رایحه ظهور

Switch to desktop عضویت Login

امام خامنه ای: اگر همه عاشورایی باشیم، زمینه ظهور ولی مطلق حق فراهم خواهد شد/ نگاهی به ویژگیهای عاشورائیان

آن زمان که خورشید در غروب غمبار عاشورا در میان ناله و شیون های خاندان رسالت به تدریج محو می شد شاید هیچ کس نمی توانست تصور کند که عاشورا تا ابد تار و پود نسل آدم را خواهد گرفت و نور آن حماسه عظیم زمینه ساز قیام بزرگ آخرین منجی بشر را فراهم آورد تا دقیقا در عاشورایی دیگر ، بساط ظلم و کفر برای همیشه از صحنه گیتی برچیده شود ، و عجیب نیست که یاران قیام موعود باید عاشورایی باشند ... و آیا این شور عاشورایی که در خلق عالم است بشارت بخش نزدیک بودن عاشورای موعود نیست؟

» ابتدای نظرات (981)
 

این الطالب بدم المقتول بکربلا

در زمان غربت امام زمان عليه‌السلام كساني كه در صدد ياري حضرتش هستند، بايد اين عمل مقدس را سرلوحه‌ي برنامه‌ي خويش قرار دهند و بدانند كه اصحاب امام حسين عليه‌السلام، ولي‌نعمت خويش را با گرانمايه‌ترين سرمايه‌ي خود يعني «جان» ياري كردند، و در زمره‌ي سادات شهدا قرار گرفتند.

مؤمنان در زمان غيبت امام عصر عليه‌السلام بايد از خدا بخواهند تا معرفتي به آن‌ها عطا فرمايد كه بفهمند اگر چه در زمان سيدالشهداء عليه‌السلام نبوده‌اند ولي مي‌توانند از طريق ياري ايشان عملاً به اين توفيق  دست يابند.

پس بايد از اصحاب سيدالشهداء عليه‌السلام درس معرفت و محبت و اخلاص و فداكردن همه‌چيز در راه ياري امام زمان عليه‌السلام آموخت. چه بهتر كه بعضي از احوال و اوصاف ايشان را از تاريخ بياموزيم ، از سویی دیگر ولی امر مسلمین(مدظله) عاشورایی بودن را زمینه ساز ظهور می داند و نیل به این امر مقدس را لازمه تحقق آن امر مبارک ذکر می فرماید ، پس بجاست تا بصورت مختصر و گذرا هم که شده نگاهی داشته باشیم به ویژگیها و خصوصیات یاران عاشورایی خون خدا که البته این ویژگیها را می توان در یاران امام عصر(عج) در هنگام ظهور نیز مشاهده کرد:

 

1- خداجويى‏
«خداجويى و معنويت‏گرايى» يكى از ويژگى‏هاى مشترك ياران امام حسين - عليه‏السلام - و امام زمان - عليه‏السلام - است. از والاترين و زلال‏ترين حالات جان آدمى، عشق به كمال مطلق و معبود حقيقى است كه پيشوايان الهى آن را در بالاترين درجه ‏اش داشته‏ اند. صاحبان چنين عشق‏هايى براى خود تعينى نمی ‏بينند و پيوسته در انتظار لحظه رهايى از قفس تن و زندان خاك و پيوستن به پروردگار هستند؛ آنان جز رضايت خدا و تسليم در برابر خواست او چيزى نمی جويند و چيزى نمی ‏خواهند.
سراسر عاشورا و صحنه‏ هاى كربلا را شعار «رِضى اللَّهِ رِضانا اهلَ‏ البيتِ» فرا گرفته بود و امام و ياران او از همه چيز بريده و به حق پيوسته بودند. امام حسين - عليه‏السلام - در هنگام خروج از مدينه، با خواندن خطبه‏ اى انگيزه هر گونه قدرت‏طلبى و دنياخواهى را از سوى خويش رد كرد و بارها از تسليم شدن در برابر قضاى الهى سخن گفت: «پروردگارا، من راضى به رضاى تو و تسليم امر تو هستم! در مقابل قضاى تو صبر خواهم نمود! اى خدايى كه جز تو معبودى نيست! اى پناه بی پناهان!».
خدا محورى نه تنها در گفتار و رفتار امام متبلور بود، بلكه ياران و اهل بيت او نيز معنويت‏ گراترين انسان‏ها بودند، حضرت زينب - عليهاالسلام - پس از حضور در كنار جسد قطعه قطعه سيدالشهدا عرضه داشت:
«اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ»
خدايا، اين قربانى را از ما بپذير!
هم‏چنين حضرت در هنگام گفتگو با ابن زياد فرمود: «ما رأيتُ إلاَّ جَميلاً».در زيارت‏نامه حضرت «هانى» می خوانيم: اى كسى كه جان خويش را در راه رضاى خدا فدا كردى «بَذَلَت نَفسَكَ فى ذاتِ اللَّهِ و مَرضاتِهِ».
خدا محورى و معنويت ياران امام، در شب عاشورا جلوه خاصى به خود گرفت. به طورى كه صداى عبادت و نيايش و نماز شب آنان در خيمه‏ ها پيچيده بود. به گفته مورخان «لَهُم دَوىٌّ كَدَوىِّ النَّحلِ و هُم ما بَينَ راكعٍ و ساجدٍ و قارئٍ للقرآنِ».(7)
خداجويى و توحيد، سرلوحه عقايد و خصال ياران حضرت مهدى - عليه‏السلام - نيز هست. آنان خدا را به شايستگى شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ايزدى است. همه چيز را با جلوه او ديده و جز ياد او، سخن ديگران در نظرشان بى لطف و جاذبه است. غيب را چنان شهود ديده و از صفاى روحانى عالم معنا نوش كرده‏اند. ايمان خالصانه‏ اى در سينه دارند كه شك و ترديد با آن بيگانه است. شوق ديدار محبوب، دل‏هاشان را به وجد آورده و در اشتياق وصل او، شب و روز نمی ‏شناسند.
امام صادق - عليه‏السلام - درباره ياران مهدى - عليه‏السلام - فرمود:
مردانى كه گويا دل‏هايشان نور باران است. از ناخشنودى پروردگارشان هراس دارند. براى شهادت دعا می ‏كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند.
على - عليه‏السلام - ياران مهدى را گنج‏هايى كه آكنده از معرفت خدايی اند، می ‏داند.
ياران مهدى مردان عبادت و نيايش، شيران روز و نيايشگران شب هستند. روح بندگى و راز و نياز با جانشان درهم آميخته، همواره خود را در محضر خدا می بينند و لحظه‏اى از ياد خدا غفلت نمی ‏ورزند، به قول فضيل بن يسار:
مردانى كه سبك خوابند و در نماز، بسان زنبور عسل زمزمه می ‏كنند.

 

 

 

2- معرفت

آن چه باعث شد ،ياران اباعبدالله عليه‌السلام اين‌گونه جاودانه ،بر صحفه‌ي تاريخ نگاشته شوند، معرفتي بودكه نسبت به امام زمانِ خود داشتند معرفتي‌كه نه از سر هوا و هوس و نه كور‌كورانه و از سر جهالت بود، بلكه معرفتي‌ ‌كه از سويداي دلشان برخاسته بود. شناختي عميق همراه با  اسباب و لوازم آن كه اطاعت و تسليم محض بود.

در واقع معرفتي كه مورد تأكيد ائمه عليهم‌‌السّلام واقع شده، معرفتي سطحي نيست كه عامه‌ي مردم به آن آشنا هستند و تنها به نام و نسب امام ختم مي‌شود. بلكه مقصود معرفتي است خاص كه از لوازم ايمان است. امام باقر عليه‌السّلام در اين مورد فرموده‌اند:" لا يكون العبد مؤمناً حتي يعرف الله و رسوله و الائمة كلهم و امام زمانه و يرد اليه و يسلّم له" بنده ايمان نخواهد آورد مگر آن‌كه معرفت خدا و رسول او و همه امامان و معرفت امام زمان خود را داشته باشد و به آن حضرت رجوع كند و تسليم ايشان باشد.

مشكل امت اسلام پس از پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم عدم معرفت به حجت زمان خود بود، كه مخالفت با امام را در پي داشت كوفيان نيز امام حسين عليه‌السّلام ‌را ظاهراً مي‌شناختند، اما شناخت آنان محدود به اسم و نسب بود، يا ‌برخي همراه با دنيا زدگي.پس از شهادت مسلم، امام از چند تن از اهالي كوفه كه به ايشان پيوسته بودند، در مورد رأي و نظر مرد كوفه پرسيدند. آن چند نفر در پاسخ گفتند: در بين اشراف، رشوه‌هاي بزرگ رد و بدل مي‌شود و دل‌هاي ساير مردم با شماست، اما شمشيرهايشان عليه شما.

ياران سيد الشهداء عليه‌السّلام از چنان معرفتي به امام زمان خويش برخوردار بودند كه شهادت در راه امام را بر زندگي جاودانه در دنيا برگزيدند: "الحمدلله الذي شرفنا بالقتل معك و لو كانت الدنيا باقية و كنا فيها مخلدين لاثرنا المحفوظ معك علي الاقامة فيها "

خدا را سپاس كه اين شرافت را نصيب ما كرد تا در كنار شما به شهادت برسيم و اگر دنيا باقي باشد و ما در آن جاودان بمانيم، قيام با شما را بر ماندن در اين دنيا ترجيح مي‌دهيم.

معرفت ايشان چنان عالي بود كه وجود اما را نعمتي بس بزرگ از جانب خدا دانسته؛ (اشاره به آيه« ‌و لقد من الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً ... ») و سفارش رسول صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم را جامه‌ي عمل پوشاندند.

برير ـ از اصحاب امام حسين عليه‌السّلام ـ با وصفي پرشور مولاي خويش را اين‌گونه خطاب كرد:

يابن رسول الله! لقد من الله بك علينا أن نقاتل بين يديك نقطع فيك اعضائنا ثم يكون جدك شفيعاً يوم القيامة اي پسر رسول خدا! خداي تعالي وجود مباركت را بر ما منت نهاده، در ركاب شما نبرد مي‌كنيم و در راه شما اعضاي بدنمان تكه تكه مي‌شود، سپس در قيامت جد شما شفيع ما مي‌شود. (پيامبر در حديث ثقلين از امام به عنوان يكي از امانات خويش نام مي‌برد و هر كس را كه به اين امانت چنگ زند، در قيامت شفيع خواهند بود.)

