رایحه ظهور

تکاپو برای اعلام غیرمنتظره پادشاهی محمد بن سلمان

» ابتدای نظرات (3)

 

در دیدار شاه سعودی با برادرش چه گذشت؟ تکاپو برای اعلام غیرمنتظره پادشاهی محمد بن سلمان؛ آیا مدل قطر تکرار می‌شود؟

ملک سلمان و پسرش

یک پایگاه خبری عربی با اشاره به برخی اقدامات جاری در داخل خاندان حاکم سعودی نوشت:هدف از این اقدمات این است که اعضای خاندان حاکم برای پذیرش برخی تغییرات که به زودی اعلام خواهد شد، آماده شوند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه « شؤون خلیجیة » (امور خلیج فارس) به نقل از منابع داخل عربستان نوشت: اکنون اقداماتی در داخل خاندان حاکم سعودی در جریان است که هدف از آن پذیرش برخی تغییراتی که احتمالا به زودی اعلام خواهد شد.

تکاپوی اعلام پادشاهی محمد بن سلمان

این تغییرات شامل تعیین محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان (معاون دوم رئیس شورای وزیران و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه) به عنوان پادشاه کشور است، درست شبیه روندی که در قطر رخ داد و بر اساس آن حمد امیر این کشور تمیم پسرش را به عنوان امیر جدید تعیین کرد.

سرنوشت نامعلوم محمد بن نایفمرد قدرتمند عربستان

این منابع توضیح دادند که هنوز در مورد سرنوشت محمد بن نایف ولیعهد سعودی و وزیر کشور آن  تصمیم نهایی گرفته نشده است.

این درحالی است که محمد بن نایف مرد قدرتمند خوانده می شود و به دلیل مدیریت پرونده های بزرگ امنیتی و پایان دادن به فهرست تروریسم و افراد تحت تعقیب از مقبولیت بین المللی برخوردار است.

اقدامات جاری در داخل خاندان حاکم سعودی اکنون گام های بزرگی را طی کرده است و در مرحله فراهم کردن فضای مناسب برای اعلام آن قرار دارد به ویژه اینکه اکنون قدرت عملی کشور در اختیار محمد بن سلمان است و اوست که مسائل مهم سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور را اداره می کند و اخیرا نیز از  مدیریت «برنامه تحول ملی» که رسانه های داخلی آن را  «آغاز اقتصادی و توسعه بزرگ» می نامند، خبر داد.

دیدار ملک سلمان با سُدیریها و زمینه چینی برای به قدرت رساندن فرزندش

منابع داخل خاندان حاکم سعودی اعلام کردند که اکنون تلاش می شود خاندان حاکم را برای موضوعی آماده کنند که از حمایت برخی برخوردار بوده و در عین حال با مخالفت شدید برخی دیگر به ویژه 6 تن از امیران بزرگ روبه رو است.

این 6 نفر پیش از این، از بیعت با ملک سلمان و ولیعهد و جانشین ولیعهد خودداری کرده و آن را غیرشرعی دانستند و به گفته امیر «طلال بن عبدالعزیز» یکی از این 6 امیر مخالف، این بیعیت قابل اطاعت نیست.

این منابع به مسائلی اشاره کردند که در راستای شتاب در اعلام تغییرات در هرم خاندان حاکم در جریان است که در صدر آن تحرکات ملک سلمان و دیدار او با سدیری‌ها است، به این معنی که او به همراه پسرش خالد بن سلمان به منزل  برادرش طلال بن عبدالعزیز رفته و با او دیدار کردند و خالد بن طلال و ولید بن طلال از این دو استقبال کردند.

این منابع همچنین  تاکید کردند روشن است که تکاپوهای جاری در راستای بستن پرونده امیر احمد بن عبدالعزیز در جریان است، زیرا شخصیت‌های سرشناس خاندان حاکم او را برای برعهده گرفتن نقشی بزرگ و نجات آینده خاندان حاکم مطرح کردند.

دیدگاه‌ها   

0 #3 محمد 1394-12-17 20:28
با خواندن نظرات برای من همه چیز مشخص شد اون چند تا صفحه ای رو که باز کرده بودم برای خواندن بستم. بهتره اسم سایت رو عوض کنید
نقل قول کردن
+2 #2 افضلي 1394-12-16 20:11
لطفا در صورت صلاحديد اين تحليل را به صورت جداگانه در بخشي از سايت منتشر نماييد.

