ظهور و قیام قائم و نیز ذکر شدن یمانی در کنار نشانه های حتمی متواتری همچون سفیانی و خسف بیداء بر حتمیت قیام یمانی، دلالت و تاکید دارد
 
مصطفی امیری: نشانه‌های ظهور، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین و در عین حال از آسیب پذیرترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه برای ورود خرافات، طمع شیادان و مدعیان دروغین را برای جعل و تحریف روایات، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع از میان برداشته شود. در این سلسه مقالات، کوشیده خواهد شد تا ابعاد مختلف قیام یمانی که از نشانه‌های حتمی ظهور امام مهدی است، به صورت مستند بررسی شود.
 
پرسش‌های فراوانی درباره شخصیت یمانی وجود دارد، از جمله این‌كه:
 
  • اسم و نسب یمانی چیست؟ آیا از شیعیان حضرت علی علیه‌السلام است؟
  • زمان خروج یمانی، چه موقع است؟
  • مکان قیام یمانی، آیا واقعا از کشور یمن و صنعاء است؟
  • آیا یمانی، بعد از قیام، حاکم یمن میشود؟
  • رنگ پرچم یمانی، چیست؟ آیا واقعا، رنگ پرچم یمانی، سفید است؟ و آیا هر پرچم سفیدی از یمن، نشانه حق و هدایت است؟
  • اهداف قیام یمانی کدام است؟ و یمانی بر چه مناطقی سیطره پیدا خواهد کرد؟ 
  • آیا، یمانی بر کشور حجاز (عربستان) نیز مسلط خواهد شد؟
  • دین، مذهب و گرایش یمانی، چیست؟ آیا یمانی، از شیعیان زیدیه می باشد؟
  • سیر و مدت اقدمات یمانی چیست؟
  • فرجام قیام یمانی، به کجا خواهد انجامید؟
  • چرا پرچم یمانی، هدایت یافته‌ترین پرچم است؟
  • آیا تنها پرچم هدایت در عصر ظهور، پرچم یمانی است؟
  • آیا اطاعت یمانی، مثل اطاعت امام مهدی، واجب عمومی است؟
  • آیا یمانی، وزیر و نائب خاص امام مهدی است؟
  • وظیفه شیعه در برابر یمانی چیست؟ چرا در روایت، تصریح شده است که مخالفت با یمانی، حرام و دشمن وی در آتش است؟
  • در طول تاریخ اسلام، مدعیان دروغین یمانی، چه کسانی بودند؟
  • در عصر معاصر، چه کسانی ادعای یمانی کرده اند؟ و راه تشخیص مدعای آنها چیست؟
 
لازم به ذکر است، در این سلسه مقالات، با تکیه بر منهج علمی و فقه الحدیث، علاوه بر بررسی رجالی و سندی احادیث، سایر قرائن و روایات هم خانواده، سعی شده است به سوالات فوق، پاسخ علمی داده شود.
 
منهج علمی
 
ما، در این نوشتار و بررسی علمی و پژوهشی، بر مسیر و منهج علمی صحیح، پافشاری خواهیم کرد. از جمله:
 
1. باید توجه داشت، که گاهی روایات اهل بیت و معصومین، مفسر یکدیگر است. بگونه ایی که ابهام و اجمال در روایتی و تفسیر و تفصیل در روایت دیگری، است. بنابراین، روایات هم خانواده، در کنار یکدیگر، بررسی میشوند.
 
2. استشهاد  به روایات اهل سنت، فقط زمانی موجه و صحیح است که مضمون آن در روایات اهل بیت وجود داشته باشد. و استناد به احادیث اهل سنت، به عنوان موید روایات شیعه، اشکالی ندارد. پس اثبات موضوعی در روایات اهل سنت، بدون توجه به روایات اهل بیت، صحیح نیست.
 
3. در صحت روایت به مجموع قرائن، از جمله قرینه سند، باید توجه کرد. نه اینکه در بررسی روایت، تنها به سند آن توجه کنیم و بقیه قرائن، مورد فراموشی قرار گیرد.
 
4. اگر حدیثی از حیث سند ضعیف باشد، نه اینکه واقعا آن حدیث، کذب و دروغ است، خیر. بلکه ممکن است در واقع صحیح باشد و لکن به طریق موثق به دست ما نرسیده باشد. و یکی از راههای اثبات حدیث ضعیف، وقوع آن می باشد که نشان از صحت حدیث دارد.
 
5. برای اثبات موضوعی به عنوان علامت ظهور، جای تسامح در ادله سنن نیست، اما در تفصیلات و جزئیات، ممکن است.
 
6. مشخصا در مباحث مهدویت، باید به نکته مهمی توجه کرد و آن اینکه: احادیث مهدویت، بویژه نشانه های حتمی ظهور، قطعه های مختلف یک پازل واحد محسوب می شوند و جدا از هم نباید بررسی شوند. و اگر نشانه های حتمی ظهور را جدا از هم و مستقل از یکدیگر، بررسی کنیم به نتایج واقعی و مطلوب نخواهیم رسید. اگر به بررسی علمی تنها یک نشانه ظهور، بسنده کنیم، ممکن است به این نتیجه دست یابیم که این نشانه در گذشته و تاریخ واقع شده، و یا ممکن است شبیه آن، متعدد، تکرار شود. اما اگر مجموعه علامت ها و نشانه ها را به صورت میدانی و در کنار هم، توجه کنیم، به نتیجه ایی واقعی تر خواهیم رسید.
 
اهمیت فراوان و جایگاه ممتاز قیام یمانی
 
در روایت شیعه، تصریح شده است که مخالفت با یمانی، حرام و دشمن وی در آتش است. و شگفت انگیز تر اینکه، چنین تعبیری در مورد دیگر شخصیت های مثبت عصر ظهور، ذکر نشده است. توصیفات و تاکیدات در نصرت و یاری یمانی و دعوت وی به امام عصر، حاکی از اهمیت فراوان یمانی، می باشد. به راستی علت و حکمت آن، چیست؟
 
بنابراین، دلایل بسیاری به موضوع یمانی و کندوکاو دربارۀ ابعاد مختلف این شخصیت و زوایای زندگی و جنبش یمانی، اهمیت بخشیده است؛ از جمله:
 
‌1. تعداد زیادی از روایات در میان مجموعه احادیث علائم الظهور، فقط حدود پنج پدیده را به شکل مستقل، نشانه‌های ظهور برشمرده‌اند. بعضی از این پنج نشانه، در اندکی از روایات جای خود را به نشانه‌های دیگری می‌دهند، اما معمولاً در اصل پنج‌شماری آن نشانه‌ها، تغییری ایجاد نمی‌شود. تأکید پیشوایان معصوم بر این علایم که در برخی روایات از آن‌ها با عنوان علایم حتمی تعبیر شده و جداسازی آن‌ها از سایر نشانه‌های ظهور، دلیل بر اهمیت این نشانه‌هاست که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. یمانی یکی از این نشانه‌هاست که معمولاً در زمره پنج علامت یاد شده، به شمار می‌رود.
 
2. هم‌چنان‌که خواهد آمد، قیام یمانی، فضیلت‌محور و اصلاح‌گر است و روایات، بر وجوب کمک به او تأکید کرده‌اند. بی‌گمان جانب‌داری از این حرکتِ ارزشی و تقویت آن، زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که این شخصیت و جزئیات مربوط به جنبش او تا حد ممکن شناسایی شود.
 
3 وجود ویژگی‌های مثبت در شخصیت یمانی و تکریم و تجلیلی که در کلمات پیشوایان دین از او شده، می‌تواند انگیزه‌ای برای وسوسه شیادان و فرصت‌طلبانی باشد که برای جلب عواطف و احساسات مذهبی مردم، از آن استفاده کنند. لذا، این احتمال همواره وجود داشته است که افرادی خود را یمانی معرفی کنند و از این رهگذر، عواطف، احساسات و امکانات مردم را به سوی خود جلب کنند و چه‌بسا با این عنوان تا مرز تشکیل حکومت و قیام مسلحانه، نیز پیش بروند. از این‌رو، بجاست تا در حد ممکن جزئیات این حادثه براساس اصول علمی شناسایی شود تا بتوان در مقام تعیین مصداق، مدعیان دروغین را از یمانی واقعی شناسایی کرد. با جزئیات یاد شده اگر نتوان یمانی واقعی را شناسایی کرد، دست‌کم این معیارها، برای تشخیص مدعیان دروغین کفایت می‌کند، و همین مقدار، اهمیت کندوکاو پیرامون این موضوع را به خوبی می‌نماید.
 
4. از دیگر ثمرات این بحث اثبات آن است که امامان معصوم قیام‌های اصلاح‌طلبانه را در عصر غیبت تأیید کرده‌اند. هم‌چنان‌که خواهد آمد، پیشوایان معصوم از یمانی و جنبش او جانب‌داری کرده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت که از نظر معصومان در عصر غیبت، قیام های تأیید شده نیز وجود دارند. بنابراین، دیدگاه معروفی که حرکت‌های اصلاحی را در عصر غیبت محکوم به شکست و بر خلاف میل و اراده پیشوایان دینی می‌داند، پذیرفتنی نیست، و در صورت وجود روایاتی که این اندیشه را تأیید می‌کنند، باید آن‌ها را به صورتی که با روایات یمانی و دیگر روایات، جمع‌پذیر باشد، تأویل کرد.
 