حجاج بن مسروق جعفي نيز از ياران اباعبدالله عليه‌السّلام مي‌باشد كه تعبيري ژرف و زيبا از امامت دارد. او در يكي از رجزهايش در بحبوحه‌ي جنگ اين‌گونه سرور خود را مورد خطاب قرار مي‌دهد:

أقدم حسيناً هادياً مهدياً              اليوم تلقا جدّك نبيا

ثمّ أباك ذالنّدا علياً                  ذاك الذي تعرفه وصياً

اي حسين! اي امامي كه هم هدايت يافته‌اي و هم ديگران را هدايت مي‌كني. و امروز جدت پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم را ملاقات خواهي كرد. سپس پدرت علي را كه صاحب فضل و جود و احسان است، آن عزيزي كه ما او را وصي مي‌شناسيم.

انتظار ظهور فرزند حضرت حسين عليه‌السّلام نيز، در گرو معرفت ايشان است. معرفتي كه برترين عبادت است و منتظران واقعي را آماده‌ي ظهور مي‌سازد. امام كاظم عليه‌السّلام فرمودند: أفضل العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج. اگر معرفت ما منتظران نيز سطحعليه‌السّلام ي و محدود به دانشي بي‌نتيجه باشد، ما نيز در هنگامه‌ي ظهور همچون كوفيان خواهيم بود، امام صادق مي‌فرمايند: اذا خرج القائم، خرج من هذا الامر من كان يري من اهله ...هنگامي كه قائم عليه‌السّلام قيام كند از امر ـ ولايت ـ او كساني خارج مي‌شوند كه همواره چنين به نظر مي‌رسيد كه از ياران او باشند.

به توصيه امام صادق عليه‌السّلام نيز وظيفه منتظران در عصر غيبت، كسب معرفت است. معرفتي كه بايد از خدا درخواست شود،و اگر اين شناخت حاصل نشود از دين بيرون رفته، گمراه مي‌شويم و راه را بر حسين و حسينيان مي‌بنديم.

"اللّهمَّ عرِّفني نفسك فإنّك إن لم تعرفني نفسك لم أعرف رسولك، اللّهمَّ عرِّفني رسولك فإنّك إن لم تعرفني رسولك لم أعرف حجتك، اللّهمَّ عرِّفني حجّتك فإنّك إن لم تعرفني حجتك ضللتُ عن ديني، اللّهمَّ لا تُمتني ميتةً جاهليةً ..."

و به فرموده پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم: خوشا به حال ثابت قدمان در امر امامت ايشان، هم ايشان كه در زمان ظهور به سوي مولاي خويش مي‌شتابند و حسيني‌وار گرداگرد شمع وجودش مي‌چرخند.

امام صادق عليه‌السّلام در وصفشان می فرمايد:" يحفون به و يقونه بأنفسهم في الحرب و يكفونه ما يريد..." ياران مهدي عليه‌السّلام در ميدان رزم او را در بر مي‌گيرند و در جنگ‌ها با جان خود، از ايشان محافظت مي‌كنند.

 

3- شجاعت‏
«شجاعت» ديگر ويژگى مشترك ياران امام حسين - عليه‏السلام - و امام زمان - عليه‏السلام - است. شجاعت عاشوراييان ريشه در اعتقاد و باورهاى آنان داشت. آنان به عشق شهادت می ‏جنگيدند، از مرگ هراسى نداشتند و در برابر دشمن سست نمی ‏شدند. رشادتى كه حضرت مسلم بن عقيل در كوفه از خود نشان داد يا شجاعت و شهامتى كه ابوالفضل‏ العباس - عليه‏السلام - و حضرت قاسم و ديگران از خود به نمايش گذاشت، بيانگر آن است كه آنان از شجاع‏ترين انسان‏ها بودند.
شجاعت آنان به گونه‏اى بود كه حتى يكى از سران سپاه دشمن بر سربازان خود فرياد زد:
اى بی‏خردان، می دانيد با چه كسانى می‏جنگيد؟ با شيران شرزه؛ با گروهى كه مرگ آفرين‏ اند! هيچ كدامتان به ميدان آنان نرويد كه كشته می‏شويد.
يكى ديگر از دشمنان، شجاعت ياران امام را اين‏گونه توصيف مى‏كند:
كسانى بر ما تاختند كه پنجه‏ هاشان بر قبضه شمشيرها بود، آنان هم‏چون شيران خشمگين بر سواران ما تاختند و آنان را در چپ و راست تار و مار كردند و خود را در كام مرگ افكندند.
ياران امام حسين - عليه‏السلام - بعد از شهادت او نيز جلوه ‏هايى از شجاعت را به نمايش گذاشتند. اهل بيت امام به رغم آن‏كه اسير بودند، ولى زانوى غم در بغل نگرفته و در برابر دشمن تسليم نشدند. آنان به گونه ‏اى رفتار كردند كه دشمنان را خشمگين نمودند. در هنگام گفتگوى حضرت زينب - عليهاالسلام - با ابن زياد، ابن زياد از او با عنوان «زن متكبر» ياد كرد. رفتار اهل بيت امام حسين - عليه‏السلام - ريشه در شجاعت امامشان داشت؛ زيرا آنان ياران امامى بودند كه مرگ در راه خدا را عزت می ‏دانست و شعار «أبِالَموتِ تُخَوِّفُنى» سر می ‏داد. يكى از راويان واقعه كربلا می ‏گويد:
به خدا قسم، هيچ كس را نديدم كه فرزندان و خاندان و يارانش كشته شده و در انبوه مردم محاصره شده باشد و مانند حسين بن على هم چنان قويدل و استوار و شجاع باشد. دشمنان او را محاصره كرده بودند، ولى او با شمشير به آنان حمله می ‏كرد و همه از چپ و راست فرار می‏كردند. شمر چون چنين ديد، به سواره‏ هاى خود فرمان داد به پشتيبانى نيروهاى پياده بشتابند و امام را از هر طرف تيرباران كنند.
ياران مهدى - عليه‏السلام - نيز مردمانى دلير و جنگاورند؛ دل‏هايى چون پولاد دارند، از انبوه دشمن هراسى به دل راه نمی ‏دهند و عشق به خدا و امامشان به آنان قوت بخشيده است. اراده جنگيدن، با شجاعتى بی ‏مانند آنان را به رزمگاه می كشاند. عزت نفس و بلندى همت، آنان را از كوه بلندپايه‏تر كرده و هيبتشان را در سينه ستمكاران دو چندان نموده است. قوت چهل مرد دارند؛ شيران ميدان رزمند و جان‏هايشان از خارا سنگ محكم‏تر است.امام باقر - عليه‏السلام - در خصوص شجاعت ياران مهدى - عليه‏السلام - فرمود:
«لَكَأنّى اَنظُرُ إلَيهِم مُصعِدينَ مِن نَجَفِ الكوفَة ثَلاث مائِة و بِضعَة عَشرَ رِجلاً كأنَّ قُلُوبُهم زُبُرَ الحَديدِ... يَسير الرُّعبُ أمامَهُ شَهراً وَ خَلفَه شَهراً»
گويا آنان را مى‏نگرم: سيصد و اندى مرد كه بر بلنداى نجف كوفه ايستاده ‏اند و دل‏هايى چون پولاد دارند. از هر سو تا مسافت يك ماه راه، ترس بر دل‏هاى دشمنان‏شان سايه افكنده است. در سواركارى و تيراندازى بی ‏نظيرند. در رزمگاه نشان شجاعت بر تن داشته و چون ياران پيامبر - صلى اللَّه عليه و آله و سلم - در نبرد بدر، نشان ويژه بر سر نهاده ‏اند.

 

4- محبت

محبت حالتي است ميان محب و محبوب كه سرچشمه‌ي آن قلب و درون است، در ظاهر و افعال و اعمال محب به روشني پيداست و محبتي حقيقي و پايدار است كه از پي معرفت باشد. امام صادق عليه‌السّلام :" الحبّ فرع المعرفة"محبت فرع شناخت و ادراك است.

امام حسين عليه‌السّلام محبوب همه‌ي دل‌ها بودند؛ اما بيش از همه ياران خود حضرت، به او علاقه داشتند و در مقابل عشق حسين عليه‌السّلام بود كه آتش عشق به فرزند نيز در كربلا خاموش ماند و جاي خود را به عشق حقيقي داد: در كربلا به بِشر (بشير) بن عمرو حضرمي گفتند كه پسرت را در سرحدّات مملكت ري به اسارت گرفته‌اند و او گفت: عوض جان او، و جان خويش از خالق، جان‌ها خواهم گرفت. دوست نمي‌داشتم او را اسير كنند و من بمانم، امام عليه‌السّلام بيعت را از او برداشت و فرمود: خدا رحمت كند تو را، من بيعت خويش را از تو برداشتم، برو و فرزندت را از اسارت برهان. او جواب داد: درندگان بيابان مرا زنده بدرند اگر از تو جدا شوم و تو را در غربت بگذارم و بگذرم. آن‌گاه خبرت را از شترسواران رهگذر بازپرسم؟ نه هرگز چنين نخواهم كرد.

حضرت ابالفضل عليه‌السّلام كه معرفتي ديرينه و پيوندي عميق از مولاي خويش داشت، اين گونه خطاب به معشوق و محبوبش ـ حسين عليه‌السّلام ـ عرض مي‌كند:" يا اباعبدالله ! أما و الله! ما أمسي علي وجه الارض قريبٌ و لا بعيدٌ أعزٌّ علي و لا أحبّ إلي منك ..." اي حسين! به خدا سوگند هيچ كس بر روي زمين نزد من عزيزتر و محبوب‌تر از تو نيست.

چنين عشقي است كه منتظران ظهور حضرت ولي عصر عليه‌السلام را به ندبه‌سرايي وامي‌دارد كه از فراق معشوق خويش اين‌گونه ناله سر مي‌دهند:أين الحسن و أين الحسين! أين أبناء الحسين! و دنيا و هر چه در آن است براي ديدار روي دوست حاضرند بدهند: "عزيزٌ علي أن أري الخلق و لا تري و لا أسمع لك حسيساً و لا نجوي"، و سخت است بر عاشقان حضرتش كه ايشان را در بلا ببينند و ناله و شكايتي سر ندهند: "عزيزٌ علي أن تحيط بك دوني البلوي و لا ينالك مِنّي ضجيج و لا شكوي ..." و به دنبال راهي هستند تا به فرزند پيامبر برسند. "هل اليك يابن أحمد سبيل فتُلقي هل يتّصل يومُنا مِنك بعدةٍ فَنَخظي"

امام كاظم عليه‌السّلام نيز كساني كه در دوستي با امام زمان عليه‌السلام ثابت قدم باشند بشارت دادند كه هم‌درجه‌ي ائمه عليهم‌السّلام در بهشت هستند:"طوبي لشيعتنا المتمسكين بحبلنا في غيبة قائمنا الثابتين علي موالاتنا و البرائة من اعدائنا اولئك منّا و نحن منهم ... هم والله معنا في درجاتنا يوم القيامة" خوشا به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به ريسمان ما تمسك نموده، بر دوستي به امام و بيزاري از دشمنان ما ثابت‌قدم باشند، آن‌ها از ما و ما از آن‌هاييم ... به خدا سوگند، آن‌ها در روز قيامت با ما و در درجات ما خواهند بود.