بسمه تعالي
تحليلي مختصر بر اوضاع منطقه
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و حمايت حافظ اسد رئيس‌جمهور فقيد سوريه از انقلاب ايران و متعاقب آن، همسويي ديپلماسي ايران و سوريه از سالهاي گذشته تاکنون، توجه دشمنان مشترک ايران و سوريه يعني کشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي به اين امر معطوف گشته است. رژيم اشغالگر قدس که پس از پيروزي ايران در جنگ نابرابر با 23 کشور دنيا به سرگردگي صدام حسين، و تشکيل حزب ‌الله لبنان در اثناي جنگ و حمايت ايران و سوريه از آن، و متعاقب آن شکست اسرائيل از حزب‌الله لبنان در سال 2006 ميلادي، احساس ضعف و زبوني مي‌کرد، دکترين تهاجمي خود را به دفاعي تقليل داد تا در فرصتي مناسب حزب‌الله و حماس را که با اسرائيل به صورت مستقيم درگير هستند از نقشه حذف نمايد. حمايت ايران از حزب‌الله و حماس در حالي انجام مي گرفت که سوريه نيز از آنها حمايت کرده و ارسال کمکهاي مالي و تسليحاتي به آنان از طريق خاک سوريه انجام مي‌گرفت امري که در صورت قطع ارتباط حزب‌الله و حماس با ايران، ‌آن‌دو در معرض اضمحلال قرار گرفته و رژيم اسرائيل به اهداف خود مبني بر نابودي آن‌دو گروه دست مي‌يافت.
رژيم‌ اشغالگر قدس که چندين بار به صورت مستقيم، حماس و حزب‌الله را مورد تهاجم گسترده نظامي قرار داده و موفقيتي در اين راه کسب نکرده بود اين بار تصميم گرفته است به صورت غير مستقيم و قطع شريان حياتي آنان يعني سوريه به اين امر اقدام نمايد. رژيم اسرائيل ابتدا با تشکيل گروههاي مسلح ضد سوري به اين امر اقدام کرد ولي همين گروهها پس از آنکه قدرت يافتند به درگيري با همديگر پرداخته و موجبات ناامني سوريه را فراهم آورند و اسرائيل را به فکر چاره‌اي ديگر انداختند.
رژيم اشغالگر قدس در برنامه‌ريزي قبلي خود که سعي داشت توسط گروههاي معارض سوري، بشار اسد را از رياست جمهوري حذف کند بدان دست نيافت، لذا تصميم گرفت از کشورهاي ديگر استفاده کرده و با هزينه‌اي کمتر، نتيجه‌ مطلوب‌تري به دست بياورد. بهترين راهکار، استفاده از دشمنان خوني بشار اسد و تهاجم رعدآساي آنان به کشوري جنگ‌زده با 470 هزار نفر کشته، 2 ميليون مجروح و مردمي خسته از جنگ مي‌باشد. لذا عربستان حامي اصلي گروه تروريستي داعش به عنوان رهبر اين کشورها انتخاب شد و 20 کشور ديگر نيز بدان ملحق گرديد.
رزمايش رعد شمال به ميزباني عربستان و فرماندهي آمريکا در شمال عربستان در اوايل اسفند94 به صورت رسمي آغاز گرديد و قرار است 18 روز ادامه يافته باشد. هدف آنان از اين رزمايش آموزش نيروهاي ائتلاف ضد سوري جهت هماهنگي آنان با يکديگر در جنگ‌هاي شهري و برخورد با مردم غير مسلح و مسائل ديگر مي‌باشد. و اين در حالي است که افشاگر خاندان سعودي معروف به مجتهد، هدف آنان را حمله به سوريه ذکر کرده و گفته است: ورود آنان به سوريه از طريق خاک اردن انجام خواهد گرفت.
به گفته مقامات ارشد سعودي، ائتلاف عربي ضد سوري پس از اتمام رزمايش رعد شمال جهت مقابله با داعش وارد سوريه خواهند شد اما هدف اصلي آنان حذف بشار اسد از رياست جمهوري مي‌باشد ولي با توجه به درگيري عربستان در يمن و اختلافات داخلي بين شاهزاده‌هاي سعودي، آمريکا و اسرائيل را در سپردن فرماندهي به عربستان با ترديد رو به رو کرده است و بر اساس اسناد و شواهد احتمال مي‌رود آمريکا، فرماندهي ائتلاف را به اردن بسپارد. شواهد بر اين امر عبارت است از:
1- عربستان توانايي فرماندهي ضد ائتلاف را ندارد چرا که پس از يک سال جنگ در يمن، شکست سختي از انصارالله ديده است و اختلاف داخلي نيز مزيد بر علت است.
2- ملک عبدالله پادشاه اردن حدود 8 ماه پيش، طي تشريفات رسمي، پرچم سرخ هاشمي‌ را به نظاميان اين کشور تسليم کرد و اين از نظر کارشناسان يعني: «جنگي در آينده رخ خواهد داد». اين پرچم حدود 500 سال پيش به نيروهاي مسلح سپرده شد و جنگي را رهبري کرد.