معرفی نشانه های حتمی ظهور و قیام امام عصر
 
در احادیث، از پنج نشانه حتمی ظهور (یمانی، سفیانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء) به صورت ویژه و مستقل سخن به میان آمده است. اهمیت این پنج نشانه‌ را می‌توان هم از تعدد روایات مربوط به آن‌ها و هم از جداسازی و بیان این نشانه‌ها به شکل مستقل دریافت. صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسنادش از امام صادق علیه‌السلام در حدیث معتبر[1]  نقل کرده است:
 
قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء. [2]
پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء.
 
و نیز  مرحوم کلینی در کتاب الکافی، در حدیث معتبر [3] ، از امام صادق نقل کرده است:
 
خَمسُ عَلاماتٍ قَبلَ قِیامِ القائمِ الصَّیحَةُ وَ السَّفیانِیُّ وَ الخَسفُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّة وَ الیَمانِیُّ ِ. [4]
پیش از قیام قائم پنج علامت وجود خواهد داشت: ندای آسمانی، سفیانی، خسف و فرو رفتن (لشکر سفیانی) در زمین، شهادت نفس زکیه و یمانی.
 
این دو حدیث معتبر و حدیث های مشابه دیگر، دلالت بر این دارد که ظهور امام مهدی علیه‌السلام، متوقف بر نشانه های حتمی است که باید به وقوع بپیوندد. طبق روایت، ندای آسمانی، برای اثبات اینکه امام مهدی، از طرف خداوند متعال، برگزیده و فرستاده شده است و خروج سفیانی به عنوان دشمن اصلی امام، به جنگ میان حق و باطل، اشاره دارد. خروج یمانی، به ضرورت وجود قوا و لشکر جبهه حق و نصرت در ظهور امام مهدی، اشاره دارد و شهادت نفس زکیه، به طغیان حکومت و نظام ناصبی و دشمن اهل بیت در کشور حجاز (عربستان)، اشاره می کند. و خسف بیداء و فرورفتن لشکر سفیانی در زمین در منطقه بیداء در بین مکه و مدینه، نشانگر صحت پیشگویی و صدق پیامبر و بیانگر این است که حکومت جهانی امام مهدی، ادامه حکومت رسول الله و اتمام رسالت پیامبر اسلام، می باشد. [5]
 
آیا یمانی، نشانه حتمی ظهور، است؟
 
احادیث و منابع حدیثی، قیام یمانی را، از نشانه ها و علائم حتمی ظهور امام مهدی، برشمرده‌اند، روایات یمانی در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، حدود 15 حدیث، می باشد که در میان آنها، حداقل 8 حدیث در منابع حدیثی شیعه وجود دارد، که چند حدیث از نظر سند، نیز معتبر می باشد. [6] بنابراین، روایات یمانی، مستفیض، بلکه متواتر معنوی، است. اما برخی در حتمی بودن یمانی، تشکیک کردند که برداشتی کاملا ناصحیحی می باشد. 
 
توضیح بیشتر اینکه: یکی از تقسیمات معروف نشانه‌های حتمی ظهور که ریشه در احادیث و روایات دارد، تقسیم علائم، به حتمی و غیرحتمی است. نشانه‌های حتمی، حتماً پیش از ظهور تحقق می‌یابند، اما در نشانه‌های غیرحتمی، احتمال عدم تحقق نیز وجود دارد.
 
حال، آیا جنبش یمانی نیز از نشانه‌های حتمی ظهور است، یا غیرحتمی؟ در میان مجموعه احادیثی که نشانه‌های ظهور را به حتمی و غیر حتمی تقسیم کرده‌اند، در دو روایت به حتمی بودن قیام یمانی، تصریح شده است. 
 
مرحوم نعمانی، به سند خود و در کتاب الغیبة، از امام صادق علیه‌السلام، چنین نقل کرده است: 
 
النِّداءُ مِنَ المَحتومِ والسُّفیانیُّ مِنَ المَحتومِ وَالیَمانیُّ مِنَ المَحتومِ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّةِ مِنَ المَحتومِ وَ کَفٌّ یَطلَعُ مِنَ السَّماءِ مِنَ المَحتُومِ؛ [7]
ندای آسمانی از نشانه‌های حتمی است. سفیانی، یمانی، کشته شدن نفس زکیه، کف دستی که از افق آسمان نمایان می‌شود؛ نیز از نشانه های حتمی هستند.
 
همچنین شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین از امام صادق علیه‌السلام، نقل کرده است:
 
قَبلَ قِیامِ القائمِ خَمسُ عَلاماتٍ مَحتُوماتٍ الیَمانِیُّ وَ السَّفیانِیُّ وَ الصَّیحَةُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّةِ وَ الخَسفُ بِالبَیداءِ. [8]
پیش از قیام قائم پنج علامت حتمی وجود خواهد داشت: یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرورفتن در بیداء.
 
مشهور محققین، معتقدند، تاکید بر وقوع و حتمیت پنج علامت قبل از ظهور و قیام قائم و نیز ذکر شدن یمانی در کنار نشانه های حتمی متواتری همچون سفیانی و خسف بیداء بر حتمیت قیام یمانی، دلالت و تاکید دارد. شاهد بر اینکه، در حدیثی از کتاب الکافی مرحوم کلینی، روای حدیث از امام صادق، علیه‌السلام، می پرسد که اگر قبل از تحقق این نشانه ها، شخصی خروج کرد، با او همراهی کنیم، با پاسخ منفی امام معصوم، مواجه میشود. بنابراین پاسخ امام به پرسش راوی حدیث، دلالت بر حتمی بودن این پنج نشانه ظهور، دارد:
 
خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ- الصَّیحَةُ وَ السُّفْیانِی وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ وَ الْیمَانِی. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِكَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ: لا ... [9]
 
.... جانم به فدایت، اگر پیش از آنکه این نشانه ها، رخ دهد، یکی از اهل بیت شما، خروج کند، آیا ما نیز همراه او، قیام کنیم و او را یاری کنیم؟، حضرت در پاسخ میفرمایند: خیر ... .
 
توصیف بخشی از علائم ظهور به حتمیت، منشاء حدیثی، دارد
 
صرف نظر از این احادیث که ذکر شد، با نگاهی گذرا به روایاتِ علائم الظهور، به سادگی می‌توان دریافت که در بسیاری از این روایات، تعدادی از علائم، محتوم خوانده شده‌اند. برای نمونه امام صادق دراین‌باره فرموده‌اند:
 
مِنَ الأمرِ مَحتُومٌ وَ مِنهُ ما لیسَ بِمَحتُومٍ وَ مِنَ المَحتُومِ خُروجُ السُّفیانِیُّ فی رَجَبٍ. [10]
برخی از امور حتمی و برخی غیر حتمی‌اند و یکی از امور حتمی خروج سفیانی در ماه رجب است.
 
مسئله تقسیم نشانه‌های ظهور به حتمی و غیرحتمی، آن‌قدر مسلم بوده است که گاهی اصحاب ائمه، از حتمی یا غیرحتمی بودن برخی از نشانه‌ها سؤال می‌کردند. این سؤالات، نشان‌دهنده مسلم بودن اصل تقسیم نشانه‌ها، به حتمی و غیرحتمی است.
 
مثلاً ابوحمزه ثمالی می‌گوید: از امام باقر سؤال کردم: آیا خروج سفیانی از حتمیات است؟ فرمودند:
نَعَم وَ النِّداءُ مِنَ المَحتُومِ وَ طُلُوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبِها مَحتُومٌ وَ اختِلافُ بَنی‌العَباسِ فِی الدَّولَةِ مَحتُومٌ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّةِ مَحتُومٌ وَ خُرُوجُ القائِمِ مِن آل‌محمدٍ مَحتُومٌ. [11]
بله و ندای آسمانی حتمی است، طلوع خورشید از مغرب، حتمی است، اختلاف بنی‌عباس بر سر حکومت، حتمی است، کشته شدن نفس زکیه حتمی است و خروج قائم آل‌محمد، حتمی است.
 
از آن‌چه گذشت، روشن شد که توصیف بخشی از علائم ظهور به محتوم، در فرهنگ روایات و احادیث، متداول و شایع بوده و گاهی پنج نشانه به حتمیت، توصیف می‌شده‌اند، که یمانی، نیز از جمله نشانه های حتمی ظهور، می باشد.
 
بنابراین، سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در ماه محرم، واقعه شریف قیام (خروج) امام مهدی رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، یمانی، تسامحا، دومین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود. البته در جای خود، درباره زمان و ترتیب نشانه های حتمی ظهور و قیام امام مهدی، سخن خواهیم گفت.
 
فاصله قیام یمانی و ظهور امام مهدی
طبق نظر مشهور، سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند، یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و در دهم ماه محرم، واقعه شریف ظهور امام مهدی علیه‌السلام رخ می‌دهد. بنابراین از نظر زمانی، سفیانی و یمانی، به ترتیب اولین و دومین نشانه حتمی ظهور در ماه رجب خواهد بود. امام جعفر صادق علیه‌السلام در روایت معتبر فرموده اند:
 
مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَیسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ خُرُوجُ‏ السُّفْیانِی‏ فِی‏ رَجَبٍ‏. [12]
خروج سفیانی از نشانه های حتمی و قطعی است و در ماه رجب روی خواهد داد.
 