 

5- بصيرت

از ويژگي‌هاي فكري و عملي ياران سيد الشهداء عليه‌السلام، بصيرت و بينش بود. در فرهنگ ديني و متون معارف، از كساني با عنوان «اهل البصائر» ياد مي‌شود كه صاحبان روشن‌بيني و بيدار دلي و شناخت عميق نسبت به حق و باطل، امام و حجت الهي، راه و برنامه، دوست و دشمن، مؤمن و منافق باشند. صاحبان بصيرت چشم درونشان بيناست. با آگاهي و هوشياري و انتخاب گام برمي‌دارند.

ياران و اصحابي كه همراه امام حسين عليه‌السّلام ماندند و تا آخرين لحظه از حق دفاع كردند، همگي آزادانه قدم در اين راه گذاشته بودند و مي‌دانستند پايان اين جنگ چيزي جز كشته شدن نيست. حضرت اباعبدالله عليه‌السّلام بارها با ايشان در قالب سخنراني و خطابه‌ها از مدينه تا كربلا صحبت كرده و از سرنوشتشان آگاهي داده بودند و در شب و صبح عاشورا بيعت را، از ايشان برمي‌دارند، تا با بصيرت و شناخت راهشان را انتخاب كنند.

همچنين صاحبان بصيرت عملكرد و موضع‌گيريشان رشد اعتقادي و مباني مكتبي و ديني دارد ياران اباعبدالله عليه‌السّلام جهادشان مكتبي و مبارزاتشان مرامي بود، نه سودجويانه و دنيا پرستانه يا نشأت گرفته از تعصبات قومي و جاهلي، يا تحريك شده‌ي تبليغات فريبكارانه‌ي جناح باطل و سلطه‌ي زور. ايشان، راه خود را روشن و بي ابهام و به حق ديدند و باطل بودن دشمن را يقين دانسته و با تطميع و تهديد و حتي امان‌نامه، نه خود را فروختند و نه دست از عقيده و جهاد برداشتند.اين بينش و بصيرت را از سخنراني‌ها، رجزها و عكس‌العمل‌هايشان مي‌توان شناخت.

امام صادق عليه‌السّلام درباره‌ي حضرت عباس عليه‌السّلام تعبير «نافذ البصيرة» دارد كه گوياي عمق بينش و استواري ايمان او در حمايت از سيدالشهداء است: "كان عمُّنا العباس بن علي نافذ البصيرة صلب الايمان ..." در زيارتنا‌مه‌ي حضرت عباس عليه‌السّلام است:" و أنّك مَضيتَ علي بصيرةٍ مِن امرك مقتدياً بالصّالحين ..."

مدافعان بيداردل و پيروان دل‌آگاه، كساني هستند كه در مقابل جبهه‌ي كوردلان دنيا طلب و فريب خوردگان بي‌انگيزه، با صلابت مي‌ايستند. ياران منتظر و ياوران آگاه دل حضرت بقية الله عليه‌السّلام نيز كساني هستند كه با اعتقادي راسخ به ياري حضرت مي‌شتابند و غيبت براي آنان به منزله‌ي ظهور مي‌باشد، چرا كه با چشم دل حضرت را نظاره مي‌كنند.

امام سجاد عليه‌السلام در وصف ياران امام مهدي عليه‌السلام مي‌فرمايند:" إن الله تبارك و تعالي أعطاهم من العقول و الافهام و المعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة" خداوند تبارك و تعالي آن‌‌ها را چنان از عقل و فهم و شناخت برخوردار كرده است كه غيبت براي آنان به منزله‌ي مشاهده و حضور در آمده است.

آري! اينان به چنان بينشي در اين راه رسيده‌اند كه در راه دفاع از حق هم‌چون ياران اباعبدالله عليه‌السلام با سرزنش سرزنش‌كننده‌اي و نصيحتِ نصيحت كننده‌اي خاموش دل، از عقيده‌ي خويش برنمي‌تابند.

 

6- ايثار
يكى از بارزترين ويژگى‏هاى ياران امام حسين - عليه‏السلام - ايثار است. ايثار، به معناى فداكارى، ديگران را بر خود مقدم داشتن و جان و مال خود را فداى چيزى برتر از خويش كردن است. در كربلا ايثار و فداكارى به اوج خود می‏رسد: امام جان خويش را فداى دين می ‏كند؛ اصحاب امام تا زنده هستند، به احترام خاندان نبوت نمی گذارند كسى از بنی هاشم به ميدان برود، شب عاشورا پس از آن كه امام بيعت را از آنان بر می ‏دارد و آزادشان می ‏گذارد تا جان خويش را نجات دهند، يكايك برخاسته اعلام فداكارى می ‏كنند و می ‏گويند:
زندگى پس از تو را نمی ‏خواهيم و خود را فداى تو می ‏كنيم.
هنگام نماز ظهر، برخى از اصحاب خويش را سپر تيرهاى دشمن مى‏كنند تا امام نماز بخواند؛ عباس - عليه‏السلام - با لب تشنه وارد فرات می ‏شود و به ياد لب‏هاى تشنه حسين - عليه‏السلام - و اطفال مانده در خيام، آب نمی ‏نوشد.
زينب - عليهاالسلام - براى نجات جان امام سجاد - عليه‏السلام - خويش را به خيمه آتش گرفته می ‏زند؛ در مجلس يزيد نيز وقتى فرمان می ‏دهند كه امام سجاد - عليه‏السلام - را بكشند، زينب - عليهاالسلام - جان خويش را سپر بلا قرار می ‏دهد و... . اين صحنه‏ ها و ده‏ها صحنه ديگر كه يكى از ديگرى زيباتر است، الفباى ايثار را به آزادگان می ‏آموزد. به واسطه همين فرهنگ ايثار است كه نوجوانى چون حضرت قاسم، خطاب به امام خود می ‏گويد:
«روحى لِروُحِكَ الفِداء و نَفسى لِنَفسِكَ الوِقا»
جانم فداى جانت!
در زيارت عاشورا نيز به صفت فداكارى ياران امام اشاره شده است، آن جا كه می خوانيم:
«اَلَّذينَ بَذَلوا مُهَجَهُم دوُنَ الحُسَينِ - عليه‏السلام - »
آنان كه از جان و خون خويش در راه حسين - عليه‏السلام - گذشتند.
از ويژگی هاى بارز ياران و همراهان مهدى - عليه‏السلام - نيز ايثار است. وحدتِ مقصد و خلوص نيّت، دل‏هاى ايشان را به هم پيوند داده و يار و غمخوار يكديگر ساخته است. آنان براى يكديگر خود را به رنج می ‏افكنند و در بهره‏ گيرى از زيبايی ‏هاى زندگى، ديگران را بر خود پيش می ‏دارند. البته آنان بايد چنين باشند، زيرا آن كس كه خود ساخته نيست، نمی ‏تواند سازندگى كند.
امام باقر - عليه‏السلام - فرموده‏ اند:
در زمان قيام قائم، دوران رفاقت فرا می ‏رسد. مردم به سراغ مال برادران خود رفته حاجت خويش برمی ‏گيرند و هيچ كس آنان را منع نمی كند.
در روايات، از ياران امام زمان - عليه‏السلام - علاوه بر تعبير «مزامله»، به «رفقا»، نيز تعبير شده است؛به معناى دوستان همدل و همراز، با لطف و صفا، دوستان بزم و رزم و... . دوستى آنان چنان محكم است كه گويا برادران واقعی ‏اند و همه از يك پدر و مادرند:
«كَأنّما رَبّاهُم اَبٌ واحِدٌ و اُمٌّ واحِدَةٌ قُلوبُهُم مُجتَمِعَةٌ بِالمَحَبَّةِ و النَّصيحَةِ»
گويا يك پدر و مادر آنان را پرورانده‏ اند، زيرا دل‏هاى آنان از محبت و خيرخواهى به يكديگر آكنده است.



7- شهادت طلبى‏
در شرايطى كه انسان‏ها اغلب براى زنده ماندن بيشتر تلاش می كنند، كسانى هم هستند كه براى رسيدن به درك متعالی ‏ترى از فلسفه حيات، حاضرند جان خود را فدا كنند. از اين‏رو، از شهادت در راه مكتب و دين خود استقبال می نمايند. به اين روحيه كه همراه با رهايى از تعلقات دنيوى است، «شهادت‏ طلبى» گفته می ‏شود.
عاشورا، جلوه شهادت‏ طلبى ياران امام حسين - عليه‏السلام - بود. خود آن حضرت نيز پيشتاز و الگوى اين ميدان بود. امام به هنگام خروج از مكه با خواندن خطبه‏ اى از زيبايى مرگ در راه خدا سخن گفت و از آرزومندان شهادت خواست كه با او همراه شوند:
«مَن كانَ فينا باذِلاً مُهجَتَهُ مُوَّطِناً عَلى لقاءِ اللَّهِ نَفسَهُ فَليَرحَل مَعَنا».
اگر در كلمات ياران امام حسين - عليه‏السلام - در شب عاشورا و در مسير كربلا دقت شود، روحيه شهادت‏ طلبى در گفتار و رفتار آنان به وضوح ديده می شود. در شب عاشورا، آنان عشق خود را به كشته شدن در راه خدا و حمايت از فرزند پيامبر و مبارزه با ظالمان ابراز كردند:
سپاس خداى را كه با يارى كردن تو ما را گرامى داشت و با كشته شدن همراه تو ما را شرافت بخشيد.
حتى نوجوانى چون قاسم، مرگ در راه خدا را شيرين‏تر از عسل دانست. در همان شب، حضرت عباس - عليه‏السلام - در جمع بنی ‏هاشم سخن گفت و به آنان فرمود:
ياران امام، غريبه‏ اند. و بار سنگين بر دوش ماست. ما بايد نخستين پيشتازان شهادت باشيم تا مردم نگويند بنی ‏هاشم اصحاب را جلو انداختند و خودشان پس از كشته شدن اصحاب به ميدان رفتند!
بنی ‏هاشم همه تيغ از نيام كشيدند و به عباس بن على - عليه‏السلام - گفتند:
ما بر همان تصميم و آهنگى هستيم كه تو هستى.
امام نيز ياران خويش را همين‏گونه می شناخت، لذا وقتى احساس كرد خواهرش زينب - عليهاالسلام - اندكى نا آرام است و در پايدارى ياران ترديد دارد، فرمود:
به خدا قسم، آنان را آزموده و امتحان كرده‏ ام! اينان شهادت طلبانى هستند كه به مرگ انس گرفته‏ اند، همان‏گونه كه كودك به پستان مادر مأنوس است.
اين فرهنگ امام و ياران اوست. در يكى از نيايش‏هاى امام در روز عاشورا می ‏خوانيم:
خدايا، دوست دارم هفتاد هزار بار در راه اطاعت و محبت تو كشته شوم و دوباره زنده گردم؛ به خصوص اگر در كشته شدن من نصرت دين، زنده شدن فرمان تو و حفظ ناموس شريعت تو نهفته باشد.
يكى از ويژگی‏هاى ياران امام زمان - عليه‏السلام - نيز شهادت‏ طلبى است. امام صادق - عليه‏السلام - فرمود:
آنان از ترس خدا، بيمناكند و آرزوى شهادت دارند. خواسته ‏شان كشته شدن در راه خدا است و شعارشان، «يا لثارات الحسين» اى خونخواهان حسين - عليه‏السلام - ...!