3- آمريکا به پاشاه اردن وعده کليد داري کعبه را داده است. چرا که قبل از پيروزي سعوديها به ملک حسين، کليدداري کعبه در اختيار خاندان هاشمي بود و هاشمي‌ها کليد داري کعبه را حق مسلم خود مي‌دانند و آمريکا قول داده است به آنها در اين راستا کمک کند.
4- اردن کشوري باثبات در منطقه‌اي بي‌ثبات است و نيروي نظامي بسيار قوي در اختيار دارد علاوه بر آن حدود 200 هزار نفر از مخالفان سوريه در اردن مستقر بوده و از سالها پيش در اين کشور آموزش نظامي مي‌بينند. پس هيچ کشوري براي رهبري ائتلاف ضد بشار اسد کشوري به غير از اردن نمي‌باشد.
ورود ائتلاف ضد سوري براي روسها و ايران غير قابل تحمل خواهد بود اما با توجه به آنکه ايران هميشه به صورت مستقيم با مخالفان درگير نبوده است احتمال مي‌رود از اعزام نيرو به سوريه صرف نظر نمايد. و روسيه نيز فقط از طريق نيروي هوايي به اين امر اقدام خواهد کرد که در مقابل هجمه بي‌سابقه 350 هز ار نفري ائتلاف و متعاقب آن، حمايت غرب و اسرائيل و نيز مردم سوريه بخصوص اهل سنت از آنها، دست ايران و روسها را از پشت بسته و آينده خطرناکي را براي سوريه رقم خواهد زد.
پس از تسلط احتمالي ائتلاف ضد سوري بر سوريه، هدف اصلي غرب و اسرائيل فقط بشار اسد نخواهد بود بلکه هدف اصلي آنان نابودي حماس و حزب‌الله مي‌باشد. کارشناسان بر اين باورند هجمه ائتلاف ضد بشار به سوريه محدود نخواهد شد بلکه لبنان نيز در اولويت برنامه‌‌هاي آنان قرار خواهد گرفت. و گفتني است اگر اسرائيل از حزب‌الله شکست خورده است علت اين است که ارتش اسرائيل ترسوترين ارتش دنيا به شمار مي‌رود و ائتلاف عربي ضد شيعي که سربازان آنها از اعراب هستند و حمايت آمريکا و اسرائيل را به دنبال دارند با نيروي زميني اسرائيل قابل مقايسه نيست. پس اگر آنها در سوريه پيروز شوند احتمال دارد در لبنان نيز پيروز گردند. اما هدف بعدي آنان عراق است که در اين صورت، احتمال دارد ايران به صورت مستقيم به درگيري نظامي با اعراب وارد جنگ خواهد شد. با چينش صغري و کبري در کنار هم اين نتيجه به دست مي آيد:
اولا اينکه دشمنان بشار اسد معتقدند بشار بايد برود و بر اين امر مصمم هستند اما به دست چه کسي؟
گروههاي کوچک نتوانستند کاري از پيش ببرند پس دولتها بايد وارد عمل شوند.
غرب و اسرائيل نمي خواهند خودشان وارد شوند.
جهت اين کار ائتلافي لازم است که انجام گرفته است.
فرماندهي فيزيکي اين ائتلاف بايد به دست کشوري با انسجام و قدرت نظامي سپرده شود که سه کشور در اولويت هستند:
فرماندهي ائتلاف را نمي‌توانند به ترکيه بسپارند چون علاوه بر مشکلات داخلي ترکيه، عرب از ترک جماعت تبعيت نمي‌کند پس ترکيه منتفي است.
عربستان هم شرايط فرماندهي ائتلاف را ندارد چون اختلاف شديد شاهزاده ها و جنگ با يمن و باز شدن دو جبهه مانع از فرماندهي عربستان خواهد بود.
پس از حذف عربستان و ترکيه، اردن تنها گزينه براي فرماندهي جنگ است. زيرا علاوه بر برتريهايي که در بالا گفته شد ملک عبدالله هم نيروي نظامي پر قدرتي دارد هم گروههاي مخالف سوريه از وي حرف شنوي دارند و هم تنها تصميم گيرنده در سطح کلان کشوري خود وي مي باشد. بنا بر اين علل و علل ديگر که گفته نشد در آينده نزديک رهبري ائتلاف به ملک عبدالله اردن سپرده خواهد شد.
محقق و نويسنده تاريخ معاصر ايران: اسلام افضلي
نقل قول کردن
+11 #1 یه بنده خدا 1394-10-11 15:18
عزیزان چرا انقدر به هم توهین میکنید مخصوصا این سایت جای این حرفا نیست این سایت برای شناخت بهتر امام عصر ساخته شده لطفا اینجا توهین نکنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار


کلیه حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به گروه فرهنگی مبشران ظهور می باشد