از طرفی، طبق روایتی از امام باقر علیه‌السلام، سفیانی در سال ظهور امام مهدی، خروج می کند:
 
السُّفْیانِی وَ الْقَائِمُ فِی سَنَةٍ وَاحِدَة. [13]
سفیانی و قائم هر دو در یک سال، نمایان می‌شوند.
 
از طرف دیگر، طبق روایت ذیل، سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز، اعلام خروج می کنند. امام باقر علیه‌السلام در این‌باره فرموده اند:
 
خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ السُّفْیانِی وَ الْخُرَاسَانِی وَ الْیمَانِی فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یوْمٍ وَاحِدٍ وَ لَیسَ فِیهَا رَایةٌ أَهْدَى مِنْ رَایةِ الْیمَانِی لِأَنَّهُ یدْعُو إِلَى الْحَق. [14]
قیام سفیانی، یمانی و خراسانی، در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می کند.
 
اقوال مختلف در زمان و فاصله بین قیام یمانی و ظهور امام عصر
 
از مجموع روایات فوق، چنین نتیجه میشود که: 
 
1. اگر بر این مبنا باشیم که بین ظهور و خروج (قیام) امام مهدی علیه‌السلام، تفاوتی وجود ندارد. نتیجه می گیریم 6 ماه قبل از ظهور و خروج (قیام) حضرت، سفیانی به عنوان اولین نشانه حتمی، در منطقه وادی یابس شام (سوریه)، شورش و قیام باطل خویش را آغار خواهد کرد. به عبارت دیگر، بین خروج سفیانی و ظهور و قیام امام مهدی علیه‌السلام، 6 ماه فاصله است. طبق این دیدگاه، بین ظهور و خروج (قیام) حضرت تفاوتی نیست.
 
2. البته نظری دیگری هم مطرح است که بین قیام یمانی و ظهور امام مهدی علیه‌السلام، بنابر قولی نزدیک 8 ماه و بنا بر قول دیگری 15 ماه، فاصله است، زیرا، بین ظهور حضرت و خروج (قیام) امام مهدی علیه‌السلام، تفاوت زمانی، وجود دارد. یعنی ظهور امام مهدی علیه‌السلام در ماه رمضان رخ می دهد و بعد خروج (قیام) ایشان در دهم ماه محرم، علنی خواهد شد. زیرا در روایات تصریح شده است که ظهور حضرت بقیۀ الله در شب جمعه 23 ماه رمضان آغاز میشود اما قیام جهانی حضرت در شنبه روز عاشورا ماه محرم، است. از جمله، در روایتی از امام رضا، چنین نقل شده است:
 
ان القائم ینادی باسمه لیلۀ ثلاث و عشرین من شهر رمضان و یقوم یوم عاشورا. [15]
قائم در شب 23 ماه رمضان به نامش ندا داده میشود و در روز عاشورا قیام می کنند.
 
همچنین از امام صادق نقل شده است که قیام امام عصر، در روز شنبه و دهم ماه محرم (عاشورا) خواهند بود:
 
... یقُومُ القائم فِی یوْمِ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی قُتِلَ فِیهِ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی علیه‌السلام، لَكَأَنِّی بِهِ فِی‏ یوْمِ‏ السَّبْتِ‏ الْعَاشِرِ مِنَ‏ الْمُحَرَّمِ‏ قَائِماً بَینَ‏ الرُّكْنِ‏ وَ الْمَقَام‏ ... . [16]
... قائم (حضرت مهدى علیه‌السلام) در روز عاشورا كه روز شهادت سید الشهدا علیه‌السلام است، قیام مى‏كنند. گوییا در آن شنبه‏اى كه عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم. درحالى‏كه بین ركن و مقام ایستاده ... .
 
بنابراین، بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوت زمانی، وجود دارد.
 
وظایف شیعیان هنگام قیام یمانی
 
در احادیث، از یمانی ستایش شده، و تصریح شده است که در میان پرچم های عصر ظهور، پرچم یمانی، هدایت یافته تر است. امام باقر در این باره فرموده¬اند:
 
... و لیس فی الرایاتِ رایةٌ أهدی من رایةِ الیمانیِّ هی رایةٌ هُدًی ِلأنّه یدعو الی صاحبِکم؛ [17]
در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست. او پرچم هدایت است، زیرا به سوی صاحب شما دعوت می‌کند.
 
از امام صادق نیز در حدیث معتبری چنین روایت شده:
فلیس فیها رایةٌ بِأهدی من رایةِ الیمانیِّ تَهدی الی الحقِّ. [18]
در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست، او به حق دعوت می‌کند.
 
حتی در برخی روایات، مخالفت با وی حرام و دشمنان یمانی، در آتش خواهند بود. از امام باقر نقل شده است:
و إذا خرج الیمانیُّ فَانهَض إلیه فَإن رایتَه رایةٌ هُدًی ولایَحلُّ لمسلمٍ أن یلتوی علیه فَمَن فَعَل ذلک فهو مِن اهلِ النارِ لانه یدعو الی الحق و الی طریقٍ مستقیم. [19]
 
چون یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرا می‌خواند.
 
مطلب یادشده (مخالفت با یمانی، حرام است و دشمنان یمانی در آتش هستند) تنها در همین روایت آمده است،  از مجموع روایات فوق و روایات متعدد دیگری که بر شخصیت مثبت و اصلاح‌طلبانة جنبش او دلالت داشتند، لزوم همکاری و مساعدت یمانی، بر اساس موازین دینی، ثابت می‌شود.
 
البته توصیف پرچم یمانی، به عنوان پرچم هدایت تر (اهدی الرایات)، به این معنا نیست که یمانی، معصوم است و دارای مقام عصمت می باشد. و نیز الزما به معنای این نیست که وی هدایت یافته ترین شخص (اهدی الناس)، نیز باشد. هر چند وی، عبد صالح خدا و از معتمدین حضرت مهدی می باشد. زیرا علاوه بر یمانی، طبق روایات، پرچم خراسانی نیز به پرچم هدایت، توصیف شده است و به علت حضور یاران حضرت قائم در لشکر خراسانی از ایران، و نیز همراهی، همکاری و یاری رساندن خراسانی به یمانی در جنگ با سفیانی، پرچم خراسانی نیز، پرچم هدایت است. 
 
در روایت معتبری امام باقر پس از اشاره به قتل و غارت کوفیان توسط سپاه سفیانی، فرموده اند:
... فبینا هم کذلک اذ أقبَلت رایاتٌ مِن قِبَلِ خراسانَ و تَطوِی المنازلَ طیّاً حثیثاً و معهم نَفَرٌ من اصحابِ القائم. [20]
... در حالی که سپاه سفیانی مشغول قتل و غارت اهل کوفه است، به ناگاه پرچم ای از سوی خراسان روی می آورند
 
که به سرعت و شتابان منازل را می پیمایند. در میان آنان تعدادی از اصحاب امام مهدی نیز حضور دارند.
 
حضور اصحاب امام مهدی در میان سپاه خراسانی و ایرانیان زمینه ساز ظهور، خود بهترین دلیل بر فضیلت محور بودن و حقانیت و هدایت یافتگی، قیام خراسانی در کنار پرچم یمانی، است.
 
بنابراین، توصیف پرچم یمانی به هدایت یافته تر در مقابل پرچم سفیانی است تا مسلمین و شیعیان، دچار اشتباه نشوند و وظیفه خویش را تشخیص دهند. زیرا سفیانی با ادعای منجی گری امت اسلام، و ادعای اسلام واقعی، سرزمین های اسلامی و منطقه شام و سوریه، را تصرف می کند.
 
در مقالات آینده، به اوصاف شخصی یمانی، از جمله: نام یمانی، لقب و نسب یمانی، دین و مذهب وی، و معیارهای تشخیص یمانی، طبق احادیث و روایات، اشاره خواهیم کرد.
 
منبع : فرهنگ نیوز
 
[1] مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 21-22.
[2] شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650. 
[3] مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 48-49.
[4] شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج 2 ، ص 650، باب 57، ح 7.
[5] کورانی، الیمانیون قادمون، ص 115-116.
[6]  مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 21-22. و ص 48-49.
[7]  نعمانی، الغیبة، ص 357، باب 14، ح 11.
[8] شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج 2 ، ص 650، باب 57، ح 7.
[9]  کلینی، الکافی، ج 8، ص 310.، ح 483.
[10]  نعمانی، الغیبة، ص 417، باب 18، ح 2.
[11]  شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 371.
[12]  نعمانی، الغیبۀ، ص 300.
[13]  نعمانی، الغیبه، ص267.
[14]  شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 375. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 446.
[15]  شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 452.
[16]  شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 379.
[17]  نعمانی، الغیبة، ص 361، باب 14، ح 13.
[18]  شیخ طوسی، الغیبة، ص446.
[19]  نعمانی، الغیبة، ص 361، باب 14، ح 13.
[20]  نعمانی،الغیبة، ص 392
آخرین ویرایش در

دیدگاه‌ها   

-2 #3356 جواد 1394-11-12 18:23
سلام ، یه سوال دلیلی هست بر رد این احمد یمانی که در عراق هست وادعای سید یمانی بودن رو میکنه؟
نقل قول کردن
0 #3355 بشارت های ظهور 1394-08-27 19:06
به نام خدا
از این پس شما همه عزیزان می توانید اخبار سایت بشارت های ظهور را در تلگرام هم دنبال کنید
آدرس کانال تگرامی سایت بشارت های ظهور به آدرس telegram.me/besharatha می باشد.
جهت عضویت در برنامه تگرام گوشی خود besharatha@ را به یکی از دوستان خود ارسال و سپس بر روی همان لینک کلیک نمائید.