 

8- پارسايي

زهد و پارسايي از ديگر ويژگي‌هاي برجسته‌ي ياران ائمه عليهم‌السلام مي‌باشد.اصحاب، ياران و منتظران حقيقي كساني هستند كه دل از حب دنيا خالي كرده باشند و در سايه‌ي كسب معرفت دنيا زدگي را از نفس خويشتن بزدايند.

در واقعه‌ي عاشورا كساني را مي‌بينيم كه در اثر غفلت از نفس خويش با وجود اين كه راه هدايت را مي‌شناختند، اما حاضر به تحمل شدايد و ياري امام نشدند. امام حسين عليه‌السلام در ميانه‌ي راه، در منزلگاهِ قصرِ مقاتل خيمه‌اي برافراشته را ديدند كه مربوط به شخصي به نام عبيدالله بن حر جُعفي مي‌شد. امام حجاج بن مسروق را فرستاد كه او را دعوت كند تا به امام بپيوندد، اما بهانه آورد. امام خود نزد او رفتند اما عبيدالله اين بار نيز بهانه آورد كه: به خدا سوگند مي‌دانم هر كه شما را دنبال كند در آخرت سعيد و خوشبخت خواهد شد ... لكن اين طرح و نقشه را بر من تحميل مكن، چرا كه نفس من بر مرگ، آمادگي ندارد. در تاريخ آمده او مردي مرتد بود كه اموال اين و آن را غارت مي‌كرد و به راهزني مي‌پرداخت.

به راستي چه زيبا امام حسين عليه‌السلام زمانه‌ي خويش را توصيف كردند: "... إن الناس عبيد الدنيا و الدين لعق علي السنتهم يحوطونه مادرّت معائشهم فإذا محسوا بالبلاء قل الدّيانون..." به راستي مردم همه دنيا پرستند و دين بر سر زبان آن‌هاست و تا براي آنان وسيله‌ي زندگي است مي‌چرخانندش و وقتي به بلا آزموده شدند، دين‌دار كم است.

نصرت خواهي امام تكليف مي‌آورد و هر كه نداي «هل من ناصر» امام را بشنود و پاسخ ندهد، جهنمي است. اين نداي استنصار، همواره درگوش تاريخ شنيده ميشود. همه جا كربلا و همه روز عاشوراست و غيبت نيز صحنه‌اي عظيم از اين كربلاست. سعادت در فدا كردن هستي و مال و جان، در راه دين و گوش به فرمان بودن رهبر الهي است.

ياران امام حسين عليه‌السلام نمونه‌اي تام از اين زهد بودند كه سرمشقي نيكو براي منتظران خواهند بود در اين بخش به گوشه‌اي از جلوه‌هاي اين پارسايي اشاره مي‌شود:

بي‌توجهي به دنيا (مفهوم زندگي از نگاه زاهدان كربلا)

از ديگر جلوه‌هاي زهد در ياران امام حسين عليه‌السلام، ديدگاه آنان نسبت به زندگي مي‌باشد. مفهوم زندگي در فرهنگ عاشورا والاتر از بودن و نفس كشيدن است. امام حسين عليه‌السلام زندگي را تنها در صورت «حيات طيبه» بودن قبول دارند، آن هم وقتي كه همراه با عزت و آزادگي باشد و در اين فرهنگ، مرگ با عزت، مفهوم والاي زندگي است و زندگي ذليلانه، مرگ است." لا أري الموت إلا سعادة و الحياة مع الظالمين إلا برما."

در شب عاشورا همه‌ي ياران، مرگ همراه با سرور آزادگان را بر زندگي ذلت‌بار برمي‌گزينند.

امام حسين عليه‌السلام خود در وصف يارانش اين چنين مي‌فرمايد: "اما والله لقد نهرتم و بلوتهم و ليس فيهم الاشوس الاقعس يستأنسون بالمنية دوني استئناس الطفل بلبن امّة."به خدا سوگند اين‌ها را آزموده‌ام و آن‌ها را انسان‌هايي سينه سپركرده يافتم به گونه‌اي كه به مرگ به زيرچشمي مي‌نگرند و شوقشان به مرگ، كمتر از شوق كودك به شير مادرش نيست.

فرزندان مسلم بن عقيل عرض مي‌كنند: در ركابت مي‌جنگيم تا به شهادت برسيم، زشت باد زندگي پس از تو.زهير بن قين، روز عاشورا خطاب به شمر لعنةالله‌عليه مي‌گويد: آيا مرا از مرگ مي‌ترساني؟ به خدا قسم مرگ با حسين عليه‌السلام برايم محبوب‌تر از زندگي هميشگي با شماست. و اگر زندگي جز اين باشد، به ظاهر زندگي است وگرنه واقعيت آن مرگ است.

ياران امام مهدي عليه‌السلام نيز كه دانش‌آموخته‌ي مكتب عاشورا مي‌باشند، از مرگ باكي ندارند؛ چراكه زهد زينت كارگزاران امام مهدي عليه‌السلام مي‌باشد و زندگيشان، زندگي عاري از آسايش مادي و ننگ و ذلت است. بندهاي بردگي را از دل‌هاي خويش بريده‌اند.

به فرموده‌ي امام صادق عليه‌السلام: ...براي شهادت دعا مي‌كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند.در واقع خون‌خواهان امام حسين عليه‌السلام و اصحابش، تعريفشان از زندگي و حيات تعبير بلند اين آيه است: « و لا تَحسَبَنَّ الذين قُتلوا في سبيل الله أمواتاً بل أحياءٌ عند ربِّهم يرزَقون. »هرگز كساني كه در راه خدا كشته شده‌اند، مرده مپندار؛ بلكه زنده‌اند نزد پروردگارشان روزي داده مي‌شوند.

 

8- استقامت و صبر

صبر و استقامت و بردباري از اسباب رسيدن به پيروزي است. ايستادگي و مقاومت و مقابله با عواملي كه انسان را از تلاش در راه هدف باز مي‌دارد مورد ستايش خداوند در قرآن و وعده‌ي بهشت براي صابران است:«إنّ الذين قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة ألّا تخافوا و لاتحزنوا و أبشروا بالجنّة التي كنتم توعدون.» در حقيقت كساني كه گفتند: پروردگار ما خداست سپس ايستادگي كردند فرشتگان بر آنان فرود مي‌آيند (و مي‌گويند:) هان بيم نداريد و غمين مباشيد و به بهشتي كه وعده يافته بوديد، شاد باشيد.

در صحنه‌ي كربلا، زيباترين جلوه‌هاي استقامت و صبر در راه عقيده و تحمل مشكلات و بلايا ترسيم شد و به خاطر همين بود كه به فرموده‌ي اميرالمؤمنين عليه‌السّلام آن تحمل فاجعه‌ي سنگين، برايشان سهل و آسان نمود. "الصبر يهون الفجيعة؛"مقاومت، فاجعه و حادثه‌ي سخت را آسان مي‌كند.

آدمي همواره ميان دو انتخاب است: از سختي بگريزد و به پستي تن دهد؛ يا پايداري نمايد و به نيكي دست يابد. از امام حسين عليه‌السلام روايت شده: اصبر علي ما تكره فيما يلزمك الحق، و اصبر عما تحب فيما يدعوك اليه الهوي.در برابر آن‌چه برايت سخت و ناخوشايند است. اما تو را بر حق نگه مي‌دارد پايداري كن! و در آن‌چه برايت مطلب و ناخوشايند است، اما هوا و هوس تو را بدان سوي مي‌كشد، استقامت بورز!

امام حسين عليه‌السّلام در خطبه‌هايشان نيز به اين امر اشاره مي‌كردند و حتي در جايي فرمودند: "ايها الناس! فمن كان منكم يصبر علي حدالسيف و طعن الاسنة فليقم معنا و إلّا فلينصرف عَنّا." اي مردم! هر كدام از شما كه تحمل تيزي شمشير و ضربت نيزه‌ها را دارد با ما بماند وگرنه برگردد.

در بحبوحه‌ي جنگ، آنان را دعوت به صبر مي‌كردند و اين‌گونه مورد خطابشان قرار مي‌دادند:" صبراً بني الكرام! فما الموت الا قنطرةٌ تعبر بكم عن البؤس و الضّرّاء إلي الجنان الواسعة و النعيم الدائمة..."صبر پيشه كنيد اي بزرگ‌زادگان كه مرگ پلي است كه شما را از رنج و سختي به سوي بهشت‌هاي گسترده و نعمت‌هاي ابدي عبور مي‌دهد و حقيقتاً آن كساني با امام ماندند كه در آن تنگناهاي بلا كه دشمن محاصره‌شان كرده بود و دوستان و عزيزانشان را يك به يك از دست مي‌دادند و تشنگي امانشان را ربوده بود، نشان دادند كه مردان عمل هستند؛ ايشان در مكتب امام حسين عليه‌السّلام چنان تربيت شده بودند كه آن همه بلا را جز زيبايي نمي‌ديدند. آن‌جاكه حضرت زينب سلام‌الله‌عليها كه اسوه‌ي صبر و استقامت، در كاخ شام فرمود:" ما رأيتُ إلا جميلاً"

و آن زمان كه مسلم در آن همه فشار و سختي در دم مرگ اين‌گونه صبر خود را در عمل و در قالب اشعارش به رخ كوفيان كشيد:

إصبر لكل مصيبة و تجلد        واعلم بأنّ المرء غير مخلد

و إذا ذكرت مصيبةً تشجي لها    فاذكر مصيبة آل محمد

واصبر كما صبر الكرام فانها     نوبٌ تنوب اليوم تكشف في غد.