حماسه ای بزرگ در اربعین حسینی (علیه السلام)

التماس دعای فرج
@besharatha
telegram.me/besharatha
besh.ir
نقل قول کردن
-1 #3354 والا 1394-08-24 17:27
به نقل از javad711:
درود بر تو حسین فهمیده 94 >:D
قضا وبلات بخوره تو سر هرچی نفهمه *-:)

درودبرتوویاران ناشناخته مهدی
نقل قول کردن
+1 #3353 حسین 1394-08-16 15:55
دانلود سخنرانی استاد پناهیان درباره رابطه همایش اربعین و ظهور
www.farhangema.ir/?p=10741

دانلود فایل صوتی استاد رائفی پور درباره رابطه اربعین و ظهور
www.farhangema.ir/?p=10745
نقل قول کردن
0 #3352 محمدرضا 1394-08-15 00:16
به نقل از سعاح:
بنده اعتقادم اینست که آقا حفظه الله از قانون و قانون مداری "تا آخرین حد ممکن" دفاع می کنند ولو قانون بد اجرا شده باشد۔ خیلی از آقایون سمت خودشون رو مدیون همین مدارا هستند ولا غیر۔

منتظر باش تا ببینی کیا جای خود رو بزودی از دست خواهند داد۔ برجام نمیگذارد هیچ نکته خاکستری توی نظام پنهان بماند۔ کاری که جنتی کرد مخالفان نظام نکرده بودند۔

این سعاح اگر پاکستانی هست حق نداردبه علمای ما توهین کند او در ظاهر خود را ولایت مدار اعلام می کند اما از پشت با خنجر به امام خامنه ای و تایید شده ها ایشان حمله می کند اساسا کسانی که در خارج زندگی میکنند عاشق م مرید امام خامنه ای و فاداران ایشان هستند
کسانی که نهاد های تایید شده رهبری را مورد حمله و تشکیک قرار می دهند دشمن ولی امر مسلمین هستند
نقل قول کردن
+1 #3351 محسن 1394-08-04 22:16
کلیپ ظهور حضرت مهدی

www.aparat.com/v/ytEip
نقل قول کردن
+1 #3350 مهدي 1394-08-02 13:52
نمي دانم نويسنده محترم اين مقاله چه اسراري دارد كه حديث امامين در مورد "به هدايت نزديك بودن يماني" را زير سئوال ببرد. آقاي عزيز ايمان در اطاعت كامل از ائمه معصومين است. همانطور در در قران كريم خداوند منان به پيامبر گراميش(ص) مي فرمايد كه "نه چنین است، قسم به خدای تو که اینان (به حقیقت) اهل ایمان نمی‌شوند مگر آنکه در منازعات تنها تو را حَکَم کنند و آن‌گاه به هر حکمی که کنی اعتراض نداشته، کاملاً (از دل و جان) تسلیم (فرمان تو) باشند.".
اگر يماني اهدي از ماست چه اشكال دارد. ما مطيع امر هستيم هر چه گويند همان ما را بس.
نقل قول کردن
+1 #3349 SMART 1394-07-28 23:06
امام محمّد باقر (ع) نقل می‌کند که فرمودند:
«ای جابر! قائم ظهور نمی‌کند تا آنکه فتنه‌ای شام را فراگیرد و اهل شام به دنبال خلاصی از آنند؛ امّا راهی برای آن نمی‌یابند.

خبرهای جدید از فتنه ای نزدیک ( احتمالا ماه رجب )

ترکیه یک دوره گذر شش ماهه را در سوریه برای کنار رفتن اسد می‌پذیرد
ترکیه : ما با آمریکا و دیگر متحدان خود، تا حد خاصی بر سر این مسئله پیش رفته ایم. توافق دقیقی بر سر این که این دوره شش ماهه چه زمانی آغاز خواهد شد، وجود ندارد ولی ما فکر می کنیم این زیاد طول نخواهد کشید
نقل قول کردن
+4 #3348 بهار خزان 1394-07-25 17:14
نقل قول کردن
0 #3347 هشدار 1394-07-25 11:25
یک سوال بسیار اساسی: ایا در استانه انتخابات و همچنین اجرای برجام موریانه و کرم خزنده درونی دولت برای یاری ایشان ارام خواهند گرفت یا با تاختن بی محابای خود کار دولت روحانی و همچنین بدنه اصلاح طلبان را یک سره خواهند کرد؟
در این دو سال و اندی به خوبی برای همگان عیان شد که بخش عظیمی از اختیارات دولت یازدهم را مافیای اتاق بازرگانی بر عهده دارد و عملا دولت در موارد بسیار زیادی عملا بدون کسب رضایت اینها عمل نمیکند این نفوذ به قدریست که رییس این اتاق اعلام میکند که بخش بزرگی از سخنان روحانی برای خروج از رکود پیشنهادات ما بوده!! همین سخنان عمق نفوذ این جریان مافیایی را به خوبی نشان میدهد. این جریان مافیایی رانت خور در این دولت روزانه میلیاردها میلیارد تومن درامد دارند که میتوان به نمونه های بسیار واضحی همچون بالا نگه داشتن عامدانه دلار در حدود 3500 که سود بسیار بسیار کلانی را با صادرات محصولات خام خود همچون پسته و ... میبرند البته باید به این امر قاچاقچیان و کاسبان تحریم جناح مقابل که در این سی و چند سال جز جدایی ناپذیر این سیستمند اضافه کرد. اما همچنان این سوال مطرح است که ایا موریانه ها ارام خواهند گرفت یا همچنان به جنون خود ادامه خواهند داد؟
اما امیدوارم که روزگار این دولت سریعتر به پایان برسد و منتظر ورود دولت برادران بر سر مردم پاک ایران باشیم
نقل قول کردن
+6 #3346 خوش خبر 1394-07-25 02:39
* حمله موشکی اخیر یمن با اسکاد به پایگاه نظامی عربستان 60 کشته و صدها زخمی در بر داشته و چندین فروند جنگنده و بالگرد و پایگاه موشکی نیز از بین رفته

* فعالیت داعش در عدن

* جنتی در خطبه های نماز جمعه گفت هنوز برجام به امضای رهبری نرسیده است.

* آمریکا هم گقته از دوشنبه تحریم ها لغو اما بازگشت پذیر هست.

آیا ما از روز دوشنبه شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور و کاهش قیمت ها در تعامل چندین ساله و هزینه بر این دولت با کدخدا خواهیم بود یا دوباره مافیا منافع حاصل را خواهد بلعید؟
نقل قول کردن
+1 #3345 شب گرد 1394-07-25 02:31
متاسفانه جنتی خودش هم متوجه نیست در تریبون نماز جمعه چه می گوید و می گوید برجام چه خوب و چه بد! باید دید طرف غربی چه کار می کند ؟

تاسف به حال چنین نهاد مهمی که چنین رئیسی دارد
نقل قول کردن
0 #3344 javad711 1394-07-25 00:50
به نقل از این عمار:
نامه دانش آموز یزدی به زیبا کلام؛
بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي زيبا كلام سلام

چند روز پيش شنيدم كه نامه ايي به آقاي روحاني رئيس جمهور نوشته بوديد مي خواستم خيلي خودماني و بدون رودروايسي چند كلامه حرف حساب بزنيم. من دانش آموز كلاس هشتم هستم. درسم خوب است.

مدرسه و معلم هايم را دوست دارم و از آنها راضي هستم و از همه مهم تر كشورم ايران را خيلي دوست دارم.

آقاي زيبا كلام!

در درس تاريخ خوانده ايم كه كشور آمريكا در سالهاي گذشته به ما ظلم بسيار كرده. از سالهاي قبل از انقلاب ، در هشت سال دفاع مقدس و حتي همين الان. واضح است كه آمريكا دست به هر كاري مي زند تا بتواند به ايران صدمه بزند و ايران را به زير سلطه درآورد و بعد از جنگ با فتنه آرايي مي خواست بين ملت ايران را تفرقه بيندازد.

كشور ما را در تحريم هاي زيادي قرار داد. پس دشمني آمريكا با ما ثابت شده است.

راستي من خودم نوه شهيد هستم و پدر بزرگم شهيد شده.

آقاي زيبا كلام!

آمريكا از اين كه ما مسلمانيم و پيرو انقلاب اسلامي و ولايت فقيه هستيم خشمگين است. بياييد كمي به قبل برگرديم اندكي فكر كنيم سال 5/2/1359 يادتان هست كه چگونه خداوند با سربازان بسيار كوچك خود ريگهاي صحراي طبس آمريكايي ها را نابود كرد، آنوقت شما به جاي استعانت از خداوند متعال رئيس جمهور را تشويق به دراز كردن دستي با لبخند به سوي اوباما مي كنيد‼️

آقاي زيبا كلام !

من 13 سال دارم نامم حسين است و حسين فهميده امروزم ؛اگر قرار باشد چرخ رابطه با آمريكا به حركت درآيد مطمئن باش خودم را زير چرخ آن مي اندازم و اين چرخ را از حركت باز مي دارم.

راستي آقاي زيبا كلام!