در برابر هر مصيبت و سختي شكيبايي پيشه كن و استقامت و پايداري نما و بدان كه آدمي [در اين عالم] جاودانه نيست و چون مصيبتي را به ياد آوري كه قلبت را فشرد و اندوه را در كام جانت نشاند، مصيبت آل محمد صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم را به ياد آر! آن‌گاه چونان آن گراميان شكيبايي و پايداري پيشه كن كه اين مصيبت‌ها گذراست و فردا همه‌چيز آشكار است.

دوران غيبت نيز آنچنان سخت‌است كه امام صادق عليه‌السلام اين چنين ندبه مي‌كنند:

اي آقاي من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسايش قلبم را از من سلب نموده است. اي آقاي من! غيبت تو اندوه مرا به فجايع ابدي پيوند داده  و فقدان يكي پس از ديگري جمع و شمار را نابود كرده است، من ديگر احساس نمي‌كنم اشكي را كه از ديدگانم بر گريبانم روان است و ناله‌اي را كه از مصائب و بلاياي گذشته از سينه‌ام سر مي‌كشد، جز آن‌چه را كه در برابر ديدگانم مجسم است و از همه گرفتاري‌ها بزرگ‌تر و جان‌گدازتر و سخت‌تر و نا آشناتر است، ناملايماتي كه با غضب تو در آميخته و مصائبي كه با خشم تو عجين شده است.

در عصر تاريك غيبت كه چشم‌ها به دنبال امام هدايت‌گر مي‌گردد، تنها صبر بر مصائب اين دوران است كه مي‌تواند ما را از تنگناهاي هوا و هوس و جهالت و غيبت اماممان حفظ كند. صبري كه ناشي از معرفت عميق منتظران به امامتِ حجت بر حق خداست. و انتظار همراه با صبر است كه برترين عبادات شمرده شده؛ پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم فرمودند: "انتظار الفرج بالصبر عبادة." انتظار فرج همراه با شكيبايي عبادت است.

منتظران واقعي كساني هستند كه همچون ياران اباعبدالله عليه‌السلام مصيبت‌ها را به جان بخرند و استقامتي شيرين از خود نشان دهند و همچون مسلم بن عقيل در سختي‌ها، مصايب آل محمد عليهم‌السّلام به ياد بياورند. و اما صبر در غيبت بنا به فرموده‌ي پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم بر دو گونه است: صبر بر دين‌دراي و اعتقاد به امامت حضرت مهدي عليه‌السلام چرا كه ميان فتنه‌هاي آخرالزمان، تنها كساني پيروز شوند كه پابرجايان در عقيده به امامت ايشان هستند و از ايشان به عنوان حزب خدا ياد شده.

پيامبر گرامي حضرت محمد صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم مي‌فرمايند: "طوبي للصابرين في غيبة! طوبي للمقيمين علي محبتهم! اولئك الذين وصفهم الله في كتابه و قال: و الذين يؤمنون بالغيبو قال «اولئك حزب الله الا إنّ حزب الله هم المفلحون»."

خوشا به حال شكيبايان در غيبت او! خوشا به حال پا‌برجايان در محبت او كه آن‌ها را خداوند تبارك و تعالي در كتابش چنين توصيف كرده است: و آن‌ها كه به غيب ايمان دارند و فرمود: آن‌ها حزب خدايند و بدانيد كه حزب خدا از رستگاران هستند. و از صابرين بر مصايب غيب و پابرجايان بر امام ايشان به عنوان ارزشمند‌ترين افراد ياد كرده‌اند و ايشان را بردادران خويش نام نهاده‌اند.اما اين صبر و استقامت آن‌گاه ارزشش چند برابر مي‌شود كه در هنگامه‌ي ظهور، نيز بر امامت ايشان ثابت‌قدم بمانند.

اميرالمؤمنين عليه‌السّلام در وصف استقامت ياران فرمود: قومٌ...لم يمنوا علي الله بالصبر و لم يستعظموا بذل انفسهم في الحق. [ياران مهدي عليه‌السّلام ]كساني‌اند كه به جهت بردباري‌شان بر خداوند منت نمي‌گذارند و از اين‌كه نقد جان خويش را در كف اخلاص نهاده‌اند، احساس بزرگي نمي‌كنند.

 

9- وفاي به عهد

وفاي به عهد از برترين خصلت‌ها و نشانه‌ي جوانمردي، خداباوري، شرافت نفس و صدق و راستي است. به فرموده‌ي امام علي عليه‌السلام: " اشرف الخلايق الوفاء." و در بياني ديگر فرمودند:" اصل الدين أداءُ الأمانة والوفاء بالعهود." بنياد دين‌داري، به جا آوردن امانت و پايبندي به عهد و پيمان است. عاشورا صحنه‌ي وفا از يك سو و بي‌وفايي از سوي ديگر بود. شب عاشورا، امام ياران خويش را صادق‌ترين و باوفاترين ياران معرفي كرد: "لا اعلم اصحاباً اوفي و لا خيراً من اصحابي... ."و ياران در چند نوبت وقتي امام بيعت خويش را برداشت و از آنان خواست كه بروند، يك‌صدا اعلام وفاداري كردند و امام خويش را تنها نگذاشتند و به اصول زيباي عهدشان پايبند بودند. "و الله لا نفارقك... فإذا نحن قلتنا كنا وفّينا و قضينا ما علينا." به خدا سوگند از تو جدا نمي‌شويم... و چون كشته شويم [به عهد خود] وفا كرده‌ايم و تكليف خويش را ادا نموده‌ايم.

بر خلاف جمعي از كوفيان كه بي‌وفايي كردند و پس از نامه نوشتن و دعوت كردن، به جنگ آن حضرت آمدند، به طوري كه امام حسين عليه‌السلام همواره در خطبه‌هاي خويش از آنان با «غدر» «خذلان» «نقض عهد» «خلع بيعت» و... اشاره كرده و بر نقض عهد و پيمان نكوهش مي‌كردند.

و اينك در زمان انتظار سرورمان حضرت مهدي عليه‌السلام به سر مي‌بريم. ما مدعيان منتظر، آيا به اندازه‌ي ياران بي‌نظير سيدالشهداء عليه‌السلام از جان و مال خود خواهيم گذشت؟ يا تنها ادعايي صرف است؟ منتظر واقعي در ميدان عمل به سوي ظهور گام برمي‌دارد و هر روز صبح با امامش بيعتي تازه مي‌بندد و به خداي خويش قول مي‌دهد؛ هرگز از اين عهد و پيمان برنگردد تا از انصار و ياران و دفاع‌كنندگان از او باشد و در اين راه از همه پيشي گيرد." الّلهم إنّي اجدد لَه في صبيحة يومي هذا و ما عشت من أيامي عهداً و عقداً و بيعةً له في عُنُقي لا أحول عَنها و لا أزول ابداً الّلهم اجعلني من أنصاره و أعوانه و الذابين عنه و المسارعين اليه في قضاء حوائجه و الممتثلين لأوامره و المحامين عنه و السّابقين إلي إرادته و المستشهدين بين يديه". عهدي كه حتي مرگ هم نمي‌تواند آن‌را بشكند. "اللهم إن حال بيني و بينه الموت الذي جعلته علي عبادك حتماً مقضياً فَأخرجني من قبري مؤتزراً كفني شاهراً سَيفي مجرداً قناتي ملبياً دعوة الداعي في الحاضر و البادي.

منابع :

ویژگی و صفات مشترک یاران امام حسین(ع) و امام زمان(ع)

یاران امام حسین(ع) الگوی یاران امام مهدی(عج)

........

ان شاالله خداوند به لطف خود ما را نیز در زمره یاران عاشورایی امام عصر(عج) و شهیدشده گان در بین دستان آن حضرت قرار دهد.

آخرین ویرایش در

دیدگاه‌ها   

+11 #981 مهرداد/بچه مثبت 1396-07-26 00:37
فی قلوبهم مرض ، منافقین چون کارشان از درمان گذشته به آنان مى گوید: هر چه خواستید بکنید!



در دلهای ایشان بیماری ( جهل و عناد ) است ، خدا بر بیماری آنها بیفزاید ، و برای ایشان است عذابی دردناک ، به سبب آنکه پیوسته دروغ می گفتند

فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ

سوره بقره آیه 10

tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=2&AYID=10

(لئن لم ینته المنافقون والذین فى قلوبهم مرض ‍ والمرجفون فى المدینه لنغرینک بهم ثم لا یجاورونک فیها الا قلیلا)

(تفسیر)
آنگاه اگر به راه نیامدند آنان به حال خود وامى گذارد و چون کارشان از درمان گذشته به آنان مى گوید: هر چه خواستید بکنید: (اعملوا ماشئتم).
zz:
نقل قول کردن
-14 #980 سعدالدین 1396-07-25 12:10
وقتی کلینتون و ترامپ دعوا میکردن من به کری گفتم هر کدوم از این دو برنده بشن جنگ جهانی رخ میده و البته به کری اطمینان دادم خودش برندس
نقل قول کردن
-18 #979 سعدالدین 1396-07-25 12:08
خواب دیدم تو یه اتاق ترامپ و کلینتون و تد کروز و کری بودن و اماده میشدن واسه انتخابات اما من فکر میکردم کری برنده میشه و البته همین هم اون زمان حدس من بود و بعد مشاجره و زد و خورد ترامپ و کلینتون رو دیدم و به کری میگفتم ازشون فیلم بگیر و در انتخابات علیه اون دو استفاده کن
بعدش تصمیم به حمله به سه کشور کره شمالی و ایران و کوبا رو داشتن و بحث بر سر این بود که اول به کدوم حمله کنن
در نهایت یه جوون ایرانی ساکن امریکا رو دیدم با سن زیر بیست که بازی تو گوشیش بود در مورد حمله به کوفه و و احتمالا بازی ساخت امریکا بود و میگفت ۲۷ تانک همزمان شلیک میکنن یه جایی هم عدد ۴ رو دیدم
خواب دیشب بود و چهار روز بعدش میشه جمعه شب به تقویم شمسی
نقل قول کردن
+5 #978 بگذریم 1396-07-25 11:53
به نقل از مرصاد:
ترامپ شخصیتی نامتعادل است که برای امتیاز گیری در مذاکرات میگوید من را دیوانه معرفی کنید...

نگران اقدامات رئيس جمهور آمریکا نباشید ترامپ میخواهد اسرائيل را که در برد موشکهای ما قرار دارد به ما تحویل دهد...مثل بوش که عراق را داد دست ایران و اوباما که سوریه را داد دست ایران و حالا ترامپ میخواهد اسرائيل را تحویل بدهد.

خطای راهبردی ترامپ در نطق اخیرش استفاده از عبارت ملت تروریست و خلیج عربی راه را بر هرگونه شکاف و دو دستگی ایرانیان در برابر تله های تحریمی جدید بست.وَ مَکَروُ وَمَکراللّهَُ وَ اللّهُ خيرُالْمَاکِرین


کماکان میگوییم آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.


d:w:us

نخیر
به تلافی نفوذ ایران در سوریه و عراق و بهانه تشکیل ایران دوم ییخ گوش اسرائیل آن ها هم می خواهند اسرائیل دوم را در همین کردستان عراق و بیخ گوش ما تشکیل دهند و جالب مثل خودشان از راه غصب زمین و منابع و تشکیل کشوری مستقل به نام کردستان
نقل قول کردن
-4 #977 بصیرت. 1396-07-25 10:58
به نقل از صادق:
کوته فکر امثال بقایی هستند که برخلاف خواسته رهبرشون رای باطله میدند و اون رو به معرض نمایش میزارند!
حضرت آقا: رای باطله جایز نیست


حضرت آقا در انتخابات ۹۶
به هرکسی(نه هر کاندیدی) که رای دادید رای به نظام است


سرنونو از زیر برف بیارید بیرون

پاسخ اقا به کسایی که اعتراض داشتن چرا رییسی رای نیاورد رو‌هم بخونید بلکه یه کم شیرفهم بشید
نقل قول کردن
-1 #976 سعاح 1396-07-25 10:09
به نقل از بصیرت انقلابی:
بقایی نه خود و نه حرف هایش و نه دادگاهش هیچ اهمیتی برای مطرح کردن ندارد، او و مشایی منحرفین هستند که ظاهرا امیدی به اصلاحشان نیست.
خداوند نظام و انقلاب را از شر منافقین و منحرفین و فتنه گران همراه با دشمنان بیرونی تا ظهور دولت یار حفظ فرماید.

این یک طرفه قاضی رفتن شما بخاطر ترس از برملا شدن حقایق است۔ اما روزی آشکار خواهد شد که شماها بنام انقلابی گری چه خیانتی به اسلام و چه دوستی به امثال شیمون پرز انجام داده اید۔
نقل قول کردن
+16 #975 خخخ 1396-07-25 09:27
به نقل از سعدالدین:
درختی که طبق قران در کوه طور در سینا میروید همون بنه یا پسته وحشیه
و خورشی هم اون زمان باهاش سرو میکردن و اونجایی هم که اب تلخ داشت تو بهمئیه که اب بعضی جاهاش املاح گچی داره و سین و سینا یا چین و چینا یعنی جائی که بیشتر کوهستانیه تا دشت که استان کهگلویه و بویر احمد اینگونس و من در قران همون انگبین درخت گز و در تورات اونو مثل دونه گشنیز سفید توصیف کرده
اون ماره یا جای اب تلخ در سفر خروج در عهد قدیمه
پس مصر یا میثرائیم همون الهه میثراست که نام دیگر ارجان شهر باستانی کنار بهبهان کنونی بود و موسا در اصل ماسی (ماهی در زبان کوردی ) یا سوما (نور چشم در زبون کوردی )
بوده و ناپیر آسو ملکه بابلی همون اسیه است و اسو یعنی افق در زبون کوردی
پس هیچ شکی نیست که حضرت موسا ایرانی بوده جناب رصد لطفا تصحیح بفرمائین ناپیر آسو ملکه عیلامی بود

کی بشه امام زمان بیاد اول تو رو شفا بده
نقل قول کردن
0 #974 صادق 1396-07-25 08:40
به نقل از امیر:
برای ادمهای کوته فکر و یا انهایی که فقز به شکم و زیر شکم خود فکر می کنند ، دفاع از مظلوم نباید هم اهمیتی داشته باشد.

کوته فکر امثال بقایی هستند که برخلاف خواسته رهبرشون رای باطله میدند و اون رو به معرض نمایش میزارند!
حضرت آقا: رای باطله جایز نیست
نقل قول کردن
-3 #973 امیر 1396-07-25 05:55
برای ادمهای کوته فکر و یا انهایی که فقز به شکم و زیر شکم خود فکر می کنند ، دفاع از مظلوم نباید هم اهمیتی داشته باشد.
به نقل از بصیرت انقلابی:
بقایی نه خود و نه حرف هایش و نه دادگاهش هیچ اهمیتی برای مطرح کردن ندارد، او و مشایی منحرفین هستند که ظاهرا امیدی به اصلاحشان نیست.
خداوند نظام و انقلاب را از شر منافقین و منحرفین و فتنه گران همراه با دشمنان بیرونی تا ظهور دولت یار حفظ فرماید.
نقل قول کردن
-5 #972 .......... 1396-07-25 03:02
به نقل از مهرداد/بچه مثبت:
اشاره قرآن به تلاش شیطان به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن

www.axgig.com/images/06112516332468208484.jpg

شیطان گفت بى‏ گمان از میان بندگانت نصیبى معین [براى خود] برخواهم گرفت
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى چهارپایان را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا ﴿۱۱۸﴾
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا ﴿۱۱۹﴾

www.tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=4&AYID=119

zz:

با توجه به باندپیچی چه دور دستها و پاها شده انها را خم کرده اند و هیچ عمل جراحی و دزدیدن و.........در کار نیست . فقط یک شایعه پراکنی اینترنتی جهت مشهور شدن جناب رائفی پور و باور کردن ساده لوحان.
نقل قول کردن
+10 #971 مهرداد/بچه مثبت 1396-07-25 02:28
غربگرایان با موضوعات مشترک چگونه برخورد میکنند؟!




Micah Fletcher و taliesin meche دو جوانی بودند که در دفاع از دختران مسلمانی که مورد حمله قرار گرفته بودند کشته و زخمی شدند
www.localnews8.com/news/national-world/portland-mother-to-trump-condemn-acts-of-hate/523529002


شهید خلیلی و فرزاد فروزش دو طلبه و بسیجی بودند که در دفاع از تعرض به ناموس مردم ،جان خود را به خطر انداختند!
ازخودگذشتگی یک روحانی برای نجات دختر جوان از چنگال اراذل و اوباش
www.tabnak.ir/fa/news/169044
شهید خلیلی و فرزاد فروزش دو طلبه و بسیجی بودند که در دفاع از تعرض به ناموس مردم ،جان خود را به خطر انداختند!
ازخودگذشتگی یک روحانی برای نجات دختر جوان از چنگال اراذل و اوباش
www.tabnak.ir/fa/news/169044
zz:
نقل قول کردن
+2 #970 بصیرت انقلابی 1396-07-25 00:00
به نقل از سعاح:

بقایی نه خود و نه حرف هایش و نه دادگاهش هیچ اهمیتی برای مطرح کردن ندارد، او و مشایی منحرفین هستند که ظاهرا امیدی به اصلاحشان نیست.
خداوند نظام و انقلاب را از شر منافقین و منحرفین و فتنه گران همراه با دشمنان بیرونی تا ظهور دولت یار حفظ فرماید.
نقل قول کردن
+20 #969 مرصاد 1396-07-24 21:58
ترامپ شخصیتی نامتعادل است که برای امتیاز گیری در مذاکرات میگوید من را دیوانه معرفی کنید...

نگران اقدامات رئيس جمهور آمریکا نباشید ترامپ میخواهد اسرائيل را که در برد موشکهای ما قرار دارد به ما تحویل دهد...مثل بوش که عراق را داد دست ایران و اوباما که سوریه را داد دست ایران و حالا ترامپ میخواهد اسرائيل را تحویل بدهد.

خطای راهبردی ترامپ در نطق اخیرش استفاده از عبارت ملت تروریست و خلیج عربی راه را بر هرگونه شکاف و دو دستگی ایرانیان در برابر تله های تحریمی جدید بست.وَ مَکَروُ وَمَکراللّهَُ وَ اللّهُ خيرُالْمَاکِرین


کماکان میگوییم آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.


d:w:us
نقل قول کردن
+20 #968 مرصاد 1396-07-24 21:50
قویتر شدن محور مقاومت در اقصی نقاط دنیا، خصوصا در خاورمیانه اتفاق خوبی است که در زوال نظام سلطه موثر و مسیر نابودی شیطان بزرگ را آماده تر میکند.

هرچقدر که مقاومت در موضع قدرت باشد زمینه سازی ظهور و قیام بزرگ جهانی برای ریشه کنی ظلم و برقراری عدل هموارتر میشود.
zz:
نقل قول کردن
+4 #967 شاداب 1396-07-24 21:21
«خیابانهای کرکوک پس از حضور نیروهای دولت مرکزی عراق»

بین الملل: خیابانهای کرکوک پس از بازگشت آن به آغوش دولت مرکزی عراق شاهد شادی افرادی است که از حضور نیروهای عراقی در آن خوشحال هستند.

منبع: مهر

متن کامل خبر در:
www.khabarazma.com/2796903
نقل قول کردن
+8 #966 سعاح 1396-07-24 21:02
حمید بقایی خطاب به رییس صداوسیما: یا فرصت پاسخگویی بدهید یا اعلام جرم می کنم



دولت بهار: حال نظر به اینکه صدا و سیما خود منتشر کننده برنامه علیه اینجانب می باشند مطابق قانون از جنابعالی تقاضا دارم فرصت پاسخگوئی را برای اینجانب فراهم آورده و به تکلیف قانونی خود عمل نمائید.