بيا مدرك كلاس هفتمم را به تو بدهم شايد بفهمي كه آمريكا دشمن شماره يك ما است اين كه مدرك دانشگاهي نمي خواهد.

همه همكلاسي هاي من مي دانند آمريكا شيطان بزرگ است نمي دانم شما چرا نمي فهمي⁉️ شما كه مي گويند استاد دانشگاه هستي موضوع به اين سادگي را نمي فهمي ، نمي دانم ، شايد هم خودت را به خواب زده ايي.

آقاي زيبا كلام!

خواستم با شفافيت بهت بگم تا امثال ما نوجوانان زنده هستيم خواب عكس يادگاري گرفتن با اوباما و آمريكايي ها را به گور خواهي برد.

والسلام

حسين فهميده سال 94

درود بر تو حسین فهمیده 94 >:D
قضا وبلات بخوره تو سر هرچی نفهمه *-:)
نقل قول کردن
+2 #3343 این عمار 1394-07-24 23:41
نامه دانش آموز یزدی به زیبا کلام؛
بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي زيبا كلام سلام

چند روز پيش شنيدم كه نامه ايي به آقاي روحاني رئيس جمهور نوشته بوديد مي خواستم خيلي خودماني و بدون رودروايسي چند كلامه حرف حساب بزنيم. من دانش آموز كلاس هشتم هستم. درسم خوب است.

مدرسه و معلم هايم را دوست دارم و از آنها راضي هستم و از همه مهم تر كشورم ايران را خيلي دوست دارم.

آقاي زيبا كلام!

در درس تاريخ خوانده ايم كه كشور آمريكا در سالهاي گذشته به ما ظلم بسيار كرده. از سالهاي قبل از انقلاب ، در هشت سال دفاع مقدس و حتي همين الان. واضح است كه آمريكا دست به هر كاري مي زند تا بتواند به ايران صدمه بزند و ايران را به زير سلطه درآورد و بعد از جنگ با فتنه آرايي مي خواست بين ملت ايران را تفرقه بيندازد.

كشور ما را در تحريم هاي زيادي قرار داد. پس دشمني آمريكا با ما ثابت شده است.

راستي من خودم نوه شهيد هستم و پدر بزرگم شهيد شده.

آقاي زيبا كلام!

آمريكا از اين كه ما مسلمانيم و پيرو انقلاب اسلامي و ولايت فقيه هستيم خشمگين است. بياييد كمي به قبل برگرديم اندكي فكر كنيم سال 5/2/1359 يادتان هست كه چگونه خداوند با سربازان بسيار كوچك خود ريگهاي صحراي طبس آمريكايي ها را نابود كرد، آنوقت شما به جاي استعانت از خداوند متعال رئيس جمهور را تشويق به دراز كردن دستي با لبخند به سوي اوباما مي كنيد‼️

آقاي زيبا كلام !

من 13 سال دارم نامم حسين است و حسين فهميده امروزم ؛اگر قرار باشد چرخ رابطه با آمريكا به حركت درآيد مطمئن باش خودم را زير چرخ آن مي اندازم و اين چرخ را از حركت باز مي دارم.

راستي آقاي زيبا كلام!

بيا مدرك كلاس هفتمم را به تو بدهم شايد بفهمي كه آمريكا دشمن شماره يك ما است اين كه مدرك دانشگاهي نمي خواهد.

همه همكلاسي هاي من مي دانند آمريكا شيطان بزرگ است نمي دانم شما چرا نمي فهمي⁉️ شما كه مي گويند استاد دانشگاه هستي موضوع به اين سادگي را نمي فهمي ، نمي دانم ، شايد هم خودت را به خواب زده ايي.

آقاي زيبا كلام!

خواستم با شفافيت بهت بگم تا امثال ما نوجوانان زنده هستيم خواب عكس يادگاري گرفتن با اوباما و آمريكايي ها را به گور خواهي برد.

والسلام

حسين فهميده سال 94
نقل قول کردن
+3 #3342 سید 1394-07-24 23:29
به نقل از بهروز نصري:
مديران اين سايت علي الخصوص سيد يه زماني به کرات و باسماجت و با ايات و روايات و انواع نقل و قول متعدد سعي داشتيد احمدي نژاد رو به جاي شعيب صالح قالب کنيد ،الان که براي دوست و دشمن مسلم شده که سردار رشيد امام زمان روحي فداه کسي نيست جز سردار قاسم سليماني حاضر به پس گرفتن حرف خود نيستيد و اين خود سرسپردگي شما را به جريان فتنه و احمدي نژاد اثبات ميکند ،خداييش اگر امام عصر عج بين احمدي نژاد و حاج قاسم ،سردار رو انتخاب کنن ،ميتونيد به سرعت اين دلبستگي رو دور کنيد و اردوگاه حضرت ملحق بشيد

سلام
ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرا رسیدن ایام محرم
حقیر هیچگاه به صورت تطبیق جزمی نگفته ام فلانی شعیب است بلکه تشبیه احتمالی به صورت حدس و گمان بوده است نه بیشتر و بارها و بارها در اینجا و وبلاگم تاکید بر احتمالی بودن تحلیل هایم کرده ام

حقیر با توجه تجربیات قبلی، و دیدن بعضی روایات بایکوت شده، تمام شخصیت های مطرح شده در مستند ظهور بسیار نزدیک است را بغیر از ملک عبدالله سعودی به عنوان شخصیت اخرالزمانی را بسیار ضعیف می دانم گرچه همین هم یک حدس است نه بیشتر و حدس حجت نیست حتی اگر حدس همراه قرائن باشد باز هم اصول بر نشانه های ظهور حکومت دارد ما اصول را می گیریم و نشانه را رها می کنیم مگر اینکه به یقین برسیم نشانه های حتمی رخ داده در حالی که تا الان هیچ نشانه حتمی ای رخ نداده است .

از طرفی بحث شعیب دانستن سردار سلیمانی نیز یه حدس است که با بعضی روایات این تشبیه مخالفت می کند.

بهتر است در شرایط پیچیده فعلی کلیات روایات را اخذ کنیم و جزئیات را رها کنیم که جزئیات بدا پذیر بوده و از تحریف سهوی یا عمدی در امان نمانده اند و ممکن است ما را در حمایت از کسی یا مخالفت با کسی به اشتباه بیندازد.
صبر، دعا، تبعیت از ولایت،انجام وظایف دینی و رصد هوشمندانه حوادث جاری و مطالعه چندین باره و عمیق روایات مخصوصا روایات بایکوت شده بهترین راه برای نجات است

یا منصور امت
نقل قول کردن
+6 #3341 مهرداد/بچه مثبت 1394-07-24 22:19
و ناگهان و بی مقدمه میشنویم: وقت تمام ؛ برگه ها بالا ...



همینطور مینویسیم ؛ انگار تا ابد میخواهیم بنویسیم ...

یادمان رفته زمان محدود است ...

یادمان رفته امتحان ها تمام میشود و باید جلسه را ترک کرد ...

و ناگهان و بی مقدمه میشنویم : وقت تمام برگه ها بالا ...

و هنوز چیز درست حسابی ای هم ننوشته ایم که.

و اینگونه است که امتحانات زندگی تمام میشود ...

وقتی گفته اند وقت تمام!!! دیگر فرصت هیچ کاری نیست باید برگه را بالا ببری ...

و همینطور از ان طرف وقتی زمان امتحان دنیوی مان تمام شود روح ما به بالا پرواز میکند و فرصت جبران اشتباهات مان دیگر وجود ندارد ...

راستی چقدر اندیشیده ایم که هر لحظه و هر اتفاق در زندگی روزمره امتحانی است از جانب خدا که باید با دقت ؛ پاسخی درست به ان دهیم...

کاش همه کارهایمان را طوری انجام داده باشیم که وقتی رفتیم نیاز نباشد به کسی بگوییم که فلانی آن کاره نیمه تمام ما را انجام بده ؛ گیر هستم اینطرف ...

فکر کن کلا رفته ای آن طرف ها ؛ فرصت امتحاناتت تمام شده ... و به نقل دنیوی ؛ مرگ تو را درنوردیده

حال آن طرف ها هستی ؛ مشکلی داری ؛ گیری داری ؛ جایی اشتباهی کردی ...

گیریم ... اصلا بهت لطف کنند که در خواب کسی بیایی ... و باز گیریم به طرف در خوابش مشکلت را بگویی ...

مگر طرف یادش میماند داستان را صبح که از خواب برخواست ...

اصلا گیریم در حافظه نگه داشت و یا حتی یادداشت کرد و یا ... خود او حال انجام کارهای خود را ندارد چگونه برای تو وقت بگزارد ...

پس تا الان هستی و داری امتحان پس میدهی برگه ها را خوب پر کن ... کارهایت را با دقت انجام بده ...