به گزارش دولت بهار، متن نامه حمید بقایی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما به شرح زیر است:

جناب آقای علی عسگری
رئیس محترم سازمان صدا و سیما
با سلام

شب گذشته برنامه ای با عنوان پایان سرکشی در دفاع از عملکرد قوه قضائیه در برخورد با پرونده های مفاسد اقتصادی در رسانه ملی پخش گردید که در آن تصویر اینجانب به دفعات نمایش داده شد. با توجه به اینکه چندی قبل در شبکه های اجتماعی مطالبی در خصوص جاسوسی یکی از بستگان نزدیک آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه منتشر گردیده بود و برغم عدم تکلیف قانونی صدا و سیما ، فرصت پاسخگوئی برای ایشان فراهم و رسانه ملی در دفاع از آقای صادق لاریجانی سنگ تمام گذاشت.

همچنین در سال گذشته اخباری مبنی بر واریز سپرده های مردم به حسابهای شخصی رئیس قوه قضائیه در فضای مجازی منتشر گردید که سخنگوی قوه قضائیه و .... فرصت پاسخگوئی به آن در صدا و سیما را پیدا کردند.

حال نظر به اینکه صدا و سیما خود منتشر کننده برنامه علیه اینجانب می باشند مطابق قانون از جنابعالی تقاضا دارم فرصت پاسخگوئی را برای اینجانب فراهم آورده و به تکلیف قانونی خود عمل نمائید. در غیر اینصورت از آنجائیکه اقدامات رسانه شما در تخریب وجهه اینجانب و محکوم نشان دادن من در حالیکه هنوز دادگاه تشکیل و حکمی صادر نشده است جرم مسلم و برعلیه شما و مسئولان تهیه و پخش آن برنامه اعلام جرم خواهم کرد.
نقل قول کردن
-3 #965 شاداب 1396-07-24 20:17
«عکس/ لندن هم مثل اهواز شد!»

هجوم بی سابقه ریزگردها به آسمان لندن، ساکنان این شهر را شگفت زده کرد.

منبع: دانا

متن کامل خبر در:
www.khabarazma.com/2796589
نقل قول کردن
-15 #964 سعدالدین 1396-07-24 18:50
درختی که طبق قران در کوه طور در سینا میروید همون بنه یا پسته وحشیه
و خورشی هم اون زمان باهاش سرو میکردن و اونجایی هم که اب تلخ داشت تو بهمئیه که اب بعضی جاهاش املاح گچی داره و سین و سینا یا چین و چینا یعنی جائی که بیشتر کوهستانیه تا دشت که استان کهگلویه و بویر احمد اینگونس و من در قران همون انگبین درخت گز و در تورات اونو مثل دونه گشنیز سفید توصیف کرده
اون ماره یا جای اب تلخ در سفر خروج در عهد قدیمه
پس مصر یا میثرائیم همون الهه میثراست که نام دیگر ارجان شهر باستانی کنار بهبهان کنونی بود و موسا در اصل ماسی (ماهی در زبان کوردی ) یا سوما (نور چشم در زبون کوردی )
بوده و ناپیر آسو ملکه بابلی همون اسیه است و اسو یعنی افق در زبون کوردی
پس هیچ شکی نیست که حضرت موسا ایرانی بودهبه نقل از سعدالدین:
درختی که طبق قران در کوه طور در سینا میروید همون بنه یا پسته وحشیه
و خورشی هم اون زمان باهاش سرو میکردن و اونجایی هم که اب تلخ داشت تو بهمئیه که اب بعضی جاهاش املاح گچی داره و سین و سینا یا چین و چینا یعنی جائی که بیشتر کوهستانیه تا دشت که استان کهگلویه و بویر احمد اینگونس و من در قران همون انگبین درخت گز و در تورات اونو مثل دونه گشنیز سفید توصیف کرده
اون ماره یا جای اب تلخ در سفر خروج در عهد قدیمه
پس مصر یا میثرائیم همون الهه میثراست که نام دیگر ارجان شهر باستانی کنار بهبهان کنونی بود و موسا در اصل ماسی (ماهی در زبان کوردی ) یا سوما (نور چشم در زبون کوردی )
بوده و ناپیر آسو ملکه بابلی همون اسیه است و اسو یعنی افق در زبون کوردی
پس هیچ شکی نیست که حضرت موسا ایرانی بوده

جناب رصد لطفا تصحیح بفرمائین ناپیر آسو ملکه عیلامی بود
نقل قول کردن
+6 #963 سعاح 1396-07-24 15:58
رصد دشمن!

دبکا نوشت: امروز شلیک موشکهای زمین به هوا از جانب سوریه بسوی پروازهای جاسوسی اسرائیل بر فراز لبنان نشانگر آنست که دمشق مثل تهران کاملاً متکی به روسیه نیست۔ درحالیکه وزیر دفاع روسیه به اسرائیل سفر کرده است۔

نقل قول کردن
-18 #962 سعدالدین 1396-07-24 14:58
درختی که طبق قران در کوه طور در سینا میروید همون بنه یا پسته وحشیه
و خورشی هم اون زمان باهاش سرو میکردن و اونجایی هم که اب تلخ داشت تو بهمئیه که اب بعضی جاهاش املاح گچی داره و سین و سینا یا چین و چینا یعنی جائی که بیشتر کوهستانیه تا دشت که استان کهگلویه و بویر احمد اینگونس و من در قران همون انگبین درخت گز و در تورات اونو مثل دونه گشنیز سفید توصیف کرده
اون ماره یا جای اب تلخ در سفر خروج در عهد قدیمه
پس مصر یا میثرائیم همون الهه میثراست که نام دیگر ارجان شهر باستانی کنار بهبهان کنونی بود و موسا در اصل ماسی (ماهی در زبان کوردی ) یا سوما (نور چشم در زبون کوردی )
بوده و ناپیر آسو ملکه عیلامی همون اسیه است و اسو یعنی افق در زبون کوردی
پس هیچ شکی نیست که حضرت موسا ایرانی بوده
نقل قول کردن
+5 #961 هعی 1396-07-24 13:45
به نقل از مهرداد/بچه مثبت:
اشاره قرآن به تلاش شیطان به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن

www.axgig.com/images/06112516332468208484.jpg

شیطان گفت بى‏ گمان از میان بندگانت نصیبى معین [براى خود] برخواهم گرفت
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى چهارپایان را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا ﴿۱۱۸﴾
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا ﴿۱۱۹﴾

www.tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=4&AYID=119

zz:

احتمالا شامل محصولات گیاهی و حیوانی و تراریخته و کلنی و شبیه سازی هم بشه
نقل قول کردن
-3 #960 سعدالدین 1396-07-24 12:50
به نقل از رسول:
الان سال 2017 میلادی هست.این واقعه ای که اگر فرض کنیم حقیقت داشته باشه مربوط به 2000 سال پیشه.در صورتیکه اسلام 1400 سال قبل هست.

www.dailymail.co.uk/.../Arabic-text-Allah-uncovered-Viking-burial-clothing.html
تصویر اصلیش تو این لینکه و کنار این بظاهر خط کوفی یک صلیب شکسته هم هست
نقل قول کردن
+13 #959 مرصاد 1396-07-24 12:48
تفکر شمر را بشناسیم...

شمر ملعون بعد از نمازها می گفت:خدایا! تو میدانی که من فرد شریفی هستم،پس مرا بیامرز

به او گفتند چگونه از خدا انتظار داری که تو را ببخشد در حالیکه تو فرزند دختر رسولخدا صلی الله علیه و آله را به قتل رسانده ای؟

شمر در پاسخ گفت:چه کار باید میکردم؟ آنان که به ما امر کردند امیران ما هستند و اگر ما مخالفت میکردیم از این خر هم پلیدتر میشدیم،زیرا امیران ما واجب الاطاعه هستند!

(تاریخ اسلام ج 5،ص 126)

+مراقب باشیم تاریخ تکرار نشود.!
نقل قول کردن
+10 #958 مرصاد 1396-07-24 12:45
فضیل میگوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود:

هنگامی که قائم ما قیام ما قیام کند،بیش از آنچه که پیامبر با جهل و نادانی جاهلیت روبرو شد با جهل و نادانی مردم روبرو خواهد شد.

عرض کردم چگونه چنین است؟فرمود:
وقتی رسول الله ص به سوی مردم آمد،آنها سنگها و صخره ها و چوبها و مجسمه های چوبی را می پرستیدند اما هنگامی که قائم ما قیام کند،مردم کتاب خدا را برای او تأویل می کنند و با استدلال به آن در برابر امام می ایستند.

غیبت نعمانی ص 256
نقل قول کردن
+9 #957 مرصاد 1396-07-24 12:41
احرار را چه بسا که مکر لیل و نهار به دارالاماره کوفه بکشاند،اما غربال ابتلائات هیچ کس را رها نمی کند و اهل صدق را طوعاً یا کرهاً از اهل کذب تمیز میدهد...

سید مرتضی آوینی/فتح خون
نقل قول کردن
+6 #956 شاداب 1396-07-24 12:30
رسول اکرم حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله به برخى اطفال نگريستند و فرمودند: وای بر کودکان آخرالزمان از پدرانشان، گفته شد: ای رسول خدا، از پدران مشرکشان؟ فرمود: نه، از پدران مؤمنشان که چیزی از واجبات و فرائض را به آنها نمی‌آموزند و وقتی هم که فرزندانشان بیاموزند، مانع آنها می‌شوند.
و در مقابل امری گذرا و اندک از دنیا از آنها خشنود می‌شوند و تنها به كاميابى‌‏هاى دنيوى آنها راضى‏‌اند.
پس من از ایشان بری هستم و آنها از من بری هستند.


متن حدیث:

اءَنَّه نظر الى بعض الاطفال فقال وَیلٌ لِأطفالِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِم. فقیلَ: یا رسول الله، من آبائهمُ المشرکین؟ فقال: لا، من آبائهمُ المؤمنینَ، لا یُعَلِّمُونَهُم شیئاً من الفرائِضِ، و إذَا تعلَّمُوا أولادُهُم منعوهُم، و رَضُوا عنهم بعرضٍ یسیرٍ من الدنیا، فانا منهم بریءٌ و هم مِنِّی بُرَاء
نقل قول کردن
+1 #955 سعدالدین 1396-07-24 12:22
به نقل از مهرداد/بچه مثبت:
اشاره قرآن به تلاش شیطان به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن

www.axgig.com/images/06112516332468208484.jpg

شیطان گفت بى‏ گمان از میان بندگانت نصیبى معین [براى خود] برخواهم گرفت
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى چهارپایان را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا ﴿۱۱۸﴾
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا ﴿۱۱۹﴾

www.tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=4&AYID=119

zz:

بعيد ميدونم خبر واقعي باشه مگه منبع انگليسي يا .. اون هم ببينم
نقل قول کردن
+8 #954 مرصاد 1396-07-24 12:05
از حضرت سیدالعابدین امام سجاد ع روایت شده که فرمودند:

روزی چون روز حسین علیه السلام نباشد که سی هزار مرد دور او را گرفتند در حالیکه گمان می کردند از این امتند و هر کدام از آنها با کشتن آن حضرت به خدا تقرب می جستند و حال آنکه حضرت،خدا را به آنها یادآور میشد ولی پند نمی گرفتند تا اینکه او را به ظلم و عدوان کشتند!