آنها را به فردا و پس فردا نیانداز ... معلوم نیست شاید همین حالا به تو گفتند وقت تمام برگه ها بالا ...

www.afsaran.ir/link/1113972
zz:
نقل قول کردن
+2 #3340 خراسانی 1394-07-24 19:54
به نقل از طلبه:
پس این طرح به دولت اجازه ی اجرای برجام نمی دهد؟


مصوبه اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و مجلس در این مساله ورود نکرد.
رد و یا تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان ربطی به اجرا یا عدم اجرا نداشت. حتی اگر این مصوبه در مجلس هم رای نمی آورد باز ربطی به عدم اجرا نداشت.
نقل قول کردن
+4 #3339 خراسانی 1394-07-24 19:44
به نقل از طلبه:
باز مغالطه... بحث همین است که این طرح مخالف قانون بوده یا نه. آیا این طرح به برجام مشروعیت می دهد یا نه؟ و اگر مشروعیت می دهد، و برجام نیز خلاف آرمانهای انقلاب و منافع نظام و کشور هست، این طرح نیز خلاف قانون اساسی است. و اگر خلاف قانون اساسی نیست (که هست)، قانون اساسی مشکل داره (که نداره). آیا با این همه اما و اگر ها، ارزش این را هم نداشت که چند روز بررسی شود؟ این همه عجله برای چه؟ آقای جنتی در گذشته شجاعت نشان داده یا نه ربطی به این مسئله نداره. خیلی ها کارهایی می کنند با کارهای گذشته شان ۱۸۰ درجه زاویه داره (گرچه تصمیم ایشان به نفع برجام از نظر ما جزء همان برنامه است که ردصلاحیت ها جزء آن بود).


معنی مغلطه رو هم فهمیدیم!
شما یا هیچی از شورای نگهبان و روند کار نمی دونی و یا می دونی و خودن و به نفهمی زدی.
شورای نگهبان در موضوع مصوبات "عدم مغایرت" رو ملاک قرار میده و بس.
دولت لایحه به مجلس نفرستاد و اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تصویب شد. معنیش اینه که دولت برجام رو اجرا می کنه، این وسط مجلس یه طرح داد که برای دولت قیودی رو قرار می داد(که نمایندگان مخالف قصد داشتند قیود بیشتری رو بهش اضافه کنند) و بدیهتا قید و بند مخالف شرع و قانون نیست.

اگر بنا بر نگاه استصوابی به مصوبات باشه کار به شدت سخت میشه و اکثریت مصوبات رو میشه با نگاه از زاویه دیگه رد کرد.
شما مصوبات مجلس رو بیار، من اکثرشو با همین دیدگاه رد می کنم
نقل قول کردن
+13 #3338 رایحه ظهور 1394-07-24 19:43
با سلام به دوستان عزیز

مطلب جدید سایت با عنوان :

کربلا ، الهام بخش مقاومت از یمن تا لبنان ، بین الطوعین ظهور ، وحشت دشمنان و امیدواری صالحان



منتشر شد :
u313.ir/2014-02-05-14-05-43/item/1302-2015-10-16-15-30-34.html
نقل قول کردن
+6 #3337 Ya Ali 1394-07-24 19:38

نقل قول کردن
0 #3336 طلبه 1394-07-24 19:34
به نقل از دبیراموزش وپرورش:
با سلام این طرح مجلس مغایر شرع وقانون اساسی نبود وتصویب ان در شورای نگهبان به معنی قبول برجام در این شورا نمی باشد زیرا توصیه های کلی بود در رابطه با اجرای برجام. دلواپسان انقلابی هم اگر با ان مخالفت کردند بخاطر این بود که طرح باید حاوی نکات دقیق تر وجزیی تری در رابطه دولت وطرف دیگر برجام می بود وتعهدات می باید هم وزن می بود تا درصورت تخلف انها ما دچار خسارت زیادی از باب نابودی صنعت هسته ای به دست خودمان نشویم وبازگشتمان به نقطه اول ساده تر باشد .در اصل خود برجام باید با لایحه به مجلس می امد که طی بحث های کارشناسی قبول یا رد میشد وهزینه هایش متوجه مجلس می شد نه رهبری معظم راجع به سخنان اقای جنتی حفظه الله فعلا نمی توانم اظهار نظر کنم چون هنوز سخنان ایشان را مطالعه نکرده ام خداوند همه ی مومنین وما را درخط اصیل ولایت نگهدارد والسلام

پس این طرح به دولت اجازه اجرای برجام نمی دهد؟ چون اگر اجازه دهد، به معنای قبول برجام در شورا می باشد، و این یک حرف ساده ی منطقی است.
نقل قول کردن
0 #3335 ............ 1394-07-24 19:32
به نقل از سعاح:
@};-

کسانی که بخاطر بی کفایتی مجلس حنجره پاره می کردند الان مات و مبهوت ساکت مانده اند چون اگر قبول کنند که شورای نگهبان نتوانست در راستای فرمایشات رهبری عمل کند باید بپذیرند قبلاً هم امکان خطا وجود داشته است۔ وگرنه مسئله مثل روز روشن است۔ وقتی آقا حفظه الله رُک و پوسکنده فرموده باشند که مذاکره با آمریکا ممنوع است چون مذاکرات رو بخاطر نفوذ می خواهد، از میان خواص هیچ کس پیدا نمیشه که نگذارد حرف آقا زمین بماند۔ لعنت بر همه خواص سهل اندیشان و ولایت پذیران قلابی۔ درود بر ملت سلحشور و انقلابی که منتظر فصل الخطاب رهبریست۔ کل بساط سبز و بنفش و ... یک جا برچیده خواهد شد، بزودی ان شاء الله۔

شاید تازه وارد ها شما را نشناسند اما هنوز حرفهای جنابعالی بر علیه سردار قاسم سلیمانی در این سایت باقی هست . ناراحتی شما از رد صلاحیت لیدرتان توسط شورای نگهبان هم زخم عمیقی بر شما به جا گذاشته هست . و هر از گاهی این زخم عفونی میشود و...........
نقل قول کردن
+1 #3334 طلبه 1394-07-24 19:30
به نقل از دبیراموزش وپرورش:
با سلام این طرح مجلس مغایر شرع وقانون اساسی نبود وتصویب ان در شورای نگهبان به معنی قبول برجام در این شورا نمی باشد زیرا توصیه های کلی بود در رابطه با اجرای برجام. دلواپسان انقلابی هم اگر با ان مخالفت کردند بخاطر این بود که طرح باید حاوی نکات دقیق تر وجزیی تری در رابطه دولت وطرف دیگر برجام می بود وتعهدات می باید هم وزن می بود تا درصورت تخلف انها ما دچار خسارت زیادی از باب نابودی صنعت هسته ای به دست خودمان نشویم وبازگشتمان به نقطه اول ساده تر باشد .در اصل خود برجام باید با لایحه به مجلس می امد که طی بحث های کارشناسی قبول یا رد میشد وهزینه هایش متوجه مجلس می شد نه رهبری معظم راجع به سخنان اقای جنتی حفظه الله فعلا نمی توانم اظهار نظر کنم چون هنوز سخنان ایشان را مطالعه نکرده ام خداوند همه ی مومنین وما را درخط اصیل ولایت نگهدارد والسلام


پس این طرح به دولت اجازه ی اجرای برجام نمی دهد؟
نقل قول کردن
-2 #3333 طلبه 1394-07-24 19:27
به نقل از خراسانی:
یا نمی فهمی، یا بازم نمی فهمی

اولا که شجاعت شورای نگهبان در انتخابات سال ۹۲ مشخص شد ، تایدات رهبری هم تثبیتش کرد.
دوما که شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، وظیفه ای داره که بهش عمل کرده.
وقتی مصوبه ای از مجلس میاد، شورای نگهبان باید بررسی کنه ببینه با شرع و قانون مغایر هست یا نه. نه اینکه بیاد بگه فلان مصوبه از این بهتر هم می تونست باشه!!!

طرحی که در مجلس تصویب شد برجام نبود بلکه قید هایی بود که برای دولت گذاشته شده بود.
شورای نگهبان این قید هارو مخالف شرع و قانون ندیدند.

ولی متاسفانه دهن های کف آلود از خشم و دل های پر از کینه نمی تونند عصبانیت خودشون رو از آیت الله جنتی پنهان کنند.عصبانیتی که مقدس نیست چون برای دین نیست، برای مردم دیندار نیست ... بلکه برای شجاعت آیت الله جنتی است.
کینه ای که اتفاقا هاشمی و یاران هاشمی هم از آیت الله جنتی دارند و این تفاهم جریان احمدی و هاشمی برای من جای تعجب نداره!

باز مغالطه... بحث همین است که این طرح مخالف قانون بوده یا نه. آیا این طرح به برجام مشروعیت می دهد یا نه؟ و اگر مشروعیت می دهد، و برجام نیز خلاف آرمانهای انقلاب و منافع نظام و کشور هست، این طرح نیز خلاف قانون اساسی است. و اگر خلاف قانون اساسی نیست (که هست)، قانون اساسی مشکل داره (که نداره). آیا با این همه اما و اگر ها، ارزش این را هم نداشت که چند روز بررسی شود؟ این همه عجله برای چه؟ آقای جنتی در گذشته شجاعت نشان داده یا نه ربطی به این مسئله نداره. خیلی ها کارهایی می کنند با کارهای گذشته شان ۱۸۰ درجه زاویه داره (گرچه تصمیم ایشان به نفع برجام از نظر ما جزء همان برنامه است که ردصلاحیت ها جزء آن بود).
نقل قول کردن
+4 #3332 دبیراموزش وپرورش 1394-07-24 19:17
به نقل از طلبه:
اگر انتصاب آقای جنتی از طرف حضرت آقا باعث می شود که همه ی کارهایشان درست باشد پس انتصاب عبید الله ابن عباس (که اتفاقا گذشته بسیار درخشانی هم داشت) از طرف امام حسن روحی فداه باعث می شود که خیانت او و یک شبه امام خود را به چند کیسه پول به معاویه فروختن نیز درست باشد (مثال زدم ها، نگویید که آقای جنتی را متهم کردم).
یا دوستان از حرفشان برگردند و بگویند برجام اصلا خلاف آرمانهای انقلاب و منافع نظام و اسلام و کشور نیست. یا علاقه خود به آقای جنتی را کنار بگذارند و قبول کنند که ایشان به رهبری و نظام ضربه زد.
نمی شود گفت این طرح مجلس خلاف قانون اساسی نبود. یعنی این قانون اساسی که بدست فقهای درجه یک تصویب شده، هیچ بندی و تبصره ای ندارد که بتواند جلوی انحرافات برجام و این طرح (با آن همه تخلافاتی که در تصویبش صورت گرفت و مشروعیتی که به این توافق می دهد) را بگیرد که هیچ، نمی تواند حتی چند روز آن را در شورای نگهبان برای بحث و بررسی متوقف کند؟ متوجه تبعات حرفتان باشید. بخاطر دفاع از آقای جنتی، آبروی نظام را زیر پا نگذارید.
این نحوه ی فرافکنی که در پیش گرفتید که می گویید شما از آن جهت بر علیه آقای جنتی حرف می زنید که ایشان فرد مورد پسند شما را رد صلاحیت کرد، یک مغالطه است. اگر می توانید توجیه منطقی برای کار آقای جنتی و شورای نگهبان بیاورید، و الا من شخصا شمر و یزید هم که باشم، دلیل نمی شود که حرف من غلط باشد.
با سلام این طرح مجلس مغایر شرع وقانون اساسی نبود وتصویب ان در شورای نگهبان به معنی قبول برجام در این شورا نمی باشد زیرا توصیه های کلی بود در رابطه با اجرای برجام. دلواپسان انقلابی هم اگر با ان مخالفت کردند بخاطر این بود که طرح باید حاوی نکات دقیق تر وجزیی تری در رابطه دولت وطرف دیگر برجام می بود وتعهدات می باید هم وزن می بود تا درصورت تخلف انها ما دچار خسارت زیادی از باب نابودی صنعت هسته ای به دست خودمان نشویم وبازگشتمان به نقطه اول ساده تر باشد .در اصل خود برجام باید با لایحه به مجلس می امد که طی بحث های کارشناسی قبول یا رد میشد وهزینه هایش متوجه مجلس می شد نه رهبری معظم راجع به سخنان اقای جنتی حفظه الله فعلا نمی توانم اظهار نظر کنم چون هنوز سخنان ایشان را مطالعه نکرده ام خداوند همه ی مومنین وما را درخط اصیل ولایت نگهدارد والسلام
نقل قول کردن
-2 #3331 خراسانی 1394-07-24 19:06
به نقل از سعاح:
@};-

کسانی که بخاطر بی کفایتی مجلس حنجره پاره می کردند الان مات و مبهوت ساکت مانده اند چون اگر قبول کنند که شورای نگهبان نتوانست در راستای فرمایشات رهبری عمل کند باید بپذیرند قبلاً هم امکان خطا وجود داشته است۔ وگرنه مسئله مثل روز روشن است۔ وقتی آقا حفظه الله رُک و پوسکنده فرموده باشند که مذاکره با آمریکا ممنوع است چون مذاکرات رو بخاطر نفوذ می خواهد، از میان خواص هیچ کس پیدا نمیشه که نگذارد حرف آقا زمین بماند۔ لعنت بر همه خواص سهل اندیشان و ولایت پذیران قلابی۔ درود بر ملت سلحشور و انقلابی که منتظر فصل الخطاب رهبریست۔ کل بساط سبز و بنفش و ... یک جا برچیده خواهد شد، بزودی ان شاء الله۔


یا نمی فهمی، یا بازم نمی فهمی

اولا که شجاعت شورای نگهبان در انتخابات سال ۹۲ مشخص شد ، تایدات رهبری هم تثبیتش کرد.
دوما که شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس، وظیفه ای داره که بهش عمل کرده.
وقتی مصوبه ای از مجلس میاد، شورای نگهبان باید بررسی کنه ببینه با شرع و قانون مغایر هست یا نه. نه اینکه بیاد بگه فلان مصوبه از این بهتر هم می تونست باشه!!!

طرحی که در مجلس تصویب شد برجام نبود بلکه قید هایی بود که برای دولت گذاشته شده بود.
شورای نگهبان این قید هارو مخالف شرع و قانون ندیدند.

ولی متاسفانه دهن های کف آلود از خشم و دل های پر از کینه نمی تونند عصبانیت خودشون رو از آیت الله جنتی پنهان کنند.عصبانیتی که مقدس نیست چون برای دین نیست، برای مردم دیندار نیست ... بلکه برای شجاعت آیت الله جنتی است.
کینه ای که اتفاقا هاشمی و یاران هاشمی هم از آیت الله جنتی دارند و این تفاهم جریان احمدی و هاشمی برای من جای تعجب نداره!
نقل قول کردن
+3 #3330 سعاح 1394-07-24 19:02
خبرگزاری تسنیم: امروز نمازجمعه تهران به امامت آیت الله جنتی برگزار شد. اما علاوه بر آیت الله جنتی، آیت الله موحدی کرمانی، حجت الاسلام صدیقی و حجت الاسلام احمد خاتمی هم در صف نماز جمعه تهران بودند.

در تصوير زير چهار امام جمعه موقت تهران را مي توانيد ببينيد.



منتظر نماز جمعه به امامت نایب امام زمان روحی و ارواحنا له الفداه هستیم۔
نقل قول کردن
-6 #3329 سعاح 1394-07-24 18:53
به نقل از طلبه:
بله. خود خودم.

@};-

کسانی که بخاطر بی کفایتی مجلس حنجره پاره می کردند الان مات و مبهوت ساکت مانده اند چون اگر قبول کنند که شورای نگهبان نتوانست در راستای فرمایشات رهبری عمل کند باید بپذیرند قبلاً هم امکان خطا وجود داشته است۔ وگرنه مسئله مثل روز روشن است۔ وقتی آقا حفظه الله رُک و پوسکنده فرموده باشند که مذاکره با آمریکا ممنوع است چون مذاکرات رو بخاطر نفوذ می خواهد، از میان خواص هیچ کس پیدا نمیشه که نگذارد حرف آقا زمین بماند۔ لعنت بر همه خواص سهل اندیشان و ولایت پذیران قلابی۔ درود بر ملت سلحشور و انقلابی که منتظر فصل الخطاب رهبریست۔ کل بساط سبز و بنفش و ... یک جا برچیده خواهد شد، بزودی ان شاء الله۔
نقل قول کردن
+22 #3328 جدىد 1394-07-24 18:49
سلام امسب شب سوم محرمه بىاىىد امشب به نىابت از دختر سه ساله امام حسىن علىه السلام براى تعجىل در ظهور و تسلاى دل امام زمان علىه السلام صدقه بدىم.
جهت تعجىل در ظهور سه صلوات -:as
نقل قول کردن
+10 #3327 عاشق شهادت 1394-07-24 18:48
سلام. درباره اوضاع منطقه چند نکته جدید قابل توجه است. اول اینکه همانطوری که پیش بینی می شد با ورود روسیه به ماجرا جبه سوریه در حال پیش روی است. ورود ناگهانی روسها و اقدامات جدی اونها باعث بر هر خوردن محاسبات جبه غرب شد و هنوز نتونستند موضع درست و هماهنگی رو بگیرند. به نظر می رسه با تداوم اوضاع شاهد اتخاذ مواضع هماهنگی از طرف غربی در قبال اقدامات روسیه باشیم و باید دید روسها تا چه اندازه در مقابل فشارها مقاومت می کنند و تا کجا حاضرند پیش بیاند. از طرفی با پیشروی نیروهای سوری و بازپس گیری مناطق اوضاع، اسرائیل در حال به هم ریختن هست، صحبت از انتفاضه سوم و کشتار فلسطینی ها نشون می ده هر موقع داعش پیشروی می کنه اوضاع برای اسرائیل آرومه و الان که داره عقب نشینی می کنه اوضاع اسرائیل هم متشنجه. این همون پیوند میان داعش و اسرائیله. بنابراین احتمالا با شکست های بعدی داعش تحولات فلسطین و یا حتی لبنان شدت بگیره. و اما عربستان اوضاع بسیار نابسامانی داره. جنگ یمن طولانی شده و اوضاع دربار هم بعد از قضیه منا بسیار به هم ریخته است. اخباری هم مبنی بر بدحال بودن پادشاه سعودی شنیده می شه. همه اینها نشون دهنده اینه که عربستان تا پایان امسال تحولات بزرگی رو پیش رو خواهد داشت. و اما در ایران برجام به خونه آخر رسیده و قراره با همه فراز و نشیب هاش اجرایی بشه. هر دو طرف مصمم هستند که این موضوع رو به ثمر برسونند. طرف ایرانی بی صبرانه منتظر لغو تحریم ها و آزادسازی منابع بلوکه شده است و دموکراتهای آمریکا هم به نظر نمی رسه حداقل تا زمان انتخابات بخوان در اجرای این تفاهم نامه دبه ای در بیارن. اما بعد از انتخابات آمریکا باید منتظر بود و دید دولت بعدی می خواد با برجام چه کند.
الله اعلم
نقل قول کردن
+2 #3326 طلبه 1394-07-24 18:39
به نقل از سعاح:
...
در ضمن: خسته نباشید کاربر عزیز بنام طلبه از پاکستان؟!