(امالی شیخ صدوق،ص 462)
نقل قول کردن
+13 #953 مرصاد 1396-07-24 12:01
امام صادق علیه السلام میفرماید:امام سجاد به مدت بیست سال برای پدرش حسین(ع) گریست،هرگاه غذایی برای آن حضرت می آورند گریه میکرد.

یکی از خدمتگزاران او عرض کرد: ای فرزند رسولخدا آیا وقت آن نرسیده است که حزن و اندوه تو پایان یابد؟

آن حضرت فرمودند: وای بر تو،یعقوب پیامبر دوازده فرزند داشت و یکی از آنها را خداوند از دید وی پنهان ساخت،پس آنقدر گریست تا چشمانش از شدت گریه به سفیدی گرایید و موی او از کثرت غم سپید گشت،و کمرش از زیادی اندوه خم شد،و این در حالی بود که فرزندش زنده بود.

اما من با چشم خود دیدم که پدرم و برادرم و عموهایم و هفده مرد از اهل بیتم در اطراف من کشته شدند.چگونه اندوه من پایان پذیرد؟

(خصال صدوق ج 2،ص 518)

...............................
سجاده ی اشک تو به هرجا باز است
صد جاده به سمت آسمانها باز است

چشمان تو هر روز پر از عاشوراست
چون پنجره ای که رو به دریا بازاست


ایام سوگواری حضرت امام بحق ناطق زین العباد، علی بن الحسین علیه السلام تسلیت
نقل قول کردن
+9 #952 رایحه ظهور 1396-07-24 11:12

آغاز عملیات کرکوک با هدف بازپس‌گیری چاه‌های نفت و تسلط بر فرودگاه‌ها/ تلویزیون عراق: بخش‌هایی از استان کرکوک تحت کنترل درآمد؛ اربیل تکذیب کرد




entekhab.ir/.../...


نیروهای عراقی کنترل «طوزخورماتو» را به دست گرفتند

www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960724000394
نقل قول کردن
+9 #951 رایحه ظهور 1396-07-24 11:10
به نقل از رایحه ظهور:



سلام و درود

مطلب بسیار ارزشمند و زیبایی بود ، ممنون که ارسال کردید ، روی بنده که خیلی اثر گذاشت و اشکم را جاری کرد

ای کاش حسین فاطمه(ع) برای شفای دل بیمار ما هم قدم رنجه کند تا ما هم جزو منتقمان خونش در کاب خونخواهش باشیم


www.mashaalah.blogfa.com/post-88.aspx

داستان این شفای عجیب ، قابلیت ساختن یک فیلم سینمایی بلند بسیار زیبا را دارد اما حیف که بسیاری از فیلم سازان و هنرمندان ما لیاقت چنین کاری را ندارند و اکثرا به فیلم های سخیف دم دستی و مضحک روی آورده اند.

ای کاش فیلم ساز کاربلدی پیدا می شد و برای محرم بعدی این کار ارزشمند را انجام میداد
نقل قول کردن
+11 #950 رایحه ظهور 1396-07-24 11:07
شهادت امام سجاد(ع) تسلیت باد :

دیدم به چشم خویش غمی ناشنیده را
در یک غروب سرخ، بلای عدیده را
با ناله‌ام زمین و زمان‌گریه می‌کند
از مادر ارث برده‌ام این ‌اشک دیده را
من با همین لبان خودم نیمه‌های شب
بوسه زدم گلوی بریده بریده را
یعقوبم و بدست خودم بین بوریا
چیدم به ‌گریه یوسف پیکر دریده را
یادم نمی‌رود که چگونه مقابلم
بستند دست عمۀ قامت خمیده را
یادم نمی‌رود سر شب لحظۀ فرار
فریادهای دختر گیسو کشیده را
هنگام جابه جائی سر روی نیزه‌ها
دیدم شکاف حنجر و خون چکیده را
لعنت به آنکه مرکب خود نعل تازه زد
دیدم سپاه روی بدن‌ها دویده را
نقل قول کردن
+7 #949 رایحه ظهور 1396-07-24 10:34
به نقل از ........:
داستان حاج ماشاءالله خدادادپور كرماني و عنايت @};- ابا عبدالله الحسين @};- "علیه السلام"
....................تا اینکه صبح روز هشتم محرم، ناگهان ديدم يك كبوتر سفيدی لب بام خانه ام نشست. با خود گفتم خدايا اين كبوتر كه سه طوق بر گردن، يكي به رنگ سبز، يكي سفيد، و ديگري قرمز ، پا و پنجه اي بلند داشت . خيلي زيبا بود، قاصد حسيني است؟ خدايا اگر اين كبوتر براي نجات من فرستاده شده، بيايد كنار تختم. ناگاه كبوتر آمد و زير تخت من رفت...........

www.mashaalah.blogfa.com/post-88.aspx
zz:




سلام و درود

مطلب بسیار ارزشمند و زیبایی بود ، ممنون که ارسال کردید ، روی بنده که خیلی اثر گذاشت و اشکم را جاری کرد

ای کاش حسین فاطمه(ع) برای شفای دل بیمار ما هم قدم رنجه کند تا ما هم جزو منتقمان خونش در کاب خونخواهش باشیم
نقل قول کردن
+6 #948 احمد123 1396-07-24 09:41
به نقل از مهرداد/بچه مثبت:
اشاره قرآن به تلاش شیطان به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن

www.axgig.com/images/06112516332468208484.jpg

شیطان گفت بى‏ گمان از میان بندگانت نصیبى معین [براى خود] برخواهم گرفت
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى چهارپایان را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا ﴿۱۱۸﴾
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا ﴿۱۱۹﴾

www.tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=4&AYID=119

zz:


تو رو خدا عکسشو بردارید بدن لرز گرفتن. حالم خیلی خراب شد. چقدر انسان میتونی پست بشه
نقل قول کردن
-26 #947 سیدعطاءالله فیروزی 1396-07-24 04:23
عصر جهل و عدم رستگاری
عصر خودبینی و خودخواهی
اصولگرا گمراه
اصلاحطلب گمراه
فقط راه اعتدال درست هست که همون هم چون متکی به این دوتا هست ناخواسته در مسیر به بیراهه و مشکل میخوره
خدایا تو در این دریای مواج و طوفانی که همه همسفران ما دزدان دریایی و غارتگرانی هستن که در طوفان هم به فکر اقدامات پلید و شوم خود هستند , حسن را یاری بفرما ....
نقل قول کردن
+12 #946 سعاح 1396-07-24 04:12
به نقل از افشین علیپور:
مگه فکر میکنی توکی هستی که بایدهمه ملت دادگاه توراببینند؟!!

تکبر و استکبار با مرام علوی سازگاری ندارد دوست عزیز۔ در ضمن حد اقل به این دلیل دادگاهشان باید علنی برگزار شود چون آبروی ایشون رو بارها از رسانه میلی برده اند بدون اینکه فرصت دفاع داشته باشند۔
نقل قول کردن
+8 #945 ........ 1396-07-24 03:58
>:) جان کری >:) :عربستان، اسرائیل و مصر ما را ترغیب می‌کردند به ایران حمله کنیم

ما با هر رئیس جمهور و رهبر کشور دیگری که ملاقات میکردیم، از جمله >:) حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، >:) ملک عبدالله پادشاه عربستان، ن >:) تانیاهو نخست وزیر اسرائیل، همه آنها ما را ترغیب می‌کردند تا به ایران حمله کنیم. ب >:) اراک اوباما نیز درخواستهای شخصی مکتوب زیادی به دستش می‌رسید تا به ایران حمله کنیم.

وی افزود: اما امروز ما حدود 130 بازرس داریم!!!!!!!!!! !!! که در ایران حضور دارند و هر اتفاقی که در تاسیسات هسته‌ای ایران می افتد را ثبت می‌کنند
نقل قول کردن
+8 #944 ........ 1396-07-24 02:26
داستان حاج ماشاءالله خدادادپور كرماني و عنايت @};- ابا عبدالله الحسين @};- "علیه السلام"
............... .....تا اینکه صبح روز هشتم محرم، ناگهان ديدم يك كبوتر سفيدی لب بام خانه ام نشست. با خود گفتم خدايا اين كبوتر كه سه طوق بر گردن، يكي به رنگ سبز، يكي سفيد، و ديگري قرمز ، پا و پنجه اي بلند داشت . خيلي زيبا بود، قاصد حسيني است؟ خدايا اگر اين كبوتر براي نجات من فرستاده شده، بيايد كنار تختم. ناگاه كبوتر آمد و زير تخت من رفت...........

www.mashaalah.blogfa.com/post-88.aspx
zz:
نقل قول کردن
+3 #943 ........ 1396-07-24 01:53
تیرباران ۲۰۰ کودک توسط داعش
حالا میفهمین
نقل قول کردن
+7 #942 بصیرت. 1396-07-24 01:07
به نقل از شاداب:
«اعزام عناصر پ.ک.ک به کرکوک توسط اقلیم کردستان»

دولت عراق از اعزام عناصر پ.ک.ک به کرکوک توسط مقامات اقلیم کردستان خبر داد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، دولت عراق اعلام کرد که اقلیم کردستان عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را به کرکوک آورده است. دولت عراق اعلام کرد که اعزام عناصر پ.ک.ک به کرکوک، اعلام جنگ است. ...

منبع: عصر ایران

متن کامل خبر در:
www.khabarazma.com/2787408


مهم /ارتش عراق از چهار سمت در حال ورود به شهر کرکوک هست

در منطقه دیبیس تعدادی از خودروهای زرهی و مقادیر زیادی مهمات پیشمرگه های کرد به تصرف نیروهای ارتش عراق درآمده است.

@bahareedalatchanel
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

» ابتدای نظرات (981)