بله. خود خودم.
نقل قول کردن
-3 #3325 سعاح 1394-07-24 18:34
به نقل از عمار ولایت:
ای کیو .... یه جوری مطلب بنویس که معلوم نشه همون سعاح هستی =))

همین موچ گیری الکی امثال شما نظام رو به این روز انداخته است۔ حالم بهم میخوره از قهقهه همیشگی تو!

در ضمن: خسته نباشید کاربر عزیز بنام طلبه از پاکستان؟!
نقل قول کردن
+3 #3324 طلبه 1394-07-24 18:34
به نقل از عمار ولایت:
ای کیو .... یه جوری مطلب بنویس که معلوم نشه همون سعاح هستی =))

ای کیو من همان سعاح نیستم ولی ایشان را از نزدیک می شناسم. قبلا هم این حرف را زدم. و ای بسیار ای کیو، باز مغالطه کردی. من سعاح هم که باشم این نمی تواند دلیلی بر علیه حرف ما باشد.
نقل قول کردن
-3 #3323 عمار ولایت 1394-07-24 18:29
به نقل از طلبه:
اگر انتصاب آقای جنتی از طرف حضرت آقا باعث می شود که همه ی کارهایشان درست باشد پس انتصاب عبید الله ابن عباس (که اتفاقا گذشته بسیار درخشانی هم داشت) از طرف امام حسن روحی فداه باعث می شود که خیانت او و یک شبه امام خود را به چند کیسه پول به معاویه فروختن نیز درست باشد (مثال زدم ها، نگویید که آقای جنتی را متهم کردم).
یا دوستان از حرفشان برگردند و بگویند برجام اصلا خلاف آرمانهای انقلاب و منافع نظام و اسلام و کشور نیست. یا علاقه خود به آقای جنتی را کنار بگذارند و قبول کنند که ایشان به رهبری و نظام ضربه زد.
نمی شود گفت این طرح مجلس خلاف قانون اساسی نبود. یعنی این قانون اساسی که بدست فقهای درجه یک تصویب شده، هیچ بندی و تبصره ای ندارد که بتواند جلوی انحرافات برجام و این طرح (با آن همه تخلافاتی که در تصویبش صورت گرفت و مشروعیتی که به این توافق می دهد) را بگیرد که هیچ، نمی تواند حتی چند روز آن را در شورای نگهبان برای بحث و بررسی متوقف کند؟ متوجه تبعات حرفتان باشید. بخاطر دفاع از آقای جنتی، آبروی نظام را زیر پا نگذارید.
این نحوه ی فرافکنی که در پیش گرفتید که می گویید شما از آن جهت بر علیه آقای جنتی حرف می زنید که ایشان فرد مورد پسند شما را رد صلاحیت کرد، یک مغالطه است. اگر می توانید توجیه منطقی برای کار آقای جنتی و شورای نگهبان بیاورید، و الا من شخصا شمر و یزید هم که باشم، دلیل نمی شود که حرف من غلط باشد.

ای کیو .... یه جوری مطلب بنویس که معلوم نشه همون سعاح هستی =))
نقل قول کردن
-1 #3322 طلبه 1394-07-24 18:16
اگر انتصاب آقای جنتی از طرف حضرت آقا باعث می شود که همه ی کارهایشان درست باشد پس انتصاب عبید الله ابن عباس (که اتفاقا گذشته بسیار درخشانی هم داشت) از طرف امام حسن روحی فداه باعث می شود که خیانت او و یک شبه امام خود را به چند کیسه پول به معاویه فروختن نیز درست باشد (مثال زدم ها، نگویید که آقای جنتی را متهم کردم).
یا دوستان از حرفشان برگردند و بگویند برجام اصلا خلاف آرمانهای انقلاب و منافع نظام و اسلام و کشور نیست. یا علاقه خود به آقای جنتی را کنار بگذارند و قبول کنند که ایشان به رهبری و نظام ضربه زد.
نمی شود گفت این طرح مجلس خلاف قانون اساسی نبود. یعنی این قانون اساسی که بدست فقهای درجه یک تصویب شده، هیچ بندی و تبصره ای ندارد که بتواند جلوی انحرافات برجام و این طرح (با آن همه تخلافاتی که در تصویبش صورت گرفت و مشروعیتی که به این توافق می دهد) را بگیرد که هیچ، نمی تواند حتی چند روز آن را در شورای نگهبان برای بحث و بررسی متوقف کند؟ متوجه تبعات حرفتان باشید. بخاطر دفاع از آقای جنتی، آبروی نظام را زیر پا نگذارید.
این نحوه ی فرافکنی که در پیش گرفتید که می گویید شما از آن جهت بر علیه آقای جنتی حرف می زنید که ایشان فرد مورد پسند شما را رد صلاحیت کرد، یک مغالطه است. اگر می توانید توجیه منطقی برای کار آقای جنتی و شورای نگهبان بیاورید، و الا من شخصا شمر و یزید هم که باشم، دلیل نمی شود که حرف من غلط باشد.
نقل قول کردن
+1 #3321 سعاح 1394-07-24 18:08
به نقل از حامد:
معمولا تو اینجور مواقع به نفر مقابل (مثل شمایی) می گیم "عزیزم :)"
اما خب شما بزرگتر هستید و نمیگم.
البته کینه شما از آیت الله برای همگان آشکار است و دیگه نیازی به بیان کردنش نیست.

شما بزرگواری کنید و برای لحظاتی مثلاً "کینه" بنده رو فراموش کنید و بفرمایید آیا عملکرد شورای نگهبان طبق فرمایشات رهبری بود؟ اگر چند روز برای بحث و گفتگو هم برای این کار مهم گذاشته بودند شاید دلمون کمی التیام می یافت۔ اگر می خواهی بگویید مجلس و شوری نگهبان هردو از عهده مسئولیت خطیر در راستای هشدارهای رهبری بر آمده اند باید سند و مدرک ارائه کنید که وجود ندارد۔

یک روزی شما خواهی فهمید که رهبر فرزانه مان با خیلی از خواص نظام فاصله بسیاری دارند و به معنای واقعی یک انقلابی هستند و نه سهل اندیش مصلحت طلب۔ خدا کند آن وقت خیلی دیر نشده باشد۔
نقل قول کردن
+2 #3320 حامد 1394-07-24 18:02
به نقل از سعاح:
برجام: وحدت آفرین بین چپ و راست؟!:





تفاهم پنهانی بین چپ و راست در حال آشکار شدن است، فعلاً فقط جناب ع.... رو کم داریم۔

معمولا تو اینجور مواقع به نفر مقابل (مثل شمایی) می گیم "عزیزم :)"
اما خب شما بزرگتر هستید و نمیگم.
البته کینه شما از آیت الله برای همگان آشکار است و دیگه نیازی به بیان کردنش نیست.
نقل قول کردن
+1 #3319 خراسانی 1394-07-24 17:58
به نقل از سعاح:
اختلاف فکری بین ما و شما در همین نکته نهفته است، ولایت پذیری ما تشریفاتی، گروهی، جناحی و موقتی نیست۔ ما یک ولی فقیه بیشتر نداریم، هم الان هم فردا۔


نپیچون .. جواب بده.
شما یه عکس از ۲ نفر و آوردی و میگی اینا با هم تفاهم دارند! اونوقت چطور بت شما سالها در ساختمانی که سید حسن خمینی داده کار می کردند؟

اگر یک عکس اینهمه تفسیر داره ... این بده بستان چه معنی می تونه داشته باشه؟!

همون! خشم شما از آیت الله جنتی، مربوط به جای دیگست ...
نقل قول کردن
-1 #3318 خراسانی 1394-07-24 17:56
به نقل از سعاح:
اختلاف فکری بین ما و شما در همین نکته نهفته است، ولایت پذیری ما تشریفاتی، گروهی، جناحی و موقتی نیست۔ ما یک ولی فقیه بیشتر نداریم، هم الان هم فردا۔


نپیچون .. جواب بده.
شما یه عکس از ۲ نفر و آوردی و میگی اینا با هم تفاهم دارند! اونوقت چطور بت شما سالها در ساختمانی که سید حسن خمینی داده کار می کردند؟

اگر یک عکس اینهمه تفسیر داره ... این بده بستان چه معنی می تونه داشته باشه؟!

همون! خشم شما از آیت الله جنتی، مربوط به جای دیگست ...
نقل قول کردن
-8 #3317 سعاح 1394-07-24 17:54
به نقل از عمار ولایت:
استناد به حضور دونفر در یک عکس والقا هم نظر بودن و هم فکر بودن اونها .
...

عکسها سند و مدرک نیست بلکه یادآوری یک حقیقت است که آقایون خودشون قبولش دارند۔ بنده توقع ندارم شما حرفمو بفهمی چه برسد قبول داشتنش۔

باوجود این همه تاکید از جانب رهبری برای بررسی دقیق برجام آیا روا بود مجلس و شوری نگهبان با این عجله تصویبش کرده تمام مسئولیت رو بر گردن رهبری بیندازند؟ شما خجالت نمی کشی اسم خودتو گذاشتی عمار ولایت؟!

تاریخ همه رو به سلّابه خواهد کشید۔ منتظر باشید، ای بت پرستان مدرن!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

» ابتدای نظرات (3